فوران یوفوها از درون سیاه چاله‌های کلان جرم شکل کهکشان‌ها را تغییر می‌دهد!

فوران یوفوها از درون سیاه چاله‌های کلان جرم شکل کهکشان‌ها را تغییر می‌دهد!

فوران یوفوها از درون سیاه چاله‌های عظیمی که در مرکز کهکشان‌ها قرار دارند، موضوع جدیدترین تحقیق دانشمندان هوا فضا است و بر اساس مشاهدات انجام شده، محققان از یکی از اسرار این سیاه چاله‌ها پرده‌برداری کرده‌اند.

یوفوها در دنیای علوم هوا فضا تنها به اشیا پرنده ناشناس اختصاص ندارند و دانشمندان علوم کیهانی به «فوران فوق‌سریع گازهای داغ یونیزه شده» هم یوفو (UFO) می‌گویند. در همین رابطه، تحقیق جدیدی در مورد فوران یوفوها از درون سیاه چاله‌های کلان جرم منتشر شده که اطلاعات جالبی را در مورد این اجرام فوق عظیم آشکار می‌کند؛ در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

فوران یوفوها از مرکز کهکشان‌ها

بر اساس مقاله‌ای که اخیرا در ژورنال “Astronomy and Astrophysics” به چاپ رسیده، گروهی از دانشمندان به کمک تلسکوپ XMM آژانس فضایی اروپا، تصاویر جالب توجه و مهمی را از کهکشانی به نام”PG 1114+445″ به ثبت رسانده‌اند.

سیاه چاله‌های کلان جرم در مرکز کهکشان‌ها قرار گرفته‌اند و تصاویر ثبت شده هم برای اولین بار در تاریخ نشان می‌دهند که یک سیاه چاله با فوران یوفوها از خود، اجرام موجود در کهکشان را جابه‌جا می‌کند. برای مدت‌ها دانشمندان به دنبال جوابی برای این سوال بودند که چرا ستاره‌های کهکشان‌هایی که سیاه چاله کلان جرم بزرگ‌تری دارند، با سرعتی بیشتر نسبت به بقیه کهکشان‌ها حرکت می‌کنند.

مشاهدات دانشمندان ثابت کرد که فوران یوفوها با انتقال انرژی به بادهای کهکشانی اطراف، سرعت این بادها را بالا برده و باعث حرکت سریع‌تر ستاره‌ها می‌شود. تا پیش از این دانشمندان اعلام کرده بودند که جاذبه قوی‌تر سیاه چاله‌های بزرگ‌تر نمی‌تواند تنها عامل حرکت سریع‌تر ستاره‌ها باشد، اما عامل اصلی این حرکت سریع به عنوان یکی از اسرار سیاه چاله‌های کلان جرم باقی مانده بود.

فوران یوفوها از درون سیاه چاله‌های کلان جرم شکل کهکشان‌ها را تغییر می‌دهد!

مشاهدات جدید اطلاعات ارزشمندی را در مورد اتفاقات فضای بین ستاره‌ای به دانشمندان می‌دهد و گفته شده که کشف اخیر همزمان با مشاهده دو نوع دیگر از فوران‌های سیاه چاله‌های کلان جرم صورت گرفته است؛ نوع اول فوران مربوط به گازهایی کمتر یونیزه شده با سرعتی پایین‌تر بود و نوع دوم فوران هم مخلوطی از فوران یوفوها و جریان‌ گازهای کم‌سرعت بود.

روبرتو سرافینلی (Roberto Serafinelli)‌، یکی از نویسندگان مقاله منتشر شده در این رابطه می‌گوید که فوران یوفوها مقادیر زیادی از انرژی و مومنتوم را به همراه خود داشته و گازهای موجود در آن‌، فوق‌العاده یونیزه شده بودند. به علاوه سرعت اندازه‌گیری شده برای این فوران‌ها 15 درصد سرعت نور بود و محل دقیق فوران‌ها هم به داخلی‌ترین قسمت‌های حلقه اطراف سیاه ‌چاله کلان جرم کهکشان مورد نظر مربوط می‌شد.

فوران یوفوها از درون سیاه چاله‌های کلان جرم شکل کهکشان‌ها را تغییر می‌دهد!

از سمت چپ تصویر فوران‌های فوق‌سریع از نزدیکی سیاه چاله کلان جرم خارج شده و باعث به وجود آمدن فوران‌های دیگر و حرکت مواد بین ستاره‌ای می‌شوند.

سرافینلی در ادامه می‌گوید که نوع فوران مشاهده شده ترکیب شیمیایی مشابهی با فوران یوفوها داشته و این موضوع نشان می‌دهد که یوفوهای مورد نظر هزاران سال در حرکت بوده‌اند تا پس از برخورد با گازهای کمتر یونیزه شده و کندتر، فوران نوع دوم را به وجود آورند.

البته از آنجایی که مشاهده سه نوع فوران ثبت شده به صورت هم‌زمان، تنها به کهکشان PG 1114+445 مربوط می‌شود، نمی‌توان با اطمینان صد درصدی گفت که فوران فوق‌سریع گازهای داغ یونیزه عامل اصلی حرکت سریع ستاره‌ها در اطراف سیاه چاله‌های کلان جرم بزرگ‌تر است. به همین دلیل سرافینلی و تیمش قصد دارند که در مراحل بعدی به دنبال کهکشان‌های دیگری بگردند که این نوع از فوران‌ها را به طور هم‌زمان در خود دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. حالا اگه فوران کنه این فوران حاصل از چیه؟؟؟

  2. اووو لالا شکل کهکشانشونو عوض میکنههه

  3. مگه میشه شکل و جرم کهکشان هام تغیر کنه

  4. این فوران ها ک ب کره زمین اسیب نمیزنه؟

  5. این دانشمندا هوا فضا هم به دنبال چ چیز هایی هستن