کولر ماشین

آیا روشن کردن کولر ماشین در تابستان باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود؟

آیا این باور که روشن کردن کولر ماشین در تابستان باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود، درست است؟ آیا پایین آوردن شیشه‌ها روش مناسبی برای صرفه‌جویی در مصرف بنزین است؟

امروزه با توجه به افزایش هزینه‌ها، مصرف سوخت خودرو به یکی از بزرگترین دغدغه‌های مالکان خودروها تبدیل شده است. به همین دلیل صاحبان وسایل نقلیه از راه‌های مختلف به دنبال کاهش مصرف سوخت خودروی خود هستند. در این میان باورهای غلطی هم برای کاهش مصرف سوخت بین مردم جا افتاده که یکی از آنها به کولر ماشین مربوط می‌شود. بسیاری از مردم بر این باورند که روشن بودن کولر خودرو باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود و به همین دلیل در بسیاری از مواقع و در تابستان‌ها به جای روشن کردن کولر، شیشه خودرو را پایین می‌آورند. اما آیا واقعا این روش درستی است و روشن کردن کولر باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود؟ در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

کولر ماشین چقدر مصرف سوخت را بالا می‌برد؟

کولر یکی از مهم‌ترین امکانات تعبیه شده در خودروها است که در هوای گرم خیلی به کار سرنشینان خودرو می‌آید. کولر خودرو از قدرت موتور استفاده می‌کند و طبیعتا استفاده بیشتر از قدرت موتور باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. اما میزان این مصرف چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال باید شرایط مختلفی را مانند دمای هوای بیرون، نوع و اندازه موتور، مدل خودرو و وضعیت سیستم تهویه خودرو در نظر گرفت. به عنوان مثال، آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا طی یک بررسی اعلام کرد که استفاده از کولر ماشین در هوای بسیار گرم، مصرف سوخت را تا 25 درصد افزایش می‌دهد.

کولر ماشین

بنابراین این موضوع که گفته می‌شود روشن بودن کولر باعث دو برابر شدن مصرف سوخت می‌شود، بزرگ‌نمایی است و حداکثر مصرف بنزین را 25 درصد افزایش می‌دهد. می‌توان گفت که به طور متوسط استفاده از کولر ماشین ، مصرف بنزین را از 10 لیتر در هر 100 کیلومتر به 11 لیتر در هر 100 کیلومتر افزایش می‌دهد. اما اگر نمی‌خواهید از کولر ماشین خود استفاده کنید، احتمالا راه حل شما پایین کشیدن شیشه‌ها است، ولی این روش نیز در بالا رفتن مصرف سوخت شما تاثیر می‌گذارد.

پایین آوردن شیشه خودرو راه‌حل خوبی نیست

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پایین بودن شیشه‌های خودرو در هنگام حرکت بر ایرودینامیک و میزان نیروی درگ اتومبیل تاثیرگذار است و به همین دلیل فشار بیشتری بر خودرو وارد می‌شود و موتور توان بیشتری می‌گذارد و به این صورت مصرف سوخت نیز افزایش پیدا می‌کند. نیروی درگ به مقاومت ماشین در حال حرکت در مقابل هوا گفته می‌شود و هرچه سرعت خودرو بیشتر باشد، درگ هم بیشتر است و اتومبیل باید توان بیشتری برای مقابله با این نیروی درگ مصرف کند. وقتی شیشه خودرو پایین است، هوا وارد اتاق سرنشین می‌شود و در مقابل حرکت خودرو مقاومت ایجاد می‌کند.

چگونه مصرف سوخت را مدیریت کنیم؟

پس برای مدیریت مصرف سوخت خودرو در هوای گرم چه باید کرد؟ همانطور که گفتیم، هم روشن بودن کولر و هم پایین کشیدن شیشه‌ها باعث افزایش مصرف بنزین می‌شود. اما بهتر است در سرعت‌های بالای 70 کیلومتر بر ساعت از کولر برای خنک کردن اتاق سرنشینان استفاده کنید و شیشه‌ها را پایین نکشید، اما اگر با سرعت پایین حرکت می‌کنید، مثلا در ترافیک یا در حال رانندگی در جاده‌های کوهستانی هستید، پایین آوردن شیشه‌ها از نظر مصرف بنزین به‌صرفه‌تر از روشن کردن کولر است. اگر هم تصمیم گرفتید کولر خودروی خود را روشن کنید، بهتر است آن را در درجه‌های کم بگذارید تا بنزین کمتری بسوزاند.

کولر ماشین

پارک کردن خودرو در سایه، پایین آوردن شیشه‌ها قبل از حرکت، استفاده از حالت گردش هوا و نگهداری مناسب از سیستم سرمایشی مانند تعویض فیلتر هوا از دیگر اقداماتی است که در هوای گرم به شما توصیه می‌کنیم تا هم در مقابل این گرمای شدید تابستانی اذیت نشوید و هم بتوانید مصرف سوخت ماشینتان را مدیریت کنید.