سنگ های آسمانی پیتونی

ماجرای بسیار عجیب و جالب سنگ های آسمانی پیتونی ؛ ناشناخته ترین سنگ زمین !

در این مقاله قصد داریم به طور کامل به ماجرای سنگ های آسمانی پیتونی (Pitoni) بپردازیم. سنگ‌هایی بسیار عجیب که علی رغم بررسی‌های دانشمندان، کماکان ناشناخته ترین سنگ های زمین هستند!

به طور کلی در دنیای ما دو دسته پدیده عجیب وجود دارد؛ یک دسته، پدیده‌های عجیب علمی هستند که معمولا برای عوام جذابیت خاصی ندارند و دسته دیگر هم پدیده‌هایی هستند که برای عوام، بسیار جذاب هستند اما بخاطر وجود نداشتن شواهد کافی، نظر دانشمندان را نمی‌توانند به خود جلب کنند. اما یک سری پدیده هم هستند که دقیقا در میان این دو نوع پدیده قرار می‌گیرند. یعنی پدیده‌های عجیبی که هم نظر دانشمندان را به خود جلب می‌کنند و هم در میان عوام، بسیار محبوب می‌شوند. سنگ های آسمانی پیتونی از همین دست پدیده های عجیب هستند.

سنگ های آسمانی پیتونی

انجلو پیتونی و سنگ های آسمانی او!

سنگ های آسمانی پیتونی برای اولین بار در سییِرا لئون (Sierra Leone)، کشوری واقع در غرب آفریقا، یافت شدند. اینکه اولین بار چه کسی و در چه زمانی این سنگ‌ها را پیدا کرده، مشخص نیست. باوجود اینکه گفته می‌شود عمر این سنگ‌ها به هزاران سال هم می‌رسد، اما با این حال، آن‌ها در دهه 90میلادی بر سر زبان‌ها افتادند. در این دهه، فردی بنام اَنجِلو پیتونی (Angelo Pitoni) که خودش هم یک زمین شناس بود، این سنگ‌ها را از یک قبیله آفریقایی دریافت کرد و به سپس برای مطالعه بیشتر روی آن‌ها، به اروپا برگشت.

همانطور که گفته شد، خود آقای پیتونی هم زمین شناس بود، به همین علت، او یک نمونه از این سنگ‌ها را به یک دانشگاه برد و در آنجا یک تیم تحقیقاتی مامور مطالعه روی این نمونه سنگ شدند. اما تیم تحقیقاتی متوجه شد که سنگ آسمانی آورده شده توسط آقای پیتونی، با هیچ یک از سنگ‌ها و مواد معدنی‌ای که بشر تاکنون با آن‌ها مواجه بوده، هم‌خوانی ندارد. به عنوان مثال، مهمترین شاخصه ظاهری این سنگ‌ها، رنگ آبی آن‌ها است. اما با این حال، تیم تحقیقاتی حتی زیر میکروسکوپ هم نتوانست منشاء رنگ آبی آن‌ها را پیدا کند. درواقع آن‌ها نه تنها هیچ چیز آبی رنگی در ساختار این سنگ‌ها مشاهده نکردند، بلکه حتی چیزی که ممکن است منجر به آبی شدنشان شده باشد را نیز نیافتند. اما با این حال، این سنگ‌ها آبی هستند!

تیم تحقیقاتی با بررسی و مطالعه بیشتر این سنگ های مرموز و ناشناخته، متوجه شد که 77.17درصد از حجم آن‌ها را اکسیژن تشکیل داده است. بجز اکسیژن، در این سنگ‌ها آثاری از کربن و کلسیم هم دیده می‌شد. اما این همه ماجرا نیست، یک ترکیب آلی هم در این سنگ‌ها به چشم می‌خورد که برای بشر، کاملا ناشناخته است. درواقع این ترکیب آلی انقدر عجیب بود که تیم تحقیقاتی حتی نمی‌دانست چه نامی روی آن بگذارد! ضمن اینکه با بررسی‌های بیشتر، مشخص شده است که عمر این سنگ‌ها، ممکن است حتی به 55هزار سال هم برسد!

سنگ‌های آسمانی پیتونی

سنگ‌های آسمانی پیتونی؛ آماده آزمایش!

