خودروهای بیسو

بلاتکلیفی مشتریان خودروهای بیسو ؛ حواله‌داران به دنبال فروش هستند!

مشتریان خودروهای بیسو به دلیل مشکلات مربوط به ممنوعیت واردات خودروهای خارجی با بدقولی مواجه شده‌اند و همین موضوع باعث شد تا حواله‌داران به دنبال فروش باشند.

دو گروه خودروسازی پکن و یینشیانگ در سال 2017 خودروهای بیسو را تولید کردند. با توجه به اینکه مشتریان ایرانی از خودروهای کراس اوور و شاسی بلند استقبال می‌کنند، نمایندگان بخش خصوصی واردات این خودروها به کشور را شروع کردند. در همین رابطه شرکت سیف خودرو به عنوان نماینده رسمی خودروهای بیسو در ایران برای واردات به موقع این خودروها با مشکل مواجه شد. طبق اعلام فعالان بازار تاکنون فقط 800 دستگاه از خودروهای بیسو توسط مشتریان ثبت سفارش شده و این در شرایطی است که در حال حاضر آگهی‌های متعددی برای فروش حواله خودرو بیسو تی 3 در فضای مجازی و سایت‌های مربوط به فروش خودرو دیده می‌شود.

خودروهای بیسو را نخرید

خودروهای بیسو

شرکت سیف خودرو به عنوان یک شرکت واردکننده خودرو قصد داشت با عرضه خودروهای با قیمت مناسب نگاه بسیاری از مشتریان ایرانی را به خود جلب کند. از این رو بسیاری از مشتریان خودروهای بیسو منتظر بودند تا این خودروها به کشور وارد و صاحب خودرو کراس اوور شوند، اما با وجود مشکلاتی که شرکت سیف خودرو با آن مواجه است، این مشتریان در حال حاضر می‌خواهند حواله‌های خود را با قیمت 150 تا 300 میلیون تومان به فروش برسانند. در همین راستا دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به مردم هشدار داده است که به هیچ عنوان این نوع از خودروها را خریداری نکنند؛ زیرا در حال حاضر از واردات خودروهای خارجی و چینی خبری نیست. گفتنی است آن دسته از مشتریانی که خواهان فروش حواله‌های خودروهای بیسو هستند، نمی‌دانند این حواله‌ها چه زمانی به خودرو تبدیل خواهد شد.

دلیل فروش حواله خودروهای چینی چیست؟

یک فروشنده حواله خودروهای بیسو در این خصوص عنوان کرد:

در اسفند 97، برای ثبت نام خودرو بیسو حدود 90 میلیون تومان به شرکت پرداخت کردم. در 24 شهریور 98 دعوت‌نامه تکمیل وجه برایم ارسال شد که در آن مبلغ 12 میلیون و 800 هزار تومان سود مشارکت و تاخیر در نظر گرفته شد. تاریخ تحویل خودرو در دعوت‌نامه 30 روز کاری پس از تکمیل وجه است. با توجه به بدقولی این گروه خودروسازی ترجیح دادم تا حواله این خودرو را به گروه واردکننده خودرو واگذار کنم؛ زیرا در سال قبل قیمت تمام شده خودرو 190 میلیون تومان بود، این در حالی است که گروه واردکننده در تماسی به ما اعلام کردند که قیمت این خودرو به 249 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است؛ با وجود ممنوعیت واردات خودروها و همچنین افزایش چشمگیر قیمت‌ها خرید این خودرو دیگر برای ما صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

خریداران خودروهای بیسو در حال انصراف هستند

خودروهای بیسو

شواهد حاکی از آن است که خریداران این خودروها با توجه به شرایط به وجود آمده در حال انصراف از خودروهای ثبت نامی خود هستند. هرچند خودروهای چینی جک و ام وی ام همچنان دارای مشتریانی هستند، اما وضعیت برای خودروهای بیسو متفاوت است. یکی دیگر از مشتریان محصولات بیسو در خصوص انصراف از خرید خود عنوان کرد:

به این دلیل از خرید این خودرو منصرف شده‌ایم که عدم تحویل به موقع و معطل ماندن سرمایه‌هایمان اصلا مقرون‌به‌صرفه نیست. سرمایه معطل شده را از شرکت طلب کردم و با دریافت پول مورد نظر یک خودروی جک را از بازار با قیمت پایین‌تری خریدم. البته در سری اول واردات بیسو از این خودرو استفاده کردم، اما با توجه به تجربه استفاده از خودروهای جک باز هم ترجیح دادم این بار به جای خرید مدل‌های توسعه پیدا کرده بیسو، سری جدید خودروهای جک را خریداری کنم؛ زیرا به نظر می‌رسد واردکنندگان خودروهای جک و چری در این شرایط متعهدتر از دیگر واردکنندگان هستند.

