گوشی موبایل

روش‌های به حداقل رساندن تأثیرپذیری از امواج الکترومغناطیسی آنتن های موبایل

امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از سوی آنتن های موبایل بی‌ضرر هستند. با این حال، در صورت نگرانی از تاثیر بسیار جزئی آن‌ها روی بدن، می‌توان از طریق راهکارهایی، آن‌ها را به صفر رساند.

جدیدترین تحقیقات انجمن سرطان آمریکا درباره آنتن های مخابراتی نشان داد هیچ تحقیق علمی تا امروز موفق نشده بین امواج الکترومغناطیسی منتشر شده توسط آنتن‌های مخابراتی و انواع سرطان یا دیگر انواع بیماری‌ها ارتباط برقرار کند.

دلیل اصلی این موضوع، پایین بودن سطح انرژی امواج فرکانس‌های رادیویی (RF) در مقایسه با امواج الکترومغناطیسی سرطان‌زا همچون گاما و ایکس است. در نتیجه آن‌ها نمی‌توانند پیوندهای شیمیایی ملکول‌های DNA سلول‌های زنده را بشکافند. نتیجه این تحقیق، عدم توجه کاربران به موج‌های الکترومغناطیسی واقعا خطرناک همچون پرتوهای ماورای بنفش خورشید (UV) و در عوض، توجه آن‌ها به شایعات بی‌اساس بود.

در مطلبی دیگر، وجود یا عدم وجود ارتباط بین بی‌خوابی‌های شبانه و امواج الکترومغناطیسی منتشر شده از آنتن های مخابراتی را مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله علمی، به نحوه تاثیرگذاری نور نمایشگر گوشی روی فرآیند خواب اشاره شد. از آن جایی که اغلب کاربران، قبل از خواب و مخصوصا در رختخواب، برای چندین ساعت پیاپی با گوشی هوشمند خود کار می‌کنند، بی‌خوابی‌های مزمن به سراغ آن‌ها می‌آید. این مشکل ارتباطی با امواج الکترومغناطیسی نداشته و از سبک زندگی غلط ناشی می‌شود.

اعتقاد محکم برخی کاربران به مضر بودن امواج الکترومغناطیسی

با وجود این بررسی‌ها و نبود مطلبی علمی برای تایید مضر بودن امواج الکترومغناطیسی منتشر شده از آنتن‌های مخابراتی، یک سری از کاربران همچنان روی این موضوع اصرار می‌ورزند! در این مطلب قصد داریم برای آن‌ها، روش‌هایی عملی برای به صفر رساندن تاثیرات احتمالی ناشی از امواج الکترومغناطیسی ارائه کنیم.

امواج الکترومغناطیسی

در ارتباط با این نوع موج‌ها، همه چیز مربوط به سرطان‌زایی یا ایجاد بیماری نیست. استفاده ناصحیح از گوشی موبایل، در برخی موارد سبب بروز آزار می‌شود. به عنوان نمونه می‌توان به گرم شدن پوست سر در صورت مکالمه با گوشی برای مدت زمانی بسیار طولانی اشاره کرد. نکات یاد شده در ادامه، این تاثیرات منفی را نیز از بین می‌برند.

از طرفی این دسته امواج، توسط هر دستگاهی که با برق کار می‌کند، ایجاد می‌شوند و امواج الکترومغناطیسی منحصر به آنتن‌های مخابراتی و گوشی های هوشمند نیست. در نتیجه، در صورت نگرانی، باید همه دستگاه‌های الکترونیکی را مد نظر قرار داد.

نگه داشتن گوشی موبایل و کامپیوتر دورتر از خود تا حد امکان

کاربران امروزی، به طور پیوسته در معرض موج‌های الکترومغناطیسی قرار دارند. حتی کاربرانی که روی مضر بودن آن‌ها برای سلامتی تاکید دارند، نمی‌توانند خود را برای چند دقیقه از لپ تاپ، گوشی موبایل یا دیگر گجت های الکترونیکی دور کنند! گوشی تلفن همراه، که بیشتر از سایر دستگاه‌های دیجیتالی، همواره در نزدیک‌ترین فاصله ممکن از کاربر همچون در جیب یا دست وی قرار دارد، بهترین مثال محسوب می‌شود.

کاربر با گوشی

بد نیست بدانید وابستگی به استفاده از گوشی برای انجام اعمال مختلف، عادت به این دستگاه‌ها و در ادامه نوموفوبیا را در ذهن کاربر ایجاد می‌کند. منظور از نوموفوبیا، ترسی است که حین دور بودن از تلفن همراه به جان فرد افتاده و او را بیقرار می‌کند. طبق تحقیقات، امواج الکترومغناطیسی گوشی های هوشمند برای فیزیک بدن مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما استفاده ناصحیح و مخصوصا وابستگی به آن‌ها، قاتل روح و روان انسان‌ها است! همانند عدم توجه انسان‌ها به پرتوهای فرابنفش ساطع شده از خورشید و در عوض نگرانی بابت موج‌های الکترومغناطیسی آنتن‌ های مخابراتی، این مورد نیز مثال خوبی از بی‌توجهی افراد به چیزهای خطرناک واقعی (و نه توهمی) است!

