کروکودیل های باستان احتمالا گیاه‌خوار بوده‌اند!

براساس مطالعاتی که اخیرا روی کروکودیل های باستان و منقرض شده انجام گرفت، محققان به این نتیجه رسیدند که ممکن است این کروکودیل‌ها، گیاه‌خوار بوده باشند!

وقتی به کروکودیل‌ها فکر می‌کنیم، احتمالا چیزی که بیشتر از همه، توجهمان را به خود جلب می‌کند، بی‌رحمی آن‌ها باشد. همه ما حداقل یک‌بار صحنه‌هایی از نحوه شکار طعمه‌ها توسط کروکودیل‌ها را دیده‌ایم و به قدرت آرواره‌های این خزنده بزرگ و ترسناک، ایمان آورده‌ایم! از آنجایی که معمولا ورژن باستانی و منقرض شده حیوانات، به مراتب ترسناک‌تر و دَرنده‌تر از ورژن کنونی آن‌ها هستند، مطمئنا وقتی به کروکودیل های باستان فکر می‌کنیم، یک خزنده بزرگ‌تر، درنده‌تر و ترسناک‌تر از کروکودیل‌های کنونی را متصور می‌شویم. اما جالب است بدانید که براساس تحقیقات جدید محققان، کروکودیل های باستان احتمالا برخورد به مراتب دوستانه‌تری نسبت به نَوادگان خودشان داشته‌اند!

کروکودیل های باستان و دیگر تمساح‌سانان باستانی، در دوران مِزوزوئیک (Mesozoic) یعنی بین 252 تا 66میلیون سال پیش در کره زمین می‌زیستند. به گفته یک دیرینه‌شناس بنام کیگان مِلستروم (Keegan Melstrom) تفاوت‌های بسیار زیادی بین این کروکودیل‌ها و کروکودیل‌های کنونی وجود داشته است. او معتقد است تفاوت‌های ساختاری بسیار محسوسی بین دندان‌ها و آرواره‌های کروکودیل های باستان و کروکودیل های کنونی وجود دارد.

بررسی دندان های کروکودیل های باستان

روش تحقیق ملستروم و همکارش که دیرینه‌شناسی بنام رَندال ایرمیس (Randall Irmis) است، به این صورت بوده که اسکن‌هایی از 146دندان که متعلق به 16گونه منقرض شده کروکودیل‌ها و دیگر تمساح‌سانان بوده‌اند را با دقت مطالعه کرده‌اند. سپس یک برنامه کامپیوتری طراحی کردند که این دندان‌ها را با دقت آنالیز می‌کرده و بسته به پیچیدگی ظاهری دندان‌ها، یک نمره هم به آن‌ها می‌داده است. بطور کلی، دندان‌های به اصطلاح پیچیده که دارای جزئیات ظاهری بیشتری هستند، متعلق به گیاه‌خواران هستند و دندان‌هایی با پیچیدگی و جزئیات ظاهری کمتر هم معمولا متعلق به گوشت‌خواران و همینطور همه‌چیزخواران هستند. همچنین همانطور که احتمالا می‌دانید، دندان‌های گوشت‌خواران و همه‌چیزخوارانی که طعمه خود را شکار و سپس می‌خورند، تیزتر هستند و دندان‌های گیاه‌خواران هم تیزی کمتری دارند و درعوض، پهن‌تر و دارای سطح مقطع به‌مراتب بیشتری هستند. تصویری که در ادامه مشاهده می‌کنید، به ترتیب از سمت چپ به راست، دندان یک گوشت‌خوار زنده، گوشت‌خوار منقرض شده، همه‌چیزخوار منقرض شده و دوگونه از علف‌خواران منقرض‌شده را نمایش می‌دهد.

کروکودیل های باستان

دو دیرینه‌شناس ما یعنی ملستروم و ایرمیس، با آنالیز دندان‌هایی که از کروکودیل‌ها و دیگر تمساح‌سانان منقرض شده در دست داشتند، مشاهده کردند که برخی از این تمساح‌سانان، دندان‌هایی مشابه دو نمونه سمت چپ در تصویر بالا داشتند و درنتیجه، به احتمال زیاد، گوشت‌خوار بوده‌اند. اما دندان‌های برخی دیگر تمساح‌سانان و  مخصوصا دندان‌های کروکودیل های باستان، شباهت قابل توجهی با دو نوع دندانی که در سمت راست تصویر بالای مشاهده می‌کنید، داشتند. به همین علت، آن‌ها معتقدند که به احتمال زیاد، کروکودیل‌های باستان همه‌چیزخوارانی بودند که از علف، به مراتب بیشتر از گوشت تغذیه می‌کردند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*