حواله داران محصولات بیسو به خریداران تخفیف می‌دهند!

یکی از آگهی‌دهندگان خودرو بیسو تی 3 حواله این خودرو را با قیمت 295 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌کند. وی در خصوص تعداد خودروهای بیسو تی 5 و تی 3 عنوان کرد واردات این خودروها به کشور در تعداد محدودی انجام شده است و تعداد اندکی از آن در نمایشگاه دیده می‌شود؛ برای مثال در غرب تهران نخستین نمایندگی ما هستیم که فقط یک مدل از این خودرو را در اختیار داریم. اگر یک مشتری واقعی وجود داشته باشد به او تخفیف خواهیم داد.

خودروهای بیسو

یکی دیگر از فروشندگان حواله خودرو بیسو تی 5 که آن را با قیمت 137 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌کند اظهار کرد مقرر شده بود در تیرماه سال جاری این خودرو به مشتریان تحویل داده شود، اما تاکنون این خودرو به دست ما نرسیده است. هرچند شرکت قول داده است طی روزهای آتی این خودرو را تامین کند. وی افزود ما بر این باوریم که خودرویی وجود ندارد، اما این حواله را با قیمت 137 میلیون تومان به خریداران می‌فروشیم. همچنین یکی دیگر از حواله‌داران در یک آگهی نوشت حواله خودرو بیسو تی 3 را به مبلغ 94 میلیون تومان می‌فروشد و دلیل این تخفیف را نیز نیاز مالی عنوان کرده بود.

دلیل افزایش فروش حواله‌های بیسو

با توجه به افزایش چشمگیر فروش حواله‌های بیسو در کشور، مهدی دادفر،‌ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این خصوص واکنش نشان داد و گفت:

طی دو سال گذشته که به طور کامل واردات خودروهای خارجی ممنوع شد و در نمایشگاه‌ها خودروی وارداتی چندانی وجود نداشت شاهد موج گسترده‌ای از تبلیغات در فضای شهر بودیم. البته در آن زمان نحوه واردات این مدل از خودروها برای ما هم جای سوال داشت. این روزها در بازار به جای فروش خودرو، حواله فروشی می‌شود. مردم مراقب باشند. متاسفانه نه نهاد نظارتی و نه هیچ نهاد دیگری هم پاسخگوی این آشفته بازار نیست.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد در شرایط فعلی از مردم درخواست می‌کنیم که هیچ خودروی خارجی را پیش خرید نکند؛ زیرا در حال حاضر هیچ خودرو خارجی برای فروش وجود نداشته و هم‌اکنون پیش فروش یا پیش خرید به معنای کلاهبرداری است. اگر یک مشتری خواهان خرید خودرو خارجی یا چینی است، پیشنهاد می‌شود پول خود را نقد پرداخت کرده و خودرو مورد نظر را به صورت فوری خریداری کنند.

ناشناخته بودن خودروهای بیسو حتی در کشور چین

یک کارشناس خودرو در خصوص محصولات بیسو عنوان کرد اخیرا برخی از شرکت‌ها با شعارهای خاصی باعث واردات خودروهای بیسو به ایران شدند و به مردم گفتند این خودروها در داخل کشور مونتاژ خواهد شد، اما تولید یا مونتاژ یک خودرو خارجی در کشور کار بسیار دشواری است. برای مونتاژ خودروهای خارجی باید سرمایه‌گذاری بسیار چشمگیری انجام شود و در کنار انتقال دانش تولید و مونتاژ به نیرو انسانی متخصص نیز نیاز است. وی تاکید محصولات بیسو در کشور چین هم ناشناخته است و واردات خودرو از کشورهای خارجی به خصوص چین بدون مطالعه انجام می‌شود که باعث به وجود آمدن چنین مشکلاتی خواهد شد.