هشدار ایلان ماسک در مورد برخورد شهاب سنگ با زمین خبرساز شد!

هشدار ایلان ماسک در مورد برخورد شهاب سنگ با زمین خبرساز شد!

هشدار ایلان ماسک در حساب توییتر خود توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در این توییت ماسک در رابطه با خطر برخورد یک سنگ آسمانی ویرانگر با زمین و بی‌دفاع بودن بشر هشدار می‌دهد.

ایلان ماسک (Elon Musk) مدیر عامل شرکت بزرگ و معروف اسپیس ایکس که به ‌عنوان یکی از معروف‌ترین چهره‌های دنیای فناوری شناخته می‌شود، به تازگی در توییتی خطر برخورد شهاب سنگ با زمین را مطرح کرده است. هشدار ایلان ماسک در مورد بی‌دفاع بودن بشریت در رابطه با احتمال برخورد یک سنگ آسمانی با زمین بوده و اخیرا توجه زیادی به این هشدار جلب شده است.

ماجرای هشدار ایلان ماسک از توییتی که توسط یک هنرپیشه آمریکایی به نام جو روگان (Joe Rogan) منتشر شده بود، شروع شد. روگان در این توییت اعلام کرده بود که سازمان فضایی ناسا برای شهاب سنگی به نام «خدای عظیم هرج و مرج» که در ده سال آینده به زمین نزدیک می‌شود، آماده شده است.

در جواب به این توییت ماسک گفته بود که خبر حرکت این سنگ آسمانی به ما یادآور می‌شود که دیر یا زود یک شهاب ‌سنگ ویرانگر با زمین برخورد خواهد کرد و ما همچنان آمادگی مقابله با چنین خطری را نداریم.

هشدار ایلان ماسک در مورد برخورد شهاب سنگ با زمین خبرساز شد!

بر اساس برآوردهای موجود، شهاب سنگ اشاره‌شده در توییت جو روگان، در تاریخ 13 آوریل سال 2029 از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد و با وجود عرض این سنگ عظیم که حدودا 1770 کیلومتر تخمین زده شده، برخورد آن با سیاره ما به معنای پایان نسل بشر خواهد بود.

البته ماسک در توییت خود به درستی اشاره کرده که نیازی به نگرانی درباره سنگ موردنظر که با نام آپوفیس (Apophis) هم شناخته می‌شود، وجود ندارد. دانشمندان گفته‌اند که این سنگ در تاریخ برآورد شده از فاصله 30 هزار کیلومتری سیاره عبور می‌کند.

آیا باید نگران هشدار ایلان ماسک باشیم؟

برای پاسخ به این سوال بهترین کار مراجعه به نظر کارشناسی محققان سازمانی مانند ناسا است؛ لیندلی جانسون (Lindley Johnson)، یکی از متخصصان برجسته این آژانس فضایی می‌گوید که تا صد سال آینده هیچ شهاب سنگی که عرض آن 140 متر بیشتر باشد، با زمین برخورد نخواهد کرد. با این وجود از همین‌ حالا دانشمندان در حال بررسی راه‌های احتمالی برای برطرف کردن خطر برخورد شهاب سنگ با زمین هستند.

هشدار ایلان ماسک در مورد برخورد شهاب سنگ با زمین خبرساز شد!

محل برخورد یک شهاب سنگ با زمین

از طرف دیگر آپوفیس تنها شهاب سنگ خطرناک برای زمین نیست و موارد دیگری هم وجود دارند که احتمال اصابت آن‌ها با زمین از سوی دانشمندان رد نشده است. یکی از این سنگ‌ها «دیدموس 65803» (65803 Didymos) بوده که با ابعادی مشابه هرم بزرگ جیزه در مصر، می‌تواند یک شهر نسبتا بزرگ بر روی زمین را به طور کلی نابود کند. گفته شده که در اطراف این سنگ 775 متری، یک ماه 160 متری کوچک گردش می‌کند و سازمان فضایی ناسا این سیستم دوتایی از سنگ‌های آسمانی را به عنوان یک خطر احتمالی طبقه‌بندی کرده است.

هشدار ایلان ماسک در مورد برخورد شهاب سنگ با زمین خبرساز شد!

در همین رابطه ناسا در کنار آژانس فضایی اروپا در حال کار بر روی پروژه‌ای به نام هرا (HERA) بوده که مشخصا برای مقابله با شهاب سنگ دیموس طراحی شده است. در این پروژه محققان در نظر دارند که با استفاده از پهپاد و تکنولوژی‌های دیگر اطلاعات لازم در مورد سنگ آسمانی و ماه آن را جمع‌آوری کرده و راه‌های مقابله با خطر برخورد آن به زمین را بررسی کنند.

پروژه هرا نشان می‌دهد که برخلاف هشدار ایلان ماسک بشریت کاملا در مقابل چنین تهدیدهایی بی‌دفاع نیست و دانشمندان و تصمیم‌گیرندگان در این رابطه بی‌تفاوت نیستند. البته از طرف دیگر می‌توان گفت که چون تا به امروز چنین پروژه‌هایی در شرایط واقعی امتحان نشده‌اند، اطمینان کامل به کارایی آن‌ها وجود ندارد و نمی‌توان با خیال راحت نگرانی در مورد برخورد شهاب سنگ با زمین را نادیده گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. سلام
    1: بله خب هر چند سال صدها سنگ رد میشن حالا هر چند صد سال بعضیا زیادی نزدیک میشن که خوشبختانه تا جایی که سیستم ردیابی اشیاء پرنده در سیاره زمین موجود هست (توانایی رسد اشیاء پرنده در کل خوشه ما رو داره، چیزی رو تا چند ده سال آینده مشاهده نکردند و برای اونهایی هم که احتمال خطر دارند و یا حتما در مسیر جاذبه زمین قرار خواهند گرفت در آینده ، برنامه های دولت های جهان و ناسا برای مقابله با اونها به طور کاملا جدی در حال انجام بوده و هست . یکی از راه ها اینه که با موشک بزنند سنگ رو و به تکه های ریز تبدیل کنند و اجازه بدن که جو زمین خودش ترتیب بقیه رو بده.
    راه دیگه اینه که یک فضا پیما رباتیک فرود بیارند روی سنگ و با تراستر ها اون رو هل بدن تا از مسیر خارج بشه که البته به دلیل سرعت خیلی بالای سنگ ها کار سختی هست و ژاپن در اولین تلاش خودش نا موفق بود.

    و اما نکته ای که میخواستم بهش اشاره کنم این هست که شما فرمودید “لینزی جانسون” ولی کسی که مد نظر دارید آقای لیندلی جانسون هست.

  2. یعنی قرار ی شهاب بخوره به زمین !!!!