کدگذاری تابلوهای معابر تهران

کدگذاری تابلوهای معابر تهران به چه معناست و چه هدفی دارد؟

اخیرا کدگذاری تابلوهای معابر تهران با هدف حل مشکلات ناشی از به کارگیری نام‌های یکسان، آسان‌تر شدن در آدرس‌دهی مسیر و جلوگیری از تبعات منفی نام معابر اجرا شد. اما این فرایند شامل چه تغییراتی بود؟

مهندس صفی‌الله عبدی، معاون اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهر تهران در خصوص کدگذاری تابلوهای معابر تهران عنوان کرد شورای شهر مصوبه‌ای را در دی ماه سال 1394 در راستای الزام شهرداری تهران به ساماندهی تابلوهای هدایت مسیر و شماره‌گذاری معابر شهر تهران به تصویب رساند که ما نیز طبق بررسی‌های خود فرایند کدگذاری تابلوهای شهر تهران را آغاز کردیم. وی افزود پس از انجام مطالعه‌های تطبیقی و استخراج دستورالعمل اجرایی، تحت عنوان نظام فنی و اجرایی سندی تدوین شد که طبق آن ساماندهی تابلوهای راهنمای شهری در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

مهندس صفی‌الله عبدی در ادامه افزود طبق مصوبه شورای شهر، شهرداری تهران موظف است به گونه‌ای تابلوها، علائم راهنمای شهری و تابلوهای اطلاع‌رسانی در معابر شهر تهران را طراحی و کدگذاری کند که با سیستم‌های رهیاب خودرویی همخوانی داشته باشد. وی افزود شماره‌گذاری بزرگراه‌ها و خیابان‌های سطح شهر تهران می‌بایست به گونه‌ای آسان‌سازی شود که رانندگان در انتخاب و تشخیص خروجی بزرگراه‌ها و شریان‌های اصلی شهر با مشکل مواجه نشوند.

اهداف کدگذاری تابلوهای معابر تهران

معاون اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهر تهران در ادامه اظهار کرد کدگذاری معابر شهر تهران بر اساس یک نظام واحد طبق ساختار شهری انجام شده است که از مهم‌ترین فواید کدگذاری معابر در فاز نخست نصب تابلوها می‌توان به حل مشکلات ناشی از به کارگیری نام‌های یکسان، آسان‌تر شدن در آدرس‌دهی و رهیابی مسیر و جلوگیری از تبعات منفی نام معابر اشاره کرد و سایر معابر نیز با هدف آسان شدن تبادل اطلاعات شبکه معابر کدگذاری خواهد شد.

نحوه کدگذاری تابلوهای معابر تهران

مهندس صفی‌الله عبدی افزود اختصاص کد به معابر بزرگراهی و شریانی به این گونه است که کدگذاری معابر بزرگراهی با اعداد دو رقمی و معابر شریانی با اعداد سه رقمی انجام شده است. از این رو در هر دو حالت عدد یگان به معنای شماره نوار بوده و معابر شمالی- جنوبی از کد فرد و معابر شرقی-غربی از کد زوج برخوردارند. وی افزود:

با توجه به شبکه معابر و تشکیل نوارهای شمالی ـ جنوبی و شرقی و غربی نحوه کدگذاری معابر بزرگراهی اینگونه است که رقم دهگان از اعداد یک تا 9 حرکت از شرق به غرب برای معابر شمالی – جنوبی و حرکت از شمال به جنوب برای معابر شرقی – غربی است و عدد یکان شماره نوار مربوطه اگر فرد باشد برای مسیرهای شمالی – جنوبی و اگر زوج باشد برای مسیرهای شرقی و غربی است. در تعریف کد معابر شریانی رقم یکان که اغلب عددی بین 1 تا 9 است اگر فرد باشد مربوط به مسیر شمالی – جنوبی و اگر عدد زوج باشد مربوط به معابر شرقی – غربی است و دو رقم سمت چپ هم که از عدد 10 تا 99 است حرکت از شرق به غرب برای معابر شمالی – جنوبی و حرکت از شمال به جنوب برای معابر شرقی – غربی است و با علامت اختصار شمال (N)،جنوب (S)،شرق (E) و غرب (w) به زبان انگلیسی مشخص خواهد شد.

معاون اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهر تهران در ادامه بیان کرد طراحی لوگو به عنوان دومین مرحله نگارش کد بر روی تابلوهای هدایت مسیر محسوب می‌شود. لوگوی معابر بزرگراهی به صورت کپسولی و لوگو معابر شریانی مستطیلی خواهد بود و رنگ زمینه لوگو بر اساس رنگ زمینه تابلوهای هد یا مسیر در این معابر در نظر گرفته شده است. در تصویر زیر این تغییرات را مشاهده می‌کنید.

کدگذاری تابلوهای معابر تهران

مهندس صفی‌الله عبدی تاکید کرد این کدهایی که در تابلوهای شهری نصب می‌شوند به معنای حذف مسیرهایی که به فارسی درج شده‌اند نخواهد بود و چنین اعدادی برای یافتن مسیر در اپلیکیشن‌های رهیاب کاربرد دارد. وی در پایان خاطرنشان کرد این نوع از کدگذاری معابر طبق استانداردهای فنی صورت گرفته است و برای اینکه شهروندان به معابر به خوبی دسترسی داشته باشند می‌بایست این پروژه کدگذاری تکمیل شود، اما شهروندان هیچ نگرانی نداشته باشند، زیرا عبارات فارسی حذف نخواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*