آنتن های مخابراتی

جدیدترین تحقیقات انجمن سرطان آمریکا درباره آنتن های مخابراتی

انجمن سرطان آمریکا (American Cancer Society) جدیدترین یافته‌های خود درباره ارتباط یا عدم ارتباط آنتن های مخابراتی با بروز سرطان‌های مختلف را منتشر کرد. آیا امواج الکترومغناطیسی آنتن های مخابراتی سبب پیدایش سرطان می‌شوند؟

کاربران زیادی عقیده دارند که زندگی کردن، کار کردن یا درس خواندن در مکان‌های نزدیک به آنتن های مخابراتی سبب بروز مشکلات جسمانی عمده‌ای در آن‌ها شده و چه بسا ابتلا به انواع سرطان در آنها را نیز افزایش می‌دهد. نکته اینجاست که تا امروز، هیچ تحقیق علمی نتوانسته است ارتباط مستقیمی بین امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از آنتن های موبایل و بروز سرطان پیدا کند، به همین دلیل تصور کاربران، به جای یک واقعیت علمی، شایعه‌ای بی‌اساس و غلط بوده و تنها دست به دست می‌چرخد.

تحقیقات انجمن سرطان آمریکا روی آنتن های مخابراتی

انجمن سرطان آمریکا (American Cancer Society) سازمانی غیر انتفاعی بوده و هدف آن مبارزه با سرطان‌های گوناگون است. این انجمن به تازگی، جدیدترین دستاوردهای پژوهشی خود بعد از تحقیق روی ارتباط بین سرطان و آنتن های موبایل را نیز منتشر کرده است. این پژوهش‌ها نشان می‌دهند نگرانی کاربران از آنتن های مخابراتی بی‌دلیل بوده و ارتباطی بین ابتلا به سرطان و امواج الکترومغناطیسی منتشر شده توسط آنتن‌ها وجود ندارد.

آنتن های مخابراتی

انرژی پایین امواج فرکانس‌های رادیویی

سطح انرژی امواج فرکانس‌های رادیویی (RF) در مقایسه با آن دسته از تشعشعاتی که سرطان‌زا بودن آن‌ها به اثبات رسیده (برای مثال می توان به اشعه X کنترل نشده، اشعه گاما و تابش رادون اشاره کرد)، پایین‌تر است. دلیل این امر در آنجاست که انرژی نهفته شده در امواج فرکانس‌های رادیویی به اندازه‌ای نیست که قادر به شکستن پیوندهای شیمیایی ملکول‌های DNA سلول‌های زنده باشد، در حالی که اشعه‌های سرطان‌زا همچون اشعه گاما، این توانایی را دارند.

طول موج پایین امواج فرکانس‌های رادیویی

برای بررسی خطرناک بودن یا نبودن آنتن های مخابراتی باید طول موج‌های ساطع شده از آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار داد. امواج فرکانس‌های رادیویی متداول در مخابرات بدون سیم، نسبت به امواج مضر همچون تابش رادون، طول موج بلندتری دارند، به طوری که در ابعاد یک یا دو اینچ متمرکز می‌شوند؛ به همین دلیل آن‌ها قادر نیستند با متمرکز شدن روی عناصر کوچک بدن همچون سلول‌ها، پیوند مولکولی آنها را شکسته و در درون آن‌ها شکافی به وجود بیاورند.

فراموش نکنید انرژی موج با طول موج آن رابطه معکوس دارد. هر چه امواج طول بیشتری داشته باشند، انرژی و قدرت نفوذشان کمتر بوده و روی سطوح بزرگتری متمرکز خواهند شد. اگرچه این نکته را هم باید در نظر گرفت که امواج فرکانس‌های رادیویی متداول، به هر حال باعث بالا رفتن موضعی دما در بافت‌هایی از بدن که موج به آنجا تابانده شده است می‌شوند، که با توجه به سیستم گردش خون بدن، حرارت ایجاد شده در محل با فرآیند Convection و با استفاده از دریافت سرمای سایر بافت‌های مجاور که هنوز گرم نیستند، خنک شده و از بین می‌رود.