اما چیزی که ماجرا را جالب کرد، این است که پس از بررسی این سنگ‌ها توسط تیم تحقیقاتی، دیگر هرگز خبری از آقای پیتونی و همینطور سنگ های آسمانی او نشد! نکته جالب این است که درست مانند این سنگ‌های عجیب، از خود آقای پیتونی هم اطلاعات بسیار اندکی در دسترس است. درواقع همه چیزی که از او می‌دانیم این است که او یک زمین‌شناس و ماجراجوی تنها بوده است!

برخی افراد برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آقای پیتونی، تحقیقاتی جامع راجع به او انجام دادند ولی باز هم به نتیجه چندان خاصی دست پیدا نکردند. اما یک فرضیه نسبتا عجیبی که درباره او وجود دارد این است که ایشون به طور غیرمستقیم، با سازمان جاسوسی آمریکا یا همان CIA در ارتباط بوده است!

انجلو پیتونی

یکی از معدود تصاویر در دسترس از آقای انجلو پیتونی

جرد کالینز و یافتن سنگ های آسمانی پیتونی !

همانطور که اشاره شد، پس از بررسی سنگ های آسمانی پیتونی توسط تیم تحقیقاتی، دیگر هیچ خبری از او و سنگ‌های آسمانی‌اش نشد. اما یک فرد کنجکاو بنام جَرِد کالینز (Jared Collins) در تمام این سال‌ها مصمم بوده که سنگ های آسمانی پیتونی را دوباره پیدا کند. او در سال 2013 موفق شد بالاخره رد این سنگ‌ها را بزند.

کالینز که در جست و جوی این سنگ‌ها، به هنگ کنگ رسیده بود، در آن جا با یک دلال سنگ های قیمتی آشنا شد. این دلال هنگ کنگی از سنگی عجیب صحبت می‌کرد که به او گفته شده بوده از آسمان به زمین افتاده! او حتی ادعا کرد که یک نمونه از این سنگ‌ها را برای بررسی بیشتر به مرکز تحقیقاتی جی آر اس سوئیس‌لَبز (GRS Swisslabs) که یکی از مراکز تحقیقاتی برجسته در رابطه با سنگ های قیمتی است، فرستاده. ظاهرا در این مرکز تحقیقاتی، یک دکتر با نام خانوادگی پریتی (Preeti) این سنگ‌ها را مورد بررسی قرار داده و درنهایت، پس از 15ماه تلاش و تحقیق، او هم درست مانند تیم تحقیقاتی‌ای که همراه با خود شخص پیتونی این سنگ‌ها را بررسی کردند، نتوانسته از ماهیت آن‌ها سر در بیاورد.

ظاهرا دکتر پریتی پس از بررسی این سنگ های ناشناخته آسمانی، یک گزارشی هم برای دلال هنگ کنگی فرستاده که در ادامه می‌توانید ترجمه شده بخش پایانی و به عبارتی نتیجه‌گیری این گزارش را نیز مطالعه کنید:

با بررسی داده‌های بدست آمده از تابش اشعه ایکس به جسم مورد آزمایش، مشخص شد که این جسم، یک ترکیب ناهمگن چند فازی شامل کلسیم هیدروکسید و کلسیم سیلیکات هیدرات است. منبع طبیعی یا مصنوعی این جسم، درحال حاضر، قابل تشخیص نیست.

سنگ های آسمانی پیتونی

تصویری از متنی که دکتر پریتی برای دلال هنگ کنگی فرستاده است

پس از تمام این ماجراها، کالینز سعی کرده این سنگ‌ها را از دلال هنگ کنگی خریداری کند اما این دلال، از فروش سنگ‌ها امتناع کرده است. کالینز که از دریافت خود سنگ‌ها ناامید شده، تصمیم می‌گیرد اطلاعات بیشتری راجع به شخصی پیدا کند که این سنگ‌ها را برای اولین بار پیدا کرده؛ یعنی خود شخص انجلو پیتونی. کالینز موفق به پیدا کردن خود شخص پیتونی نشد اما توانست نمونه سنگی که پیتونی در همان دهه 90 به تیم تحقیقاتی داده بود را ردیابی کند. او متوجه شد که این سنگ، در موزه‌ای بنام اریک وُن دانیکِن (Erich Von Daniken) در کشور سوئیس نگهداری می‌شود!

