استخراج بیت کوین

همه چیز درباره استخراج بیت کوین

حتما شما هم چیزهایی درباره‌ی استخراج بیت کوین یا همان ماینینگ (bitcoin mining) شنیده‌اید. یا شاید به خوبی با این فرایند آشنایید اما نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید. ما در این مقاله سعی می‌کنیم به همه‌ی پرسش‌های مهم درباره‌ی استخراج بیت کوین پاسخ دهیم.

برای به دست آوردن بیت کوین سه راه اصلی وجود دارد که عبارتند از خرید بیت کوین، کسب رایگان آن در مقابل انجام کارهایی مثل سر زدن به یک سایت یا دیدن تبلیغات مشخص و استخراج بیت کوین.

همان طور که حدس می‌زنید ساده‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال، خرید و فروش بیت کوین است. اما خیلی‌ها ترجیح می‌دهند خودشان دست به استخراج این ارز محبوب بزنند و فقط مصرف‌‌کننده نباشند. چقدر این کار ممکن و مقرون به صرفه است؟ با ما همراه باشید.

استخراج بیت کوین یعنی چه؟

هسته‌ی اصلی فرایند استخراج بیت کوین، حل یک مساله‌ی ریاضی پیچیده توسط کامپیوتر است. اما همین ابتدا برای اینکه از میزان دشواری این کار مطلع باشید، باید بگوییم که احتمال اینکه یک کامپیوتر بتواند یکی از این مسائل را حل کند، 1 در 6 تریلیون است.

به حل این مساله‌ی ریاضی پیچیده، «اثبات کار» می‌گویند. جواب این مساله یک عدد 64 رقمی هگزادسیمال (دستگاه شانزده شانزدهی) است که «هش» نام دارد. پاسخی درست است که کمتر یا معادل هش باشد.

اگر بخواهیم خیلی ساده این فرایند را توضیح دهیم، می‌توانیم یک بازی فرضی را در نظر بگیریم. تصور کنید شما عددی بین 1 تا 100 را در نظر گرفته‌اید دوستان شما قرار است با حدس‌هایشان پاسخ درست را پیدا کنند، اما این پاسخ نه عدد دقیق، بلکه اعداد کمتر یا مساوی عدد مد نظر شما است. ضمنا آن‌ها باید اولین کسی باشند که عدد مناسب را حدس می‌زنند (تعداد حدس‌ها محدودیتی ندارد).

فرض کنید شما عدد 19 را انتخاب کرده‌اید. اگر نفر اول عدد 21 را انتخاب کند، ‌بازی را باخته، چون 21 از 19 بزرگتر است. نفر دوم و سوم اعداد 16 و 12 را حدس می‌زنند، خب هر دوی آن‌ها به جوابی قابل قبول رسیده‌اند. تعداد جواب‌های قابل قبول محدود است. فقط 19 نفر در این بازی برنده می‌شوند.

در جهان ارزهای دیجیتال، عدد مد نظر بیت کوین است، شرکت‌‌کنندگان میلیون‌ها نفر هستند و پاسخ‌های آن‌ها اعداد 64 رقمی هگزادسیمال است. اینجا هم تعداد پاسخ‌های درست، یعنی تعداد بیت کوین‌های موجود در جهان با محدودیت روبرو است، یعنی محدودیتی 21 میلیونی.

بلاک چین چیست؟

به هر خرید و فروشی که با ارز بیت کوین انجام می‌شود، «تراکنش» گفته می‌شود. در دنیای ارزهای فیات (ریال، دلار، یورو و …)، برای ثبت تراکنش‌ها از رسید استفاده می‌شود، اما در جهان ارزهای دیجیتال، تراکنش‌ها چگونه ثبت می‌شوند؟ پاسخ بلاک چین است. هر تراکنشی که انجام می‌شود در یک بلوک ثبت می‌شود و هنگامی که یک بلوک کامل شد به بلاک‌چین یا زنجیره‌ی بلوکی اضافه می‌شود.

بلاک چین یک فهرست عمومی است و همه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و تراکنش‌ها را ببینند.

یکی از وظایف ماینرها (کامپیوترهایی که عمل استخراج را انجام می‌دهند)، بررسی اعتبار تراکنش‌های تازه است. از آنجایی که روزانه بیش از ششصدهزار تراکنش بیت کوینی انجام می‌شود، این فرایند بررسی کار دشواری است، برای همین در ازای اضافه کردن بلوک جدید، به ماینرها بیت کوین پاداش داده می‌شود. به این جایزه «بلوک پاداش» گفته می‌شود.

در ابتدا این بلوک، شامل 50 بیت کوین بود. در سال 2013 این عدد به 25 بیت کوین رسید و در حال حاضر، جایزه‌ی اضافه کردن بلوک جدید به بلاک چین،‌5/12 بیت کوین است و در سال 2020 باز هم نصف خواهد شد.

