موشک استارهاپر

موشک استارهاپر اسپیس ایکس از آخرین تست خود هم سربلند بیرون آمد؛‌ گامی بلند برای سفر به مریخ

موشک استارهاپر (Starhopper) که بخشی از برنامه شرکت عظیم اسپیس ایکس (SpaceX) برای فرود در سیاره مریخ است، از آخرین تست خود هم سربلند بیرون آمد.

ایلان ماسک (Elon Musk) و شرکت عظیم او SpaceX (تلفظ صحیح نام این شرکت، اِسپِیس اِکس است ولی در ایران به اسپیس ایکس مشهور است) درحال کار بر روی پروژه بسیار عظیم و جاه‌طلبانه‌ای برای فرستادن راکت‌هایی عظیم به سوی سیاره مریخ هستند. نام این پروژه بسیار عظیم، استارشیپ (Starship، به معنای ستاره‌پیما یا ستاره‌نورد) است. موشک استارهاپر یکی از اولین گام‌های اسپیس ایکس برای عملی کردن این پروژه است.

پرتاب آزمایشی موشک استارهاپر

روز گذشته (سه‌شنبه 5شهریور) شرکت SpaceX توانست با موفقیت، موشک استارهاپر خودش را به اصطلاح لانچ (Launch) کند. لازم به ذکر است که این لانچ، صرفا یک پرتاب آزمایشی بوده و موشک استارهاپر به فضا نرفته است. این راکت پس از پرتاب، 150متر ارتفاع گرفت و سپس چندصدمتر آن‌طرف‌تر از محل پرتابش، فرود آمد. این پرتاب آزمایشی، آخرین تستی بود که اسپیس ایکس برای موشک استارهاپر خودش درنظر گرفته بود که این راکت هم درنهایت توانست با موفقیت، این آزمون آخر را نیز پشت سر بگذارد. در ادامه می‌توانید نحوه اوج‌گیری استارهاپر را نیز مشاهده کنید:

لحظه پرتاب موشک استارهاپر

اسپیس ایکس ابتدا در روز دوشنبه اقدام به لانچ آزمایشی استارهاپر کرد اما پس از تلاش‌های ناموفق بسیار در آن روز، درنهایت نتوانست دوشنبه پرتاب آزمایشی خودش را عملی کند. ایلان ماسک در توئیتر خودش، دلیل این تلاش نافرجام را مشکلی عنوان کرد که در دو قطعه مشعل‌مانندی که وظیفه روشن کردن موتور رَپچِر (Raptor) استارهاپر را برعهده داشتند، بوجود آمده بود:

نیاز به بررسی جرقه‌زن‌های موتور داریم. فردا دوباره در همین زمان، تلاش خودمان را از سر می‌گیریم

ایلان ماسک به قول خودش عمل کرد و درنهایت هم که موشک استارهاپر با موفقیت لانچ شد.

لانچ های قبلی راکت استارهاپر

اگر اخبار علم و تکنولوژی و مخصوصا کارهای ایلان ماسک و شرکت‌های عظیم او را دنبال می‌کنید، احتمالا می‌دانید که لانچ روز سه‌شنبه، اولین لانچ استارهاپر نبوده است. این موشک برای اولین بار اواسط فروردین همین امسال مورد آزمایش قرار گرفت. البته در این تاریخ، استارهاپر هنوز در مراحل ابتدایی خودش بود و صرفا چند سانتی‌متر توانست از سطح زمین فاصله بگیرد. اگر نام این پرش چند سانتی‌متری را لانچ بگذاریم، لانچ دوم استارهاپر تقریبا یک ماه پیش و در تاریخ 3مرداد (25جولای) رقم خورد. در این لانچ آزمایشی، استارهاپر توانست به ارتفاع 20متری از سطح زمین برسد.

پروژه استارشیپ اسپیس ایکس

همانطور که گفته شد، راکت استارهاپر صرفا یک قدم اولیه برای عملی شدن پروژه استارشیپ شرکت SpaceX است. پس از پرتاب آزمایشی موفقیت‌آمیز استارهاپر، حالا شرکت اسپیس اِکس درحال تلاش برای ساخت یک راکت به مراتب بزرگتر بنام استارشیپ ام کی وان (Starship Mk1) است. این راکت هم قرار است درست مانند استارهاپر، صرفا یک پروتوتایپ (Prototype) یا نمونه اولیه باشد. راکت استارشیپ MK1 بجای یک موتور، از سه موتور رَپچِر استفاده می‌کند و قرار است پس از پرتاب آزمایشی خودش، یک دور کامل به دور سیاره زمین بچرخد و سپس به محل پرتاب خودش که جایی در تکزاس آمریکا است، بازگردد.

همچنین SpaceX درحال ساخت یک نمونه مشابه دیگر بنام استارشیپ ام کی تو (Starship Mk2) هم هست که این راکت قرار است بجای تکزاس، از ایالت فلوریدا آمریکا پرتاب شود.

اما تمام این نمونه‌های اولیه، صرفا دست‌گرمی هستند! هدف اصلی اسپیس ایکس، ساخت فضاپیمای عظیم استارشیپ است. این فضاپیمای به اندازه 100نفر سرنشین، گنجایش دارد! نسخه نهایی استارشیپ قرار است 18طبقه داشته باشد و از یک شتاب‌دهنده 23طبقه‌ای هم استفاده کند! سیستم پرتاب این فضاپیمای عظیم، قرار است به نحوی باشد که قابلیت استفاده دوباره را نیز داشته باشد. اگر اسپیس ایکس بتواند برای استارشیپ، یک سیستم لانچ چندبار مصرف بسازد، در هزینه‌های خودش صرفه‌جویی بسیار عظیمی خواهد کرد.

پروژه استارشیپ

مقایسه ابعاد برخی موشک‌های اسپیس ایکس؛ در این تصویر به ترتیب از چپ به راست، قد متوسط یک شهروند مذکر در آمریکا (تقریبا 175سانتی‌متر) موشک استارهاپر (تقریبا 18متر)، موشک استارشیپ MK1 (تقریبا 55متر)، نسخه نهایی موشک استارشیپ (تقریبا 118متر) و دو موشک دیگر SpaceX را مشاهده می‌کنید.

درنهایت هم اینکه دیگر باید با موشک استارهاپر خداحافظی کنیم چرا که این موشک قرار است مرگ دردناکی را تجربه کند! اسپیس ایکس به زودی سراغ قطعه قطعه کردن این راکت و بکارگیری قطعات آن برای استفاده‌های دیگر خودش خواهد رفت.