هوش مصنوعی

جزئیات مناظره ایلان ماسک و جک ما در مورد پیشرفت هوش مصنوعی

اخیرا در کنفرانس هوش مصنوعی 2019 ایلان ماسک و جک ما در مورد پیشرفت هوش مصنوعی با یکدیگر مناظره‌ای را انجام دادند. در این مناظره هر کدام در خصوص آینده هوش مصنوعی دیدگاه مختلفی داشتند.

اخیرا ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و جک ما (Jack Ma)، کارآفرین، صنعت‌گر، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره گروه علی‌بابا در کنفرانس هوش مصنوعی جهانی 2019 چین با یکدیگر مناظره کردند. در این مناظره جک ما عنوان کرد در آینده حضور انسان‌ها کمرنگ خواهد بود و ربات‌ها بسیاری از کارهای انسان‌ها را انجام می‌دهند که البته ایلان ماسک چنین دیدگاهی را به صورت کامل نپذیرفت.

کاهش ساعت کاری با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی

جک ما به عنوان رئیس هیئت‌مدیره گروه علی بابا بر این باور است که با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی انسان‌ها قادر خواهند بود در هفته فقط 12 ساعت کار کنند و به همین دلیل اوقات فراغت بیشتری را خواهند داشت، طبق گفته‌های وی پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه هوش مصنوعی باعث می‌شود کارگران فقط یک‌چهارم از ساعت‌های هفتگی فعلی خود را مشغول کار باشند. Jack Ma در ادامه گفته‌های خود افزود:

با پیشرفت در این حوزه از لحاظ تئوریک به پیشرفتی خواهیم رسید که افراد 3 روز در هر هفته و به مدت 4 ساعت مشغول کار خواهند بود. باید با ایجاد و اصلاح سیستم آموزش و پروش در تمامی کشورها این اطمینان را به وجود آوریم تا طی 10 الی 20 سال آینده کودکان ما بتوانند در آینده به شغلی دست یابند که فقط به 3 روز در هر هفته و به مدت 4 ساعت مشغول کار شوند. هوش مصنوعی قادر خواهد بود در آینده‌ای نزدیک اکثر فعالیت‌های انسان‌ها را انجام دهد و چنین موضوعی باعث خواهد شد افراد بتوانند اوقات فراغت بیشتری داشته باشند که در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، میزان لذت مردم از زندگی نیز افزایش پیدا می‌کند.

بدون شک از کاهش ساعت کاری به 12 ساعت در هفته می‌توان به عنوان یکی از تغییرات چشمگیر در زندگی انسان‌ها به واسطه AI نام برد. در حال حاضر بر اساس اطلاعات دفتر آمار کار آمریکا، کارگران آمریکایی در هر هفته 40 ساعت کار می‌کنند و اخیرا در سایر کشورها همانند کره جنوبی با قانون جدیدی که توسط دولت به تصویب رسید، ساعت کار افراد از 68 ساعت در هفته به 52 ساعت کاهش پیدا کرد. گفتنی است رئیس هیئت‌مدیره علی بابا چین در صورتی این موضوع را عنوان می‌کند که هم‌اکنون کارمندان شرکت علی بابا باید 6 روز از هفته از ساعت 9 صبح تا 9 شب را مشغول کار باشند، از این رو باید منتظر ماند چنین ایده‌ای برای کارکنان علی بابا نیز اجرایی می‌شود یا خیر.

گفت‌وگوی ایلان ماسک و جک ما در این مناظره به دلیل اختلاف بر سر حضور پررنگ ربات‌ها طولانی شد و حضار شاهد گفتگویی 48 دقیقه‌ای بودند. ایلان ماسک بر خلاف جک ما بر این باور بود که یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌های محققان هوش مصنوعی این است که تصور می‌کنند هوشمند هستند، اما باید بگویم در مقایسه با هوش مصنوعی چنین تصوری درست نیست.

هوش مصنوعی انسان را کنترل خواهد کرد

ایلان ماسک عنوان کرد هوش مصنوعی می‌تواند انسان را تحت کنترل خود قرار دهد؛ چرا که به مراتب از انسان‌ها باهوش‌تر خواهد بود، اما جک ما دیدگاه متفاوتی داشت و بر این باور بود که هوش مصنوعی برای انسان تهدیدی محسوب نمی‌شود و ما انسان‌ها آنقدر باهوش هستیم که بتوانیم چنین موضوعی را مورد ارزیابی قرار دهیم. طبق باور جک ما هوش مصنوعی باعث کمک به انسان می‌شود تا خود را بهتر بشناسد.

ایلان ماسک عنوان کرد از شرایطی که هوش مصنوعی از انسان‌ها هوشمند‌تر خواهد بود، اطمینان ندارد. وی افزود در 30 یا 40 سال قبل یک بازی رایانه‌ای با نام پنگ ایجاد شد که یک بازی بسیار ساده محسوب می‌شد، اما هم‌اکنون بازی‌هایی به همراه محیط واقعی 4 بعدی و واقعیت مجازی وجود دارند. ایلان ماسک در این مناظره اظهار کرد من معتقدم هوش مصنوعی مفهوم شغل را از بین می‌برد و انسان‌ها فقط می‌توانند به شغل نوشتن نرم افزار هوش مصنوعی روی آورند که البته با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی، در آن زمان می‌توانند برای خود نرم افزار بنویسند.

پروژه نورالینک (Neuralink)

هوش مصنوعی

استارتاپ نورالینک به عنوان یک شرکت فناوری عصبی آمریکایی محسوب می‌شود که در سال 2016 توسط ایلان ماسک تاسیس شد و از سال 2017 کار خود را در حوزه عصب‌شناسی شروع کرد. ایلان ماسک در این کنفرانس در خصوص پروژه نورالینک (Neuralink) نیز توضیحاتی ارائه داد و هدف این استارتاپ را توسعه یک پهنای باند بسیار قدرتمند برای ارتباط انسان‌ها و رایانه‌ها عنوان کرد. این استارتاپ تصمیم دارد تراشه‌های رایانه‌ای با قابلیت کاشت در داخل مغز انسان را بسازد که فاصله میان انسان و ماشین را کاهش خواهد داد. به کمک این تراشه می‌توان حس لامسه کاربران را بازیابی کرد. چنین پردازنده‌هایی سیگنال‌های پیچیده مغز را رمزگشایی خواهند کرد و شخص می‌تواند عملکرد عضلات بدن خود را کنترل کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. بعد از این مصاحبه فهمیدم که جک ما احمقی پیش نیست و نباید هم صحبت با بزرگانی مثل ایلان باشه

  2. یعنی تا اونجا هم علم پیشرفت می کنه