عدم حمل دائمی گوشی در جیب شلوار، اولین قدم برای برای خلاص شدن از شر نوموفوبیا در طول زمان است. با این کار، تاثیرات احتمالی ناشی از امواج الکترومغناطیسی را نیز به صفر می‌رسانید. جیب شلوار متداول‌ترین محل برای قرار دادن گوشی است. به صورت کلی، باید آن را از بدن خود دور نگه دارید. در نتیجه قرار دادن آن در جیب پیراهن، روی کمر یا داخل لباس زیر پیشنهاد نمی‌شود.

در زمان عدم استفاده از گوشی، آن را نزدیک به خود نگه ندارید. بهتر است برای راحت کردن صداهای مغز خود درباره ضرر موج‌های الکترومغناطیسی پیرامون گوشی موبایل و همچنین تمرین برای دور شدن از نوموفوبیا، گجت را دور از دسترس قرار بدهید.

قرار دادن لپ تاپ روی پا

امواج الکترومغناطیسی فقط توسط آنتن های موبایل ایجاد نمی‌شوند. به جای نگرانی از بابت امواج فرکانس‌های رادیویی (RF)، باید تا جایی ممکن از امواج ساطع شده از دستگاه‌های الکترونیکی قوی همچون لپ تاپ‌ها دوری کرد. قرار دادن لپ تاپ روی پا برای استفاده از آن، بدترین راهکار ممکن است، مخصوصا اگر دستگاه به برق متصل باشد. برای کاهش مضرات ناشی از موج‌های الکترومغناطیسی لپ تاپ‌ها، تا جای ممکن، از آن‌ها همراه با کیبورد و ماوس جداگانه استفاده کنید. به این ترتیب بدن شما سطح تماس مستقیم با منبع انرژی نخواهد داشت.

استفاده از اسپیکر یا هندزفری سیمی به جای هدست بلوتونی

در صورت اصرار به مضر بودن امواج الکترومغناطیسی باید کمی از راحتی دور شوید! استفاده از برخی لوازم جانبی دارای اتصالات بدون سیم، به وسیله استانداردهای بلوتوث یا وای فای، موازی با نگرانی شما درباره گوشی هوشمند به خاطر اتصال بدون سیم آن‌ با آنتن‌های مخابراتی است.

هندزفری

البته، استفاده از آن‌ها در مقایسه با زمان قرار دادن گوشی روی سر به صورت مستقیم برای مکالمه، کمتر سبب گرم شدن سر و ایجاد سردرد خواهد شد، اما همچنان در مقایسه با هندزفری یا هدست‌ سیمی ایمنی کمتری دارند. در صورت نبود آن‌ها در دسترس، می‌توان از اسپیکر اصلی دستگاه استفاده کرد تا نیاز به قرار دادن گوشی روی سر از بین برود.

در هر صورت، امواج الکترومغناطیسی پیرامون گوشی موبایل، در زمان برقرار مکالمه، افزایش پیدا می‌کند، به همین دلیل در صورت نگرانی از آن‌ها، باید تا جای ممکن از پیامک به جای مکالمه تلفنی یا تصویری استفاده کنید.

اتصال به زمین

اتصال به زمین، روش ایجاد ارتباط مستقیم با زمین است. به وسیله این کار، با الکترون‌های موجود در سطح ارتباط برقرار کنید. مخصوصا در زمان سفر به مناطقی دور دست با ساعت‌های محلی متفاوت، حتما از اتصال به زمین اطمینان پیدا کنید. به عنوان نمونه می‌توان به پیاده‌روی روی شن و ماسه در ساحل یا روی چمن پارک، بلافاصله بعد از رسیدن به مقصد، اشاره کرد.

اتصال به زمین

این کار همیشه موثر است. محققان به وسیله اندازه‌گیری ولتاژ قسمت‌های مختلف بدن، در زمان اتصال و عدم اتصال بدن به زمین، به نتایج خوبی دست پیدا کردند. با این کار، میزان ولتاژ بخش‌های گوناگون بدن، به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند. وقتی پتانسیل الکتریکی بدن نزدیک به پتانسیل الکتریکی سطح زمین است، می‌توان آن را بخشی از سیستم الکتریکی عظیم سیاره خاکی دانست. به این ترتیب، پتانسیل الکتریکی زمین، تبدیل به نماینده‌ای فعال شده و میدان‌های الکتریکی را از اطراف بدن انسان دور می‌کند یا آن‌ها را به حداقل می‌رساند. به عبارتی دیگر، اتصال مستقیم بدن به سطح زمین می‌تواند ولتاژ محیطی که توسط دستگاه‌های الکتریکی متداول تولید می‌شود را از بین ببرد.

