جیلبرک کردن آیفون های دارای آی او اس 12.4

اشتباه اپل، جیلبرک کردن آیفون های دارای آی او اس 12.4 را امکان‌پذیر کرد

جیلبرک کردن آیفون های دارای آی او اس 12.4 بعد از برطرف شدن رخنه‌های امنیتی جدیدترین نسخه این سیستم عامل غیر ممکن است. با این حال، به خاطر یک سری اشتباهات تیم برنامه نویسی اپل، باز هم قادر به جیلبرک کردن آی او اس 12 خواهیم بود.

جیلبرک کردن گوشی های آیفون، بهترین روش برای از میان برداشتن برخی محدودیت‌های سیستم عامل آی او اس است. به منظور جیلبرک کردن آیفون یا آیپد، از یک سری رخنه‌های سیستم عامل آی او اس بهره‌برداری می‌شود. به همین دلیل در هر مرتبه عرضه سیستم عاملی جدید در پلتفرم موبایل اپل، روش‌های قبلی برای شکستن قفل گوشی یا تبلت آی او اسی دیگر جوابگو نبوده و کاربر باید منتظر ارائه راهکارهای جدیدی باشد.

اپل در هر مرتبه ارائه یک آپدیت جدید برای آخرین سیستم عامل تا آن زمان، رخنه‌های امنیتی یافت شده را برطرف می‌کند، به همین دلیل گوشی جیلبرک شده را نباید آپدیت کرد؛ در نتیجه بین در اختیار داشتن آیفون جیلبرک شده و دریافت مستمر آپدیت باید یکی را انتخاب کنید.

میسر شدن امکان جیلبرک کردن آیفون های دارای آی او اس 12.4

تیم توسعه سیستم عامل‌های پلتفرم آی او اس، چندی پیش رخنه امنیتی که به برنامه‌ نویسان اجازه جیلبرک کردن آیفون‌ها و آیپدهای دارای آی او اس 12.4 را میداد برطرف کرد، اما به خاطر بروز یک سری اشتباهات، این رخنه مجددا به دستگاه‌های دارای این سیستم عامل بازگشت. این خبر ابتدا به دست Motherboard منتشر شد و چندی بعد، تیم Project Zero گوگل و همچنین Williamson نیز آن را تایید کرد.

پیش از خوشحالی و تلاش برای جیلبرک کردن آیفون های دارای آی او اس 12.4 بد نیست بدانید در حال حاضر، این عمل در واقعیت بی‌‌فایده است. دلیل این موضوع را باید توسعه پلتفرم موبایل آی او اس طی چند نسخه اخیر دانست. به عبارتی اکنون قابلیت‌هایی که پیش از این فقط کاربران آیفون‌ها و آیپدهای جیلبرک شده به آن‌ها دسترسی داشتند، به عنوان قابلیت‌های پیش‌فرض آی او اس در اختیار همه کاربران قرار می‌گیرند. در نتیجه کاربران، بهانه کمتری برای شکستن قفل سیستم عامل تبلت یا گوشی آی او اسی خود دارند.

چنین اتفاقی را در پلتفرم اندروید نیز شاهد هستیم. به خاطر افزایش قابلیت‌های پیش‌فرض سیستم عامل‌های اندروید اخیر، مخصوصا از اندروید 8 اوریو و به بعد، امروز کمتر کاربری به فکر روت کردن دستگاه‌ اندرویدی خود است.