دانشمندان آمریکایی موفق به پرینت سه بعدی قلب انسان شدند

دانشمندان آمریکایی موفق به پرینت سه بعدی قلب انسان شدند. این قلب مصنوعی، تمام کارایی‌های قلب واقعی را دارد اما بخاطر ابعاد کوچکش، هنوز نمی‌توان از آن در پزشکی استفاده کرد.

پرینت سه بعدی یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین اختراعات بشر است. در سال‌های ابتدایی معرفی این فناوری، تنها از آن برای ساخت اجسامی استفاده می‌شد که صرفا ظاهرهای خاص و متفاوت داشتند. پس از گذشت اندک زمانی، پرینتر های سه بعدی راه خودشان را به صنعت هم باز کردند و قطعات و ابزار مورد نیاز صنایع را نیز با دقت و کیفیت ایده‌آل، خلق کردند. در صنعت، بعضا با استفاده از پرینترهای سه بعدی، قطعاتی ساخته شد که تا پیش از این ساخت آن‌ها عملا غیرممکن بود. اما حالا کم کم پرینترهای سه بعدی، درحال قرارگیری در مسیری هستند که می‌توانند ناجی بشر بشوند. شرکت‌ها و تیم‌های تحقیقاتی پیشگام، درحال استفاده از پرینترهای سه بعدی برای خلق، یا بهتر بگوییم، پرینت اعضای بدن هستند. از آنجایی که قلب، در کنار مغز، مهمترین عضو بدن انسان به حساب می‌رود، پس پرینت سه بعدی قلب هم بدون ذره‌ای شک، یکی از مهمترین دستاوردهای پزشکی تاریخ بشریت محسوب می‌شود!

پرینت سه بعدی قلب

این قلب سه بعدی را شرکت BIOLIFE4D که واقع در شیکاگوی آمریکا است، خلق کرده است. اما اگر در جریان اخبار تکنولوژی و مخصوصا پزشکی هستید، قطعا می‌دانید که تیم BIOLIFE4D، اولین تیمی نبوده که موفق به پرینت سه بعدی قلب شده است. این افتخار در دست یک تیم تحقیقاتی دیگر است که اوایل همین سال 2019 برای اولین بار در تاریخ بشریت، موفق به پرینت سه بعدی قلب شدند. ما در گجت نیوز هم این خبر بسیار مهم را به طور کامل پوشش دادیم که مطمئنا اگر علاقه‌مند به این بحث هستید، خواندن مقاله‌ای که در ادامه معرفی می‌شود، خالی از لطف نیست:

نحوه پرینت سه بعدی قلب

برای خلق این قلب مصنوعی ولی واقعی، دانشمندان شرکت BIOLIFE4D از سلول های ماهیچه های قلب یک انسان واقعی و همچنین جوهرهای بیولوژیکی (Bio-Ink) استفاده کردند. جوهرهای بیولوژیکی از سلول‌های زنده ساخته شده‌اند و برخلاف جوهرهای معمولی که در پرینترهای سه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرند، جوهرهای بیولوژیکی توانایی ایجاد بافت‌های بدن را نیز دارند. این بافت‌ها هم که در نهایت، تبدیل به اعضای بدن می‌شوند.

پرینت سه بعدی قلب

تصویری از قلب ساخته شده توسط شرکت BIOLIFE4D

با اینکه ساخت این قلب مصنوعی، مهمترین دستاورد شرکت BIOLIFE4D به حساب می‌رود، اما این شرکت، پیش از این هم دستاوردهای مهمی داشته است. به عنوان مثال در سال 2018، این شرکت پیشگام موفق به پرینت سه بعدی بافت های قلب انسان شده بود. اوایل همین سال 2019 هم BIOLIFE4D موفق به پرینت سه بعدی اجزای مختلف قلب انسان، مانند دریچه های قلبی، رگ های خونی و غیره، به صورت جداگانه شده بود. برای اینکار، شرکت BIOLIFE4D گلبول های سفید خون متقاضی را دریافت می‌کند و این سلول‌ها را طی فرایندی به سلول های بنیادی تغییر می‌دهد. همانگونه که قطعا می‌دانید، سلول های بنیادی توانایی تغییر و تبدیل به هرکدام از بافت‌ها و اعضای بدن، از جمله ماهیچه های قلبی را دارند.

همانگونه که ابتدای مطلب هم گفته شد، قلبی که شرکت BIOLIFE4D خلق کرده، اولین قلبی نیست که با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی ساخته شده است. اما قلبی که این شرکت خلق کرده، از قلبی که پیش از این خلق شده بود به مراتب بزرگتر است. البته هنوز هم این قلب مصنوعی، از قلب واقعی کوچکتر است و نمی‌توان از آن به عنوان جایگزین قلب واقعی، یاد کرد. اما در هر صورت تیم BIOLIFE4D امیدوار است بتواند در آینده، موفق به پرینت سه بعدی قلب در ابعاد واقع آن شود. اگر این شرکت موفق به انجام اینکار شود، آنگاه می‌توان گفت که مشکلات قلبی در انسان‌ها، به مراتب کمتر از حالت کنونی، خطرناک خواهند بود. ضمن اینکه وقتی بشر موفق به ساخت یک قلب مصنوعی در ابعاد واقعی شود، آنگاه می‌توان گفت که قادر به ساخت هر عضو دیگری هم خواهد بود. اینجا است که پرینترهای سه بعدی، می‌توانند به معنی واقعی کلمه، ناجی انسان‌ها شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. از نظر علمی صد سال که هیچ بلکه هزاران سال از ما جلو تر اند