سرویس های ارزش افزوده

وزیر ارتباطات از احتمال تعطیل شدن سرویس های ارزش افزوده خبر داد

اخیرا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی توییتری خود از احتمال تعطیل شدن سرویس های ارزش افزوده خبر داد. در ادامه جزئیات این موضوع را بررسی می‌کنیم.

خدمات ارزش افزوده که به اختصار با نام Value Added Services) VAS) شناخته می‌شوند، در واقع خدماتی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مثل تماس صوتی و پیامک معمولی هستند. اپراتورهای تلفن همراه یا شرکت‌های ثالث، سرویس های ارزش افزوده تلفن همراه را در قالب پیامک، تماس و دیتای مصرفی را به صورت ویژه به کاربران ارائه می‌دهند. از مهم‌ترین این خدمات می‌توان به اخبار، رای‌گیری، مسابقه، صندوق پستی، اطلاع‌رسانی، تبلیغات موبایلی، تلویزیون آنلاین، پخش یا دانلود موسیقی، خدمات ورزشی و اطلاع‌رسانی، بازی آنلاین و سایر خدمات مشابه اشاره کرد.

طبق قانون ارائه خدمات سرویس های ارزش افزوده می‌بایست توسط کاربران انتخاب شود، اما شواهد حاکی از آن است که برخی از این شرکت‌ها با ترفندهایی کاربران را به عضویت این سرویس‌ها در می‌آورند که عضویت در این سرویس‌ها هزینه‌های زیادی را به همراه دارد؛ برای مثال یک شرکت خدماتی اگر یک پیامک ارزش افزوده را برای کاربر بفرستد، هزینه آن حداقل 300 تومان خواهد بود. در سال‌های قبل در پیامک‌های ارزش افزوده مواردی چون عضویت و میزان هزینه درج نمی‌شد و به این شکل بسیاری به عضویت این سرویس‌ها در آمده بودند، اما هم‌اکنون چنین مواردی در پیامک‌ها درج می‌شود و حتی کاربر را از نحوه لغو عضویت نیز باخبر می‌کنند. اخیرا نیز یک کلاهبرداری 22 میلیارد تومانی به واسطه سرویس های ارزش افزوده گزارش شد که وزیر ارتباطات از پیگیری این موضوع خبر داد و گفت سرانجام مبالغ کسر شده از کاربران به آنها برگشت داده شد.

در دوره‌های گذشته در این پیامک‌ها هیچ اشاره‌ای به عضویت و محاسبه هزینه وجود نداشت و تعداد بسیار زیادی از مشترکین به این صورت برای دریافت خدمات عضو شدند. اما در حال حاضر نحوه ارسال پیامک‌های مربوط به خدمات باید به گونه‌ای باشد که هزینه و روش لغو عضویت آن در هر پیامک ارسالی درج شود. مدتی پیش هم پرونده‌ی یک تخلف در ارزش افزوده آشکار شد که موجب یک کلاهبرداری 22 میلیارد تومانی از کاربرانی که بدون اطلاع در سرویس‌های ارزش افزوده عضو شده بودند، شده بود که محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در نهایت از بازگشت مبالغ کسر شده از حساب کاربران خبر داد.

جزئیات تعطیل شدن سرویس های ارزش افزوده

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین واکنش خود نسبت به سرویس های ارزش افزوده در صفحه توییتری خود با درج هشتگ پایان VAS نوشت:

شاید وقتش رسیده باشد که به زودی «کل سرویس های ارزش افزوده» را برای همیشه تعطیل کنیم. دوستان دیگر به یقین رسیده‌اند که در مورد حق‌الناس هیچ خط قرمزی ندارم، مخصوصا اگر از جیب مردم دزدی شود.

شواهد به خوبی نشان می‌دهد که شرکت‌های ارسال کننده پیامک های تبلیغاتی با درج متن فریبنده به واسطه پیام رسان‌های اجتماعی و یا سرشماره‌های شخصی قصد دارند کاربران را ترغیب کنند که با ارسال‌های کد‌هایی به صورت ناخواسته در این سرویس‌های عضو شوند. از این رو رگولاتوری به اپراتورها ابلاغ کرده است تا به مشترکان خود در خصوص چنین مواردی هشدار دهند. همچنین بر اساس مصوبه 147 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برای ارائه خدمات ارزش افزوده پیامکی از طرف اپراتورهای تلفن همراه، تایید مشترک برای فعال‌سازی خدمات الزامی محسوب می‌شود. مشترکان می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری ستاره 800 مربع در تمامی اپراتورها از عضویت خود در سرویس های ارزش افزوده مطلع شده و به راحتی قادر خواهند بود از عضویت خارج شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. اخیش بالاخره تعطیل میشن پدر ادمو پرمیاوردن

  2. اصلاً چرا اینترنت پولیه؟!
    اینترنت هم مثل رادیو بایستی رایگان میبود
    دلیلی ندارد اینترنت پولی باشد چون
    اگر هیچکس از اینترنت استفاده نکند باز شرکتها/دولتها برای انجام امور خود اینترنت را ایجاد و بکار میبرند
    اینترنت پولی یعنی دستبرد به جیب مردم برای پرداخت هزینه‌های تکلیفی
    و چون کسی اعتراض نکرده
    اینک بجای مشارکت حداکثری ملّت، با وقاحت تمام خدمات رایگان اداری برونسپاری (پولی) شده
    به اینا باشه، تنفس را هم سهمیه‌بندی و پولی میکنند
    جالبه! wifi رایگان در فلان پاساژ هست ولی در ادارات نیست!
    یادش بخیر زمانی آموزش رایگان بود
    و زمانی برای آموزش پول میدادند!
    متأسفانه سیر تاریخ، برعکس ادعا/انتظار، قهقرائی است
    چون رذیلتِ دین‌دیناری، جای فرهنگ اخلاق‌مداری را گرفته
    البته منتظریم ببینیم: (بازهم مثل همیشه، غربی برنده میشه) با ارائه اینترنت جهانی رایگان، ضمن تصاحب بازار، برگ زرین دیگری به افتخارات‌ش افزاید

  3. چه مسخره اخه چه ضرری بهشون میرسه؟

  4. معلوم نیست دیگه چی برامون بزارن

  5. دیگه ففط اینا مونده بود تعطیل کنن که میخان بکنن

  6. این یعنی چی واقعا که