کالینز خود را به سرعت به این موزه می‌رساند و آن جا موفق می‌شود سنگی که سال‌ها به دنبالش بوده را پیدا کند. جالب است که خود موزه هم در جایی که این سنگ را به نمایش گذاشته، اعلام کرده که این سنگ، یک سنگ ناشناخته سقوط کرده از آسمان است! کالینز سعی می‌کند این نمونه سنگ را برای آزمایشات بیشتر، از موزه قرض بگیرد اما موزه اریک ون دانیکن، اجازه این کار را به او نمی‌دهد.

کالینز که دوباره تا لب چشمه رفته بود اما تشنه برگشته بود، دوباره و این بار پس از گذشت یک سال، دوباره با همان دلال هنگ کنگی تماس برقرار می‌کند. اینجا است که بالاخره زندگی روی خوش خود را به کالینز نشان می‌دهد و دلال هنگ کنگی می‌پذیرد که همان قطعه سنگی که برای آزمایش به مرکز تحقیقاتی جی آر اس سوئیس‌لَبز فرستاده بود را به کالینز بدهد. علاوه‌بر این، این دلال برای کالینز سنگ تمام می‌گذارد و اطلاعات تماس شخصی که سنگ را برای اولین بار به او فروخته بود، را نیز در قالب یک نامه، به دست کالینز می‌فرستد.

از این لحظه به بعد، داستان سنگ های آسمانی پیتونی، بیشتر از آنکه حالت خبری و واقع‌گرایانه داشته باشد، حالت داستانی پیدا می‌کند و ما ماجرا را از زبان اشخاص سوم و واسطه می‌شنویم. مطالبی که در ادامه گفته می‌شود، صرفا برای کامل بودن مقاله عنوان شده‌اند و محتوای آن را ما نه رد و نه تایید می‌کنیم.

ظاهرا دلال سنگ های قیمتی قصه ما، در کشور هندوستان با یک دلال سنگ های قیمتی ایتالیایی بنام ویجای (Vijay) ارتباط برقرار کرده بوده. سپس در سمیناری که داخل کشور ایتالیا برگزار می‌شده، این دلال ایتالیایی، یک سری سنگ‌های آسمانی که از دوستش دریافت کرده بوده را به دلال هنگ کنگی نشان می‌دهد. دوست این دلال ایتالیایی، کسی نبوده جز انجلو پیتونی!

ویجای سپس به دلال هنگ کنگی، ماجرای دستیابی پیتونی به این سنگ های آسمانی را تعریف کرده. در ادامه می‌توانید این داستان را که دلال هنگ کنگی در نامه خودش به کالینز نوشته، مطالعه کنید:

سنگ آسمانی‌ای که اکنون درحال مشاهده آن هستی، توسط یک زمین شناس و ماجراجو بنام انجلو پیتونی و در کشور سییِرا لئون پیدا شده است. در این کشور، منطقه‌ای وجود دارد که محلی‌های آنجا به یک افسانه عجیب اعتقاد دارند. آن‌ها معتقدند که الماس‌ها، درواقع ستاره‌هایی هستند که از آسمان به زمین افتاده‌اند! پیتونی که از این افسانه محلی آن‌ها باخبر شده بود، به شوخی، به محلی‌ها گفته بوده که اگر ستاره‌ها سقوط می‌کنند، پس خود آسمان هم باید بر سر ما سقوط کند! اینجا است که محلی‌ها به او پاسخ داده‌اند: “بله؛ آسمان هم سقوط می‌کند و اتفاقا ما می‌دانیم دقیقا کجا!”

در ادامه نامه، دلال هنگ کنگی می‌نویسد:

درنهایت محلی‌ها تصمیم می‌گیرند که محل سقوط آسمان را به پیتونی نشان دهند. آن‌ها مکانی را به پیتونی نشان دادند که در آنجا سنگ‌های آبی عجیبی قابل مشاهده بود. با حفر کردن زمین، پیتونی چیزی حدود 200کیلوگرم از این سنگ‌ها را پیدا کرد که به شکلی عجیب و هِرَم‌مانند کنار هم قرار گرفته بودند. سپس ویجای به من یک فتوکپی نشان داد که مشخص می‌کرد پیتونی و یک تیم تحقیقاتی، روی این سنگ های آسمانی تحقیق کرده‌اند اما نتوانسته‌اند از ماهیت آن پرده بردارند.