استخراج بیت کوین

آیا من هم می‌توانم بیت کوین استخراج کنم؟

ده سال پیش، افراد زیادی با کامپیوترهای خانگی‌شان بیت کوین استخراج می‌کردند. بعد از مدتی این افراد متوجه شدند که اگر از کارت‌های گرافیکی مخصوص بازی‌های کامپیوتری استفاده کنند،‌نتیجه‌ی بهتری می‌گیرند و برای همین GPUها (واحد پردازش گرافیکی) پا به عرصه گذاشتند. در سال 2013، کامپیوترهای مخصوص استخراج ارز دیجیتال ساخته شدند که ASIC نام داشتند. ایسیک مخفف Application-Specific Integrated Circuits است. قیمت یک ASIC از 500 دلار شروع می‌شود و به ده‌ها هزار دلار می‌رسد.

امروز دیگر نمی‌توان از یک کامپیوتر ساده برای ماینینگ استفاده کرد، چرا که هزینه‌ی انرژی مصرفی و استهلاک آن، ده‌ها برابر سود به دست آمده خواهد بود. در حال حاضر 80 تا 90 درصد بیت کوین استخراج شده، توسط استخرهای استخراج یا همان mining pool تولید می‌شود. استخر استخراج به گروهی از ماینرها گفته می‌شود که قدرت محاسباتی خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. در نهایت نیز بیت کوین به دست آمده بر حسب درصد مشارکت اعضا بین ‌آن‌ها تقسیم می‌شود.

خلاصه اینکه استخراج بیت کوین یک کار تخصصی است و اغلب در انبارهای بزرگ و در جایی که برق ارزان‌قیمت در دسترس است، با ASICهای پیشرفته انجام می‌شود. اما اگر دوست دارید از روی کنجکاوی یا برای تفریح به سراغ استخراج بروید، ما در ادامه روند این کار را برای شما شرح خواهیم داد.

1. سخت افزار استخراج بیت کوین بخرید

همان‌طور که قبل‌تر گفتیم، امکان استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی وجود ندارد. پس اولین چیزی که باید تهیه کنید، یک ماینر ASIC است.

سه مورد از سخت افزارهای مناسب برای این کار، بیت مین انت ماینر اس 9 آی (Bitmain Antminer S9i)، اینوسیلیکون ترمیناتور3 (INNOSILICON Terminator3)و واتس‌ماینر ام تری ایکس (Whatsminer M3X)هستند.

2. یک استخر استخراج انتخاب کنید

با عضویت در یک استخر استخراج بیت کوین، احتمال رسیدن شما به هش بیشتر می‌شود و متناسب با میزان مشارکتتان پاداش می‌گیرید. برای مثال اگر ماینر شما، یک درصد از قدرت محاسباتی برای رسیدن به هش را تامین کرده باشد، از آنجایی که بلوک پاداش شامل 5/12 بیت کوین است، شما 125/0 بیت کوین دریافت می‌کنید.

استخرهای استخراج زیادی در اینترنت وجود دارند که از میان معروف‌ترین‌هایشان می‌توان به AntPool ، BTC.TOP، BTC.com و Bixin اشاره کرد.

3. نرم افزار استخراج بیت کوین تهیه کنید

برای اینکه بتوانید از ماینر خود در استخر استخراج استفاده کنید، باید یک نرم افزار استخراج داشته باشید. این نرم افزار همچنین به استخر اعلام می‌کند که سهم شما را از بیت کوین دریافتی به چه آدرسی بفرستد.

CGminer، BFGminer و GUIminer از نرم افزارهای معروف استخراج بیت کوین هستند.

از کجا بدانم استخراج بیت کوین برای من سودآور است؟

ممکن است چیزهایی درباره‌ی ماشین حساب استخراج بیت کوین شنیده باشید. به کمک این ماشین‌حساب‌ها می‌توانید نوع ماینر، قیمت برق و سایر فاکتورها را ثبت کرده و سپس بدانید که آیا استخراج بیت کوین با شرایط شما به صرفه است یا نه.

آیا می‌توانم با موبایل بیت کوین استخراج کنم؟

اپلیکیشن‌های زیادی برای استخراج بیت کوین با android و iOS وجود دارند. Crypto Miner و Easy Miner دو نمونه از این اپ‌ها هستند. اما در صورتی که بخواهید به شکل جدی و نه محض کنجکاوی با گوشی موبایل خود ارز دیجیتال استخراج کنید، نه تنها پس از یک سال یک دلار هم درآمد نخواهید داشت، که گوشی خود را هم از دست می‌دهید.

آیا استخراج بیت کوین در ایران قانونی است؟

از آنجایی که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در ایران پدیده‌ای جدید هستند، قوانینشان مدام در حال تغییر است. در حال حاضر استخراج ارزهای دیجیتال در ایران پس از اخذ مجوز لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت، بلامانع است. همچنین در چند ماه اخیر واردات تجهیزات ماینینگ نیز به ایران قانونی اعلام شده و برای آن ردیف گمرکی تعریف شده است.

خرید و فروش بیت کوین و انواع دیگر آلت کوین ها نیز در کشور جرم محسوب نمی‌شود.

برای اطلاع از اخبار دنیای ارزهای دیجیتال، دانستن نرخ لحظه‌ای بیت کوین، تتر، اتریوم، بیت کوین کش و سایر آلت کوین‌ها، یا خرید و فروش آن‌ها به کانال تلگرام کوین نیک سر بزنید.

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت های ثالت به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اگه استخراج بشه خیلی خوب میشه