قطعی اینترنت

دلیل قطعی اینترنت در روزهای اخیر؛ آیا پای شبکه ملی اطلاعات در میان است؟

اخیرا بسیاری از کاربران با قطعی اینترنت و اختلال شدید مقطعی مواجه شدند و مجددا شایعه‌هایی در خصوص راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و محدود کردن اینترنت جهانی مطرح شد. اما ماجرا چه بود؟

شایعه محدود کردن دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت جهانی از همان زمانی که پروژه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مطرح شد، افزایش پیدا کرد، اما مسئولان ارتباطی بارها تاکید کردند که محدود کردن اینترنت جزو اهداف راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات نیست و هدف این طرح این است که ارتباط ما با جهان در حوزه فضای مجازی ایجاد شود و در چنین ارتباطی از تولیدات داخلی استفاده کنیم. با چنین گفته‌هایی باز هم در خصوص راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات انتقاداتی وجود دارد و افراد مواردی را عنوان می‌کنند که جزو اهداف راه‌اندازی نیست، اما قطعی اینترنت آن هم در دفعات متعدد که در شبکه اینترنت ایجاد می‌شود، منجر به ایجاد شایعه‌هایی در خصوص این طرح شده است و برخی از مردم دلیل این قطعی‌ها و محدود شدن‌ها را به شبکه ملی مرتبط می‌دانند.

بررسی قطعی اینترنت در کشور

اخیرا در شبکه اینترنت کشور شاهد اختلال اینترنت و قطعی اینترنت موقتی بوده‌ایم که در همین راستا محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد:

قطعی فیبر در مسیرهای بالادستی در اروپا بین بلغارستان و فرانکفورت که چند تامین‌کننده اینترنت ایران، از آن مسیرها استفاده می‌کرده‌اند، باعث اختلال گسترده 1.5 ساعته در ارتباطات بین‌المللی ایران شده بود. 1000 گیگابیت بر ثانیه قطعی در ظرفیت‌ها داشتیم.

قطعی اینترنت

در همین ارتباط نیز سجاد بنابی، نایب‌رئیس هیئت‌‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت عنوان کرد به دلیل قطعی دو مسیر انتقال فیبر نوری در اروپا با اختلال گسترده بین 43 دقیقه بامداد و ساعت 2 بامداد مواجه شدیم که سرعت و کیفیت اینترنت بسیاری از کاربران داخل کشور را با افت محسوس روبه‌رو کرد. پس از اینکه در این خصوص بررسی‌هایی انجام دادیم، نتوانستیم دلیل حمله یا خرابی عمدی این موضوع را شناسایی کنیم.

قطعی اینترنت

نایب‌رئیس هیئت‌‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به اینکه این قطعی اینترنت گلایه وزیر ارتباطات را به همراه داشت، افزود چنین اتفاقی احتمال دارد مجددا تکرار شود؛ زیرا برخی لینک‌های ارتباطی ما با تامین‌کننده‌های اینترنت در خارج از کشور با قطعی همراه شده است و برای اینکه چنین اتفاقی مجددا رخ ندهد تمهیداتی را اندیشیده‌ایم و از 6، 7 سال قبل در تلاش بوده‌ایم تا نقاط اتصال کشور به اینترنت توسعه پیدا کند.

سجاد بنابی تاکید کرد هم‌اکنون تقریبا در تمامی مرزهای شمالی، غربی و جنوبی کشور دارای اتصال اینترنت هستیم. از این رو امکان قطع اینترنت کشور به صورت یکباره وجود نخواهد داشت؛ زیرا اگر از یک ورودی با قطعی اینترنت مواجه شویم، می‌توانیم این قطعی را به کمک ورودی‌های دیگر جبران کنیم تا اتصال کاربران به اینترنت برقرار شود. یکی از اقدامات ما بالانس کردن توزیع ورودی‌ها بود تا با قطعی‌های مختصر نیز مواجه نشویم.

اخیرا یکی از کاربران توییتر پس از اظهارنظرهایی که توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص قطعی اینترنت عنوان شد، در توییتی نوشت:

جهرمی سرانجام تایید کرد که قطعی اینترنت در ایران برای تست شبکه ملی ارتباطات بوده و کل داستان‌هایی که در مورد قطع کابل در اروپا گفته و توییت کرده دروغ است.

قطعی اینترنت

سجاد بنابی در واکنش به این اظهارنظر در توییتر با انتشار تصویر فوق نوشت:

هیچ‌گاه اینترنت مردم برای تست شبکه ملی قطع نشده و نخواهد شد. برخی مراجع در ارزیابی تاب‌آوری شبکه ملی در برابر تحریم‌ها، بعضا اینترنت بانک‌ها یا شبکه انرژی را قطع و تداوم خدمت را بررسی کردند. نادان نیستیم که تحریم‌های ناموفق دوستان آمریکایی شما را ما به مردم و شرکت‌های ایرانی تحمیل کنیم. طبق تصویر، محل دقیق قطع فیبرهای نوری شرکت اینترروت (جی تی تی) در 6 تیر 98 که برای 83 دقیقه باعث ایجاد اختلال گسترده در اینترنت ایران شد را مشاهده می‌کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. تمام صحبت هاشون دروغ محض هست

  2. الان چند روزه که افتضاح شده.. مخصوصا ایرانسل..

  3. این شبکه ملی بشه خوبه یا بد میشه یه یادداشت برید در موردش

  4. قعطی اینترنت تهران مداشت که😊😊😊😊