بمب افکن جدید B-21

بمب افکن جدید B-21 از توانایی درگیری با جنگنده‌ها برخوردار خواهد بود

در مقاله‌ای که در مجله نیروی هوایی (Air Force Magazine) منتشر شده است، یکی از فرماندهان نیروی هوایی آمریکا از احتمال برخورداری بمب افکن جدید B-21 از توانایی درگیری هوا به هوا خبر داد.

زمانی که بمب افکن‌ها برای اولین بار در جنگ جهانی دوم به شکلی گسترده به کار گرفته شدند، خدمه این هواگردها شانس کمتری از سربازان پیاده نظام برای زنده ماندن داشتند و به عنوان مثال نیمی از خدمه بمب افکن‌های بریتانیا در این جنگ کشته شدند. از آن زمان کشورهایی که این هواگردهای عظیم را در خدمت داشتند همواره به دنبال راهی بودند تا رسیدن آن‌ها به منطقه هدف، نابودی هدف و بازگشتشان از ماموریت را تسهیل کنند.

بمب افکن جدید B-21

در این زمینه راه‌های مختلفی در پیش گرفته شد. در ابتدا با افزایش ارتفاع پرواز بمب افکن‌ها، آن‌ها را از دسترس توپ‌های ضدهوایی خارج کردند. اما پس از ورود به خدمت موشک‌های زمین به هوا این راهکار دیگر عملی نبود. استفاده از سامانه‌های اخلالگر الکترونیکی راهکار دیگری بود که البته پا به پای سامانه‌های پدافندی نیازمند به روزرسانی بود. پس از آن استراتژی پرواز سریع در ارتفاع پایین برای دور ماندن از چشم رادارها و نابودی سریع اهداف به کار گرفته شد که وجود جنگنده‌های چالاک و موشک‌های مانورپذیرشان همچنان بمب افکن‌ها را در معرض خطرات جدی قرار می‌داد.

بمب افکن جدید B-21

بقایای بمب افکن B-52 در ویتنام

امروزه با وجود تکنولوژی‌های پنهانکاری، هواگردها می‌توانند بدون شناسایی شدن در عمق خاک دشمن نفوذ کنند و پس از نابود کردن هدف بدون مشکل به پایگاه خود بازگردند. اما از آن‌جایی که کشورهای مختلف در حال طراحی و تولید جنگنده‌های پیشرفته و رادارهایی قدرتمند هستند که می‌توانند هواگردهای پنهانکار را شناسایی کنند، سازندگان بمب افکن‌ها نیز باید محصول خود را با این شرایط تطابق دهند.

بمب افکن جدید B-21

بمب افکن جدید B-21 نمونه بارز این تفکر است. این بمب افکن برای پاسخ به تهدیدات جدید در حال توسعه است و از قابلیت نفوذ به عمق خاک دشمن و انجام ماموریت‌های خطرناک برخوردار خواهد بود. یکی از خطراتی که این بمب افکن ممکن است با آن مواجه شود، جنگنده‌‌های دشمن هستند. در حالت عادی بمب افکن‌ها در برابر جنگنده‌ها بی دفاع هستند، اما یکی از فرماندهان نیروی هوایی آمریکا در مقاله‌ای در مجله نیروی هوایی به این مساله اشاره کرده است که بمب افکن جدید B-21 احتمالا قابلیت درگیری با اهداف هوایی را خواهد داشت و به این منظور احتمالا این بمب افکن به رادار و موشک‌های هوا به هوا مجهز خواهد بود.

با این که صد در صد مشخص نیست که B-21 چنین قابلیتی داشته باشد، اما اگر این مساله صحت داشته باشد، پس از بمب افکن‌افکن‌های قدیمی جنگ جهانی دوم و اولیل جنگ سرد، B-21 در زمره بمب افکن‌هایی قرار خواهد گرفت که توانایی سرنگونی جنگنده‌ها را خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. این دیگه چه غولیه اصلا معلوم نیست چه شکلیه