محافظت در خانه

می‌توان منزل را به طور کامل از امواج الکترومغناطیسی دور نگه داشت. استفاده از فیلترهای تابش الکترومغناطیسی و همچنین بهره بردن از رنگ‌های و پارچه‌های مخصوص، می‌توانند از خانه در برابر این تشعشعات محافظت کنند. برای محافظت از خانه، می‌توان اعمال مختلفی انجام داد.

یکی از روش‌های مهم و به شدت کاربردی، جدا کردن دستگاه‌های الکترونیکی از منبع برق در صورت عدم استفاده از آن‌ها است. به عنوان نمونه، بعد از خاموش کردن تلویزیون، آن را از پریز برق جدا کنید. به این ترتیب نه تنها از اتلاف برق جلوگیری خواهد شد، بلکه سطح موج‌های الکترومغناطیسی داخل محیط منزل شما نیز به حداقل می‌رسد. همانطور که گفتیم، گوشی هوشمند یکی از انواع دستگاه‌های الکترونیکی است و تابش الکترومغناطیسی، به میزان کم یا زیاد بسته به قدرت منبع نیرو، اطراف هر وسیله این چنینی ایجاد می‌شود.

روتر بی سیم

شما یک سوم هر روز را بدون تحرک، در رختخواب می‌گذرانید، به همین دلیل باید محیط پیرامون آن را از امواج الکترومغناطیسی تهی کنید. از هیچ وسیله الکترونیکی (به استثنای ردیاب‌ها و دستبندهای سلامتی برای ثبت الگوی خواب، آن هم به طور ناخودآگاه) استفاده نمی‌کنید، پس نیازی به امواج نخواهید داشت. مودم را حتما دور از اتاق خواب نگه دارید. در صورت عدم بروز اخلال در خانه هوشمندتان، مودم بی‌سیم را پیش از خوابیدن خاموش کنید.

اغلب کاربران، برای بیدار شدن از خواب متکی به گوشی موبایل خود بوده و ساعت‌های زنگ‌دار کاملا به دست فراموش سپرده شده‌اند. بیدار شدن از خواب و در ادامه قطع کردن زنگ هشدار، نیازمند قرارگیری گوشی در محدوده طول دست است. بیشتر افراد، گوشی را حین خواب در نزدیکی سر خود قرار می‌دهند. ایمن‌ترین روش، قرار دادن گوشی در حالت پرواز است. به این ترتیب آنتن دستگاه از کار می‌افتد، هر چند هنوز روشن بوده و نرم افزارها همچون اپلیکیشن ساعت زنگ‌دار در حالت اجرا قرار دارند.

مودم وایرلس را تا جای ممکن، از قسمتی که افراد خانواده اغلب وقت خود را در آنجا می‌گذرانند دور نگه دارید. همچنین در زمان عدم استفاده از آن، در صورت امکان، مودم را خاموش کنید. روی بیشتر روترهای بی‌سیم، دکمه‌ای برای قطع و وصل اتصال وای فای وجود دارد. به لطف آن، با وجود اتصال کامپیوتر دسکتاپ، لپ تاپ یا دیگر وسایل به مودم و در ادامه اینترنت از طریق کابل لن، خبری از انتشار امواج الکترومغناطیسی در محیط نخواهد بود. مزیت دیگر غیر فعال‌سازی اتصال بی‌سیم مودم، کمک به ترک عادت بد چک کردن دائمی شبکه‌های اجتماعی است!

از گجت‌های الکترونیکی نه چندان کاربردی نیز تا جای ممکن دوری کنید. پوشک‌ هوشمند با پشتیبانی از اتصال وای فای، که در صورت خیس شدن پوشک سریعا به کاربر خبر می‌دهد، نمونه بسیار خوبی است! میلیاردها انسان بدون استفاده از این دسته فناوری‌ها، بدون دغدغه و مشکل از نوزادی تا بزرگسالی رشد کرده‌اند.

داشتن تغذیه مناسب

غذا بهترین دارو است. به همین دلیل تعجبی نیست یکی از بهترین روش‌های به صفر رساندن تاثیرات احتمالی امواج الکترومغناطیسی داشتن تغذیه مناسب محسوب می‌شود. غذاهای دارای ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن بالا، تاثیر به سزایی در خنثی‌سازی تاثیرات این دسته امواج دارند. به همین دلیل اگر به هر دلیل، قادر به دور کردن لپ تاپ یا دیگر گجت‌های الکترونیکی از خود نیستید، مصرف آن‌ها را هرگز فراموش نکنید. بر اساس تحقیقات، تاثیر انواع میوه‌ها و سبزیجات در این رابطه بسیار زیاد است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*