کاهش فروش 70 درصدی بازی‌های استیم در سال جاری

طبق گزارشات منتشر شده، فروش بازی‌های مستقل در سرویس استیم (Steam) که بزرگ‌ترین ناشر نسخه‌های دیجیتال بازی‌های کامپیوتری به حساب می‌آید، با یک افت فاحش 70 درصدی رو به رو شده است.

علاوه بر این کاهش فروش 70 درصدی، درآمد استیم نیز 47 درصد کمتر از سال گذشته بوده که مسئله تامل برانگیزی است.

استیم که برای سال‌ها، بازار عرضه دیجیتال بازی‌ها را در انحصار داشت، با ورود فروشگاه اپیک گیمز، حالا رقابت سختی را تجربه می‌کند. سرویس Steam به دلیل نبود رقیب، بازار انتشار دیجیتال را به طور کامل در اختیار گرفته بود اما این مسئله از سال گذشته تغییر یافته است. فروشگاه اپیک گیمز موفق شده تا کار فوق‌العاده‌ای انجام دهد و بسیاری از ناشران و بازی سازان به سوی این پلتفرم رفته‌اند.

استیم

البته همه چیز برای این سرویس تاریک و سیاه نیست. آن‌ها هنوز حضور فراگیری در دنیای بازی‌های ویدیویی دارند و شرکت ولو (Valve) بازی‌های چشمگیری برای جذب مخاطب در اختیار دارد. با این حال نمی‌توان گفت که سال 2019، سال موفقی برای این سرویس تحت مالکیت ولو بوده است. آن‌ها در چند مدت اخیر، بارها مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، از سیاست‌های اشتباه و ضعیف تا درصد سودی که از  بازی سازان و ناشران دریافت می‌کنند. ولو از ناشران 30 درصد سود در ازای فروش بازی‌هایشان دریافت می‌کند، این در حالی است که فروش اپیک گیمز، تنها 12 درصد دریافت کرده و در این زمینه رفتار عادلانه‌تری دارد. بدیهی است که ناشران به سوی اپیک گیمز جذب شوند و حتی بازی‌های بزرگی همچون بوردرلندز 3  (Borderlands 3) برای مدتی به صورت انحصاری از آن پلتفرم عرضه شوند.

اما سقوط فروش بازی‌های مستقل در این سرویس مشهور دو دلیل بزرگ دیگر هم می‌تواند داشته باشد. محبوبیت و فراگیر شدن بازی‌ها رایگان (فری تو پلی) و دیگری ورود سرویس‌های اشتراکی بازی همانند ایکس باکس گیم پس که با کمترین میزان هزینه، تعداد زیادی بازی‌های هیجان انگیز را به مخاطبان ارائه می‌کنند.

استیم

استیم در سال 2019 به طور میانگین 1500 نسخه از بازی‌ها را به فروش رسانده، در حالی که این میزان در سال گذشته، 5000 نسخه بوده است. میزان درآمد آن‌ها نیز بسیار کمتر از سال گذشته بوده، آن‌ها به طور میانگین 16 هزار دلار سود داشته‌اند که این میزان در سال 2018، تقریبا 30 هزار دلار بوده است. نکته جالب دیگر این است که بازی‌های مستقل با قیمت کمتری نسبت به سال گذشته عرضه شده بودند. در واقع میانگین قیمت بازی‌ها 10 دلار بوده، در مقابل این بازی‌ها در سال 2018 به طور میانگین با قیمت 12 دلار به فروش رسیده‌اند.

مشخصا، تاثیر فروشگاه اپیک استور را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که تعداد زیادی از مخاطبان را به سوی خود کشانده است. استیم حالا باید برای ادامه مسیر چاره‌ای اندیشیده و سیاست‌های تازه‌ای را پیاده سازی کند. آینده انتشار دیجیتال بازی‌ها در حال حاضر پیچیده و نامشخص به نظر می‌رسد اما آمار این چنینی نشان می‌دهند که اگر استیم می‌خواهد با قدرت ادامه دهد، باید تغییرات گسترده‌ای در سیستم کاری‌اش و جذب مخاطب ایجاد کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*