عدم توجه به خورشید و دیگر منابع تولیدکننده امواج مضر

سوختگی، التهاب و سرطان‌های پوستی ناشی از قرارگیری در معرض نور قوی خورشید وقتی که ضریب نفوذ اشعه فرابنفش افزایش پیدا می‌کند، به صورت علمی ثابت شده است. پرتوهای ماورای بنفش خورشید یا UV را می‌توان در سه گروهِ UVA وUVB  و UVC دسته‌بندی کرد. نحوه تحت تاثیر قرار دادن بدن توسط هر یک از آن‌ها متفاوت است. دسته UVA مهمترین عامل ایجاد واکنش‌های حساسیتی نسبت به نور خورشید است. دسته UVB عامل اصلی ایجاد قرمزی پوست، آفتاب – سوختگی، افزایش رنگ پوست، پیری زودرس و سرطان‌های پوستی محسوب می‌شود. همچنین این دسته، می‌تواند سبب تولید ویتامین D در پوست شود که عاملی بسیار مفید به شمار می‌رود.

 

 

دسته UVC معمولا به سطح زمین نرسیده و توسط جو کره زمین جذب می‌شود. به هر حال همانطور که گفته شد متاسفانه پرتوهای UVA و UVB از لایه اوزون عبور می‌کنند، به همین دلیل پوست ما همواره در معرض تابش آن‌ها قرار دارد. خوشبختانه حدود 50 درصد از انرژی نور خورشید از امواج مرئی تشکیل شده که باعث قابل رؤیت اجسام می‌شود، 40 درصد نور خورشید از امواج مادون قرمز که باعث انتقال حرارت خورشید به زمین می شود و تنها 10 درصد نور خورشید فرابنفش است.

نور خورشید

به هر حال کمتر فردی به مخاطرات نهفته در امواج با فرکانس بیشتر از فرابنفش دقت کرده و به همین دلیل بدون پوشش مناسب، خود را برای ساعت‌های طولانی زیر تابش مستقیم خورشید نگه می‌دارند، در حالی که باید تا جای ممکن از آن دوری کنند. این دسته افراد، به جای دوری از آن دسته امواج الکترومغناطیسی که ضرر داشتن طیف آن‌ها به اثبات رسیده است، به خاطر شایعات بی‌اساس از مضرات آنتن های مخابراتی گله می‌کنند!

قرارگیری در معرض پرتوهای از نوع UVA و UVB ممکن است به سرطان پوست ختم شود. این سرطان پوست می‌تواند خوش‌خیم یا بدخیم باشد. تضعیف سیستم ایمنی بدن، مشکل دیگر تابش بیش از حد این نوع پرتوها به بدن است، چرا که در توزیع نرمال و عملکرد سلول‌های سفید اختلال ایجاد می‌کنند.

هدف از این مقاله، شناخت طیف مضر امواج الکترومغناطیسی و تشخیص آن‌ها از طیف غیر مضر است. حین رفتن به محیط بیرون، پوست شما توسط پرتوهای منتشر شده از سوی خورشید بمباران می‌شود. در نتیجه امواج الکترومغناطیسی همه جا وجود دارند، هر چند باید بین موارد قرار گرفته در طیف مضر و طیف غیر مضر تفاوت قائل شد.

حتی همین الان که زیر سقف خانه یا محل کار و احتمالا زیر نور لامپ رشته‌ای، مهتابی، کم مصرف یا LED قرار دارید، پوست شما در معرض امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از آن‌ها قرار گرفته است، اما انرژی دریافت شده از آنها متفاوت بوده و باعث می‌شود این لامپ‌ها از بی‌خطرترین تا پرخطرترین، به صورت زیر مرتب شوند:

 <— بی‌خطرترین
پرخطرترین —>
 <— غیر سرطان‌زا—> سرطان‌زا
LED
نور گرم
LED
سفید
LED
مهتابی
رشته‌ای پر مصرفکم مصرفUVاشعه X کنترل نشدهاشعه آلفا، بتا، گاما، رادون، …

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. رادیویی فک نمیکنم عوراضی داشته باشه

  2. این همه بودجه برای سد بسستن جلوی همین مردم خنده داره واقعا

  3. به هرا حال پرازیت حق مردم نیست