سامسونگ ، SmartThings و اینترنت اشیاء در CES 2015

سامسونگ میخواهد تا سال 2020 تمامی دستگاه‌های تولیدی‌اش به اینترنت اشیا متصل باشند. اما اینترنت اشیا چیست؟ نخست اینکه اینترنت اشیا هر چه باشد، شرکت‌های حاضر در CES 2015 به طور مداوم از آن سخن می‌گویند و برای مدت بسیاری است که بخش اعظم پیشبینی های آن‌ها در حد آرزو مانده است.هدف نهایی اینترنت اشیا اتصال تمامی دستگاه دیجیتالی به یکدیگر از طریق اینترنت است.

امسال سامسونگ قصد داشت به شکل جدی‌تری این مفهوم را توسعه دهد. مهم‌ترین سخنران بخش دوم مراسم سامسونگ کسی نبود جز رییس این کمپانی بی.کی یون تا دورنمای سامسونگ را از اینترنت اشیا توصیف کند.

هدف و ایده اصلی سامسونگ در این راه اتصال و ارتباط تمامی دستگاه‌های شما با یکدیگر است. در سطحی بسیار ابتدایی از این ایده، سامسونگ شما را تصور می‌کند که وقتی به خانه می‌آیید و هدفون خود را از گوش برمی‌دارید، همان موسیقی به شکل اتوماتیک و از طریق اسپیکرهای خانه شما پخش خود را ادامه دهد. اما سامسونگ می‌خواهد چنین ایده‌هایی را نه تنها در خانه که در بیرون از خانه و فضاهای عمومی نیز بکشاند.

واضح است که ایجاد قابلیتی برای هوشمندسازی و ارتباط دستگاه‌های دیجیتالی ما امکانات بسیار بیشتر و در نتیجه زندگی آسوده‌تری را فراهم می‌کند. اتفاقی که سامسونگ به آن متعهد شده؛ یک آینده بسیار بسیار هوشمندانه‌تر.

ولی همانطور که تصورات و خیالات بسیاری از ذهن ما تراوش می‌کند، باید توجه داشت که به اجرا درآوردن آن‌ها نیازمند تلاش‌ها و صرف هزینه‌های تحقیقاتی بسیار بالایی است که از عهده همه بازیگران دنیای تکنولوژی ساخته نیست.

وجه بسیار قابل توجه اینترنت اشیا سامسونگ در بازبودن پلتفرم آن است. بدین معنی که سامسونگ اینترنت اشیا خود را تنها در قالب اکوسیستم سامسونگ محدود نخواهد کرد. در عوض دستگاه‌های اینترنت اشیا سامسونگ قادرند با تمامی دستگاه‌های صاحب تکنولوژی مشابه به ارتباط می‌پردازند. اتفاقی که نه تنها سامسونگ که بسیاری دیگر از کمپانی‌های دیگر نیز در دست اقدام دارند و تکنولوژی خود را تنها محدود به دستگاه‌های اختصاصی‌شان نمی‌کنند.

اما چنین تعهدی از سوی سامسونگ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دستگاه‌های خانگی و دیجیتالی بسیار قابل توجه است. یون نیز در تأیید این دیدگاه سامسونگ عقیده دارد که “بدون این پلتفرم باز، اینترنت اشیائی در کار نخواهد بود، چون در آن صورت هیچ چیز نمی‌تواند به یکدیگر متصل شود.”

البته سختی‌های بسیاری نیز وجود دارد که سامسونگ اشارات دقیقی به آن‌ها نداشت. به عنوان مثال چون دستگاه‌ها قادر هستند با یکدیگر متصل باشند، بدین معنا نخواهد بود که این ارتباط از گستردگی قابل توجهی برخوردار است و شاید صنعت در نهایت مجبور به خلق روشی عمومی و همه‌گیر برای استفاده از این سیستم‌ها شود. استانداری که تمامی کمپانی‌های توسعه دهنده اینترنت اشیا را به دنباله‌روی از خود وادار کند.

سامسونگ یک جواب هر چند موقت به این مشکل دارد. جواب سامسونگ SmartThings است؛ یک کمپانی فعال در حوزه اینترنت اشیا که در ماه آگوست توسط سامسونگ خریداری شد.

SmartThings یک هاب و درگاه کلی برای تمامی دستگاه‌های خانگی ایجاد می‌کند و به عنوان مترجم زبان این دستگاه‌ها عمل می‌کند. پلتفرم این کمپانی با استاندارد دستگاه‌های مختلف هماهنگ است و توانایی ارتباط با یکدیگر را به آن‌ها اضافه می‌کند. روشی در ظاهر بسیار کارآمد، اما همانطور که گفته شد موقتی. سامسونگ مشخص نکرد که این سیستم تا چه میزان توانایی پشتیبانی دارد و محدوده پشتیبانی از استانداردهای SmartThings تا چه میزان است. این شرکت هم اکنون ارائه سرویس‌هایی چون مانیتور ویدیو را آغاز کرده است.

تمامی سخنرانی اصلی سامسونگ در بخش دوم مراسم به تعهد و دورنمای این کمپانی از اینترنت اشیا اختصاص داشت و جزئیات چندان زیادی از قابلیت‌های آن ارائه نشد. البته مسیر سخت سامسونگ در این راه به تازگی آغاز شده و ظرف یک و دو سال آینده می‌توان به موفقیت و یا شکست آن پی برد.

به نظر سامسونگ خیزی بسیار بزرگ در این عرصه برداشته و نتیجه این خیز هر چه باشد، قطعا هوشمندتر کردن زندگی ما خواهد بود؛ سامسونگ این وظیفه را تا امروز خوب انجام داده است…

منبع : theverge

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*