مقبره فرعون های سیاه

کشف گنجینه‌های عظیم در زیر اهرام فرعون های سیاه در سودان!

باستان شناسان توانستند وارد اهرام سودان که متعلق به فرعون های سیاه است شوند و گنجینه های ارزشمندی را پیدا کنند که دست نخورده باقی‌مانده است.

هنگامی که به اهرام فکر می‌کنیم، کاملا طبیعی به یاد اهرام مصر خواهیم افتاد، اما آیا می‌دانید که کشور سودان دارای اهرام بیشتری است؟ بله، این مسئله صحت دارد و باستان‌شناسان توانستند در زیر آب، گنجینه‌هایی را که به فرعون های سیاه مربوط هستند را پیدا کنند. در قسمتی از صحرای سودان که فاصله کمی با نیل دارد، 20 مورد از اهرام در منطقه‌ای با نام Nuri قرار دارند؛ این منطقه را می‌توان یک گورستان باستانی دانست که مقبره‌هایی مربوط به فرعون های سیاه در آن قرار گرفته‌اند.

برای یک دوره کوتاه حدودا 100 ساله (تقریبا سال‌های 650 الی 760)، فرعون های سیاه حکمرانان مصر بودند. برخلاف سایر حاکمان مصر، پادشاهان نور در زیر اهرام به جای داخل آن‌ها دفن می‌شدند و بر سر قبر هم سنگ‌های غول پیکر قرار می‌دادند؛ آرامگاه‌ها در زیر شن و ماسه هستند.

باستان‌شناسان پس از حفاری یکی از پله‌ها وارد اولین مقبره شدند که متعلق به Nastasen، آخرین حاکم Nuri بود و به آب‌های زیرزمینی رسیدند. این بدان معناست که اگر آن‌ها تمایل به مشاهده درون مقبره را دارند، باید شنا کنند. تیم موردنظر توسط پاول کریسمن (باستان‌شناس مشهور آمریکایی) آموزش دیدند و هدایت شدند؛ آن‌ها پمپ‌های هوا را با شلنگ طولانی متصل کردند تا مجبور نباشند مخزن اکسیژن سنگین را بر روی پشت خود حمل کنند.

مقبره فرعون های سیاه

بر اساس اطلاعات موجود، Creasman یک قفس فولادی هم تهیه کرد تا در طول مسیر، سنگ‌های غیرمنتظره بر روی سرشان سقوط نکند، در حقیقت از این قفس فولادی به عنوان یک محافظ یا جان‌پناه استفاده کردند. هنگامی که پاول وارد شد، نتوانست نگاه خوبی به آرامگاهی داشته باشد که در حدود یک قرن، مشاهده نشده بود؛ George Reisner، باستان‌شناس هاروارد برای نخستین بار موفق شده بود حفاری‌هایی را به صورت خلاصه انجام دهد، حتی یکی از اعضای تیم Reisner هم موفق به ایجاد گودال و خارج کردن مصنوعاتی از اتاق سوم شد.

Paul Creasman در مصاحبه با BBC اظهار داشت:

سه اتاق با سقف‌های قوسی زیبا وجود دارد که هم اندازه یک اتوبوس کوچک است. هنگامی که وارد یک اتاق دیگر می‌شوید، محیط به طور کامل تاریک خواهد شد و اگر چراغ قوه روشن نکنید، احساس بدی به شما دست خواهد داد.

کریستین رومی، یکی دیگر از باستان‌شناسان مشهور هم به Paul Creasman پیوست و اطلاعاتی را در رابطه با حفاری‌های انجام‌شده در National Geographic قرار داد.

کریستین رومی در رابطه با همکاری خود اظهار داشت:

من و پاول در زمینه حفاری‌های زیر آب آموزش دیده‌ایم و زمانی که شنیدم پاول در حال انجام یک پروژه باستان‌شناسی بزرگ درباره مقبره‌های زیر آب است، با او تماس گرفتم و درخواست همکاری خود را مطرح کردم. فقط چند هفته قبل از پیوستن به گروه، پاول برای نخستین بار وارد آرامگاه Nastasen شد. او وارد آب شد و به ترتیب از اتاق اول به دوم و به دنبال آن به اتاق سوم ورود کرد. پاول در اتاق سوم، یک تابوت سلطنتی مشاهده کرد که باز نشده و بدون آسیب‌دیدگی قرار داشت.

