عکس با کیفیت از سیاره زحل

تلسکوپ هابل یک تصویر با کیفیت از سیاره زحل در فصل تابستان به زمین مخابره کرد!

تلسکوپ هابل چندی پیش یک تصویر با کیفیت از سیاره زحل به زمین مخابره کرده بود که ناسا به تازگی آن تصویر را در معرض دید عموم گذاشته است. این تصویر، از فصل تابستان زحل گرفته شده است.

اگر قرار باشد یک نگاه سطحی و ظاهری به سیارات منظومه شمسی بیاندازیم، مطمئنا سیاره‌ای که بیش از همه، حتی شاید بیشتر از ستاره منظومه ما یعنی خورشید، توجهات را به خود جلب می‌کند، سیاره زحل است. این سیاره، تقریبا تمام شهرت خودش را از حلقه های اطرافش بدست آورده، حلقه‌هایی که به گفته ناسا، متاسفانه درحال محو شدن هستند و احتمالا میلیون‌ها سال دیگر، زحل هم مانند دیگر سیاره‌های منظومه ما، صرفا یک کُره عظیم خواهد بود! اما از آنجایی که هنوز زحل، همان سیاره زیبای همیشگی است، مطمئنا نگاه کردن به تصاویر واقعی آن هم می‌تواند بسیار دلپذیر باشد. تصویری که در ادامه مشاهده می‌کنید، یک تصویر با کیفیت از سیاره زحل است که توسط تلسکوپ هابل گرفته شده است.

تصویر با کیفیت از سیاره زحل

این تصویر حدود 3ماه پیش و در تاریخ 30 خرداد (20 جون سال 2019) توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شد. اما ناسا (NASA) به تازگی این تصویر را به صورت رسمی منتشر کرده است. در این تصویر با کیفیت از سیاره زحل می‌توان علاوه بر مشاهده خود این سیاره، حلقه های بسیار زیبای آن را نیز تماشا کرد. نیم‌کره‌ای که در این تصویر مشاهده می‌کنید، هنگام گرفته شدن عکس، در فصل تابستان خودش قرار داشته!

به گفته تیم هابل، دلیل رنگ‌هایی که در حلقه‌ها و لایه‌های سطح این سیاره مشاهده می‌کنیم، مِه های دود مانند است که موجب واکنش های فتوشیمیایی شده است. به گفته دانشمندان، چیزی که باعث این واکنش‌های فتوشیمیایی شده، تابش اشعات ماورای بنفش خورشید به سطح زحل است. در این مِه‌ها، آثاری از ترکیبات آمونیوم هیدروسولفید، ابرهای آبی و همینطور ابرهای آمونیومی ساخته شده از کریستال های یخ مشاهده می‌شود.

سیاره زحل دارای دو نوع به اصطلاح حلقه است. یک نوع از این حلقه‌ها، در سطح این سیاره قابل مشاهده هستند که به آن‌ها لایه های سطح زحل هم گفته می‌شود و نوع دیگر، به دور این سیاره کشیده شده‌اند که به آن‌ها هم بعضا کمربندهای زحل گفته می‌شود. حلقه‌هایی که در سطح زحل مشاهده می‌شوند، به پای حلقه‌های سطح سیاره مشتری نمی‌رسند اما در هر صورت، ظاهر جالبی به سطح این سیاره داده‌اند. باوجود اینکه حلقه‌های سطح زحل ممکن است شبیه به هم بنظر برسند، اما این حلقه‌ها دارای رنگ‌های متفاوت و منحصر به فردی هستند. لایه های سطح زحل از باد و ابر ساخته شده‌اند و در ارتفاعات متفاوتی هم نسبت به سطح زحل قرار دارند.

اما چیزی که زحل را زحل کرده، مطمئنا حلقه‌های بیرونی آن است! اکثر حجم این حلقه‌ها را ذرات گرد و غبار و البته یخ، تشکیل می‌دهند. همانطور که گفته شد، متاسفانه دانشمندان متوجه شده‌اند که این دسته از حلقه های زحل، به مرور زمان درحال ناپدید شدن هستند و احتمالا تا میلیون‌ها سال دیگر، به طور کامل از بین خواهند رفت.

 

اگر میلیون‌ها سال دیگر، بشریت هنوز منقرض نشده باشد، مطمئنا کسانی که به همین تصویر با کیفیت از سیاره زحل که در این مقاله آن را مشاهده کردیم، نگاه می‌کنند، با حیرت و تعجبی غیر قابل تصور به گذشته این سیاره فکر خواهند کرد. حداقل برای یک بار هم که شده و به لطف زیبایی زحل، آیندگان، نگاهی غبطه‌آمیز به ما گذشتگان خواهند داشت! هرچه نباشد ما کسانی هستیم که زحل را با شکوه بی‌نظیرش تماشا کردیم!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. به نظرم که خیلی زیبا هستش

  2. نگاه خلقت خدارو واقعا خیلی خوشگله اصلا ادم نمیدونه چی بگه