سقوط آسمان!

مکانی که محلی‌ها ادعا می‌کنند آسمان در آنجا سقوط کرده است!

کالینز که با شنیدن این داستان و دیگر یافته‌هایش در رابطه با سنگ های آسمانی پیتونی حیرت زده شده بوده، تصمیم می‌گیرد حالا که بالاخره دستش به یک نمونه از این سنگ‌ها رسیده، تا جایی که می‌تواند روی این سنگ‌ها تحقیق کند:

من پس از دستیابی به این ماده آبی‌رنگ سنگ مانند، به مدت 5سال در سرتاسر دنیا روی آن تحقیق کردم و با وجود اینکه آن را برای تحقیق و بررسی به بیش از 16منبع مختلف سپردم، اما تاکنون هیچ مرکز تحقیقاتی، یا دانشگاه، یا آزمایشگاه یا دانشمند مستقلی نتوانسته از ماهیت آن سر در بیاورد

کالینز در همین سال 2019، این سنگ عجیب را برای تحقیق، به دانشگاه واشنگتن که تیم تحقیقاتی برجسته‌ای دارد، سپرد. او می‌گوید برای اینکه محققان این دانشگاه، هیچگونه پیش برداشتی از این سنگ، نداشته باشند، هیچگونه اطلاعاتی راجع به تاریخچه‌اش به آن‌ها نداده و صرفا به محققان گفته که فردی ادعا کرده این سنگ، یک سنگ آسمانی مانند شهاب سنگ‌ها است و در زیر زمین پیدا شده است. محققان دانشگاه واشنگتن همین حالا که این مقاله در حال نوشته شدن است، مشغول بررسی سنگ آسمانی پیتونی هستند.

درنهایت اینکه نمی‌توان با قطعیت گفت که سنگ های آسمانی پیتونی ربطی به فرازمینی ها دارند اما یک چیز واضح است و آن هم این است که مشخص است این سنگ، منشاء زمینی ندارد. یا حتی اگر هم داشته باشد، منشاء آن انقدر مرموز و ناشناخته است که هنوز بشر نتوانسته آن را کشف کند. اما بنظر می‌رسد که این سنگ های آسمانی، بقایای یک شهاب سنگ عجیب هستند. باید صبر کنیم و ببینیم آیا محققان دانشگاه واشنگتن می‌توانند بالاخره پرده از راز این سنگ های آسمانی بردارند یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. این که فرد آورنده پیداش نشد برای من خیلی هم عجیب نیست چون انگار این گاه بخشی از کار دنیا زمانه ای است که ساکنین زمین گاه گیرش افتاده اند اما اینکه بالای 77درصدش اکسیژن است دلیل محکم بر علت آبی بودنش است زیرا این عنصر اگر غلظت و فشردگی این مدلی داشته باشد رنگش آبی است و تا اینجا هم تقریبا کار مشخص است و علت اصلیش که تعجب دارد در صد اکسیژن است معمولا چنین درصدی در سنگ های دیگر نیست

  2. من همیشه فکر میکردم شهاب سنگ که میخوره به زمین یا سنگ هایی که از ماه اوردن یا سنگ های مریخ مثل زمین هستن یانه؟ یعنی ترکیباتشون یکی هست عجیبه چرا هیچوقت ترکیبات خاص پیدا نمیشه
    بلخره پیدا شد اونی که تو ذهنم بود خیلی جالبه ماده معدنی که اصلا تو زمین نیست و کاربردش مشخص نیست

  3. ادم یاد فیلم های ابر قهرمانی که با وجود یک سنگ یا فلز خاص ساخته میشن میفته

  4. این که همون سنگ فیروزه ست چرا لقمه رو دور سر میچرخونند

  5. اینا همون شهاب سنگه دیگه میگن بعضیاشون خیلی گرون قیمتن

  6. واو این سنگ ها چه باحالن