عمق آب زیرزمینی به دلیل تغییرات اقلیمی ناشی از عوامل طبیعی و انسانی، کشاورزی متمرکز و وسیع در نزدیکی آثار باستانی و ساخت سدهای مدرن در امتداد نیل، افزایش یافته است. این ماموریت برای تست تجهیزات به منظور حفاری‌های آینده است، اما آن‌ها موفق شدند اتاق‌ها را کشف کنند و حتی حفره مربوط به Reisner را هم که هنوز ممکن است حاوی گنجینه‌ها باشد، بیابند.

رومی اظهار داشت:

با عبور از در صخره‌ای وارد اتفاق سوم می‌شویم. یک تابوت سنگی در زیر ما بود که به سختی امکان دیدن آن وجود داشت، همچنین یک گودال را مشاهده کردیم که در حدود یک قرن گذشته توسط یکی از کارگران عصبی Reisner ، به صورت کاملا عجولانه حفر شده بود.

اینطور که پیداست، Reisner و تیم او در یافتن اطلاعات بیشتر، عملکرد موفقی نداشتند.

رومی در ادامه افزود:

هنگامی که گودال Reisner را کاوش می‌کنیم، سطل پلاستیکی را با رسوب پر کرده و وارد اتاق دوم خواهیم کرد، سپس رسوبات را بر روی یک صفحه ریخته و برای به دست آوردن طلای خالص و مصنوعات، غربال می‌کنیم.

Creasman اظهار داشت:

مجسمه‌های کوچکی را دیدیم که از جنس طلا هستند. با این که آب موجود باعث تخریب برخی مجسمه‌ها شده است، اما هنوز هم لایه‌هایی از طلا وجود دارد.

یافته‌های جدید به خوبی اثبات می‌کند که هنوز موارد زیادی‌ست که باید توسط باستان‌شناسان در نوری کشف شود. همچنین آن‌ها بر این باورند که احتمالا این مقبره مورد هجوم غارتگران قرار نگرفته است.

مقبره فرعون های سیاه

رومی بر این باور است که سرقت چنین مجسمه‌های طلاکاری‌شده‌ای برای غارتگران و سارقان کار سختی نبوده و همین مسئله می‌تواند اثبات کند که این مقبره دست نخورده باقی مانده است؛ این موضوع می‌تواند خبر خوبی برای باستان‌شناسان باشد، زیرا بدان معناست که در کاوش‌های آینده می‌توانند گنجینه‌های ارزنده‌ای را به دست آورند و رازهای بیشتری از فراعنه سیاه مصر را پیدا کنند. باستان‌شناسان کنونی برخلاف باستان‌شناسان گذشته، می‌توانند با ابزارهای مدرن فناوری به مکان‌هایی بروند که قبلا امکان‌پذیر نبود.

Creasman در این رابطه اظهار داشت:

فکر می‌کنم که ما این فناوری را داریم تا بتوانیم سرگذشت این مقبره و فرعون های سیاه مصر را پیدا کنیم.

او در ادامه افزود:

این یک مورد قابل توجه در تاریخ بوده که افراد زیادی درباره آن، اطلاعاتی در اختیار ندارند.

احتمالا دستاوردهای فرعون های سیاه به دلایل نژادپرستانه محو شده یا به گونه‌ای نادرست بیان شده است، اما هم اکنون باستان‌شناسان می‌توانند سرگذشت صحیحی از آن‌ها را بیان کرده و بدین ترتیب، امکان بازگشت جایگاه عادلانه فرعون های سیاه مصر در تاریخ به عنوان حاکمان قدرتمند امپراتوری مصر باستان، وجود خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*