کرم لوله ای عجیب

کشف یک گونه کرم لوله ای عجیب که دارای سه جنسیت است!

اخیرا دانشمندان موفق به کشف یک گونه کرم لوله ای عجیب در دریاچه مونو، که به مونو لِیک (Mono Lake) مشهور است، شدند. این کرم شگفت انگیز، در آن واحد، دارای سه جنسیت مختلف است!

دریاچه مونو در کالیفورنیا که به مونو لیک مشهور است، یکی از زیست ناپذیرترین مکان‌های سرتاسر کره زمین به شمار می‌رود. موجودات بسیار اندکی توانایی زندگی در شرایط غیرقابل تحمل این دریاچه را دارند. مهمترین عاملی که مونو لیک را زیست ناپذیر کرده، حجم بسیار زیاد نمک در آن است. نمک دریاچه مونو، سه برابر بیشتر از نمک موجود در آب اقیانوس‌ها است و میزان آرسنیک موجود در این دریاچه هم عملا زیست پذیر بودن آن را غیرممکن کرده است. پس شاید این موضوع خیلی هم دور از انتظار نباشد که یک کرم لوله ای عجیب که حتی می‌توان از آن به عنوان یکی از عجیب ترین حیوانات دنیا هم یاد کرد، در حوالی همین دریاچه زندگی می‌کند!

این کرم بسیار عجیب که به تازگی کشف شده و فعلا با نام آنِما اِس پی (Auanema sp) شناخته می‌شود، توانایی زندگی در مکانی را دارد که 500برابر بیشتر از چیزی که بشر می‌تواند تحمل کند، آرسنیک دارد! اما این موضوع، عجیب‌ترین شاخصه او نیست؛ چیزی که این کرم لوله ای عجیب را به یکی از خاص‌ترین کرم های دنیا تبدیل کرده، سه جنسیتی بودن او است!

کرم لوله ای عجیب ؛ گونه ای سه جنسیتی!

کرم لوله ای عجیب

تصویری میکروسکوپیک از این کرم لوله ای عجیب

این کرم ناشناخته، در خانواده کرم های لوله ای (Nematode) قرار می‌گیرد. این گونه از کرم های میکروسکوپیک که جمعیتی حدود 57میلیارد برابر جمعیت انسان‌ها را دارند، کلا از نظر جنسیتی، موجودات عجیبی هستند! این کرم‌ها، نَرهایی هستند که توانایی باردار شدن را نیز دارند. این موضوع به این معنی است که آن‌ها، نَر و همینطور نَرماده و یا با نام علمی‌تر آن، هِرمافرودیت (Hermaphrodite) هستند.

هِرمافرودیت، درواقع جانداری است که دارای اندام تولید مثل یک جنس است اما علاوه‌بر آن، برخی از اندام های جنسی جنسیت دیگر را نیز دارد. در سرتاسر دنیا، هیچ جانداری مشاهده نشده که هم دارای اندام تولید مثل جنس نَر و هم اندام تولید مثل جنس ماده باشد. با این حال، جانداری که هرمافرودیت خالص به حساب می‌رود، دارای اندام‌هایی مبهم و کامل نشده از اندام تولید مثل هر دو جنس ماده و نر است. به همین دلیل هرمافرودیت به تنهایی، یک جنسیت متفاوت به حساب می‌رود. ضمن اینکه یک هرمافرودیت، در شرایطی خاص می‌تواند بدون نیاز به جنسیت‌های دیگر، باردار شود! به این فرایند بسیار عجیب، خودبارداری (Self-Fertilisation) و یا با نام علمی‌تر آن، اوتوگامی (Autogamy) گفته می‌شود.

ولی گونه جدیدی از کرم های لوله ای که توسط دانشمندان کشف شده، علاوه بر جنس نر و جنس هرمافرودیت، جنسیت ماده را نیز دارد! اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم، می‌توانیم بگوییم که این موجود شگفت‌انگیز، علاوه بر داشتن اندام تولید مثل جنس نر و همینطور توانایی باردار شدن، اندام تولید مثل جنس ماده را نیز دارد! پس می‌توان آن‌ها را در آن واحد، هم یک موجود نَر کامل دانست و هم یک موجود ماده کامل و از آنجایی که آن‌ها یک هرمافرودیت کامل هم هستند، می‌توان گفت که آن‌ها تمام اندام های جنسی ممکن را در بدن میکروسکوپیک خودشان جای داده‌اند!

این گونه کرم لوله ای عجیب توانایی این را دارد که هم تخمک تولید کند و هم اسپرم! از آنجایی که آن‌ها سه جنسیتی هستند، علاوه‌بر اینکه در یک فرایند تولید مثل، می‌توانند انتخاب کنند که می‌خواهند نقش نر را برعهده بگیرند یا نقش ماده را، این توانایی را هم دارند که از طریق سیستم اتوگامی که در وجودشان نهفته است، بدون نیاز به شریک جنسی، باردار شوند!

نکته عجیب دیگر این است که این کرم‌های شگفت انگیز، فرزندهای خود را در کیسه‌هایی واقع در بدن خودشان نگهداری می‌کنند. این رفتار آن‌ها، بسیار مانند رفتار بسیار مشهور کانگوروها است. اما این موضوع، تنها شباهت آن‌ها با یک پستاندار مانند کانگورو نیست چرا که این گونه کرم لوله ای عجیب بجای اینکه تخم گذاری کند، بچه‌هایش را مانند پستانداران، به صورت زنده به دنیا می‌آورد! فراموش نکنید که آن‌ها تمام اندام های جنس مونث را نیز دارند. پس به دنیا آوردن بچه، خیلی هم کار عجیبی برای آن‌ها محسوب نمی‌شود!

تمام این موارد باعث شده که از آنما اس پی، که البته به احتمال زیاد در آینده نام بهتری به آن‌ها تخصیص داده خواهد شد، به عنوان یکی از عجیب ترین کرم های دنیا یاد شود. با توجه به اینکه این گونه کرم لوله ای عجیب به تازگی کشف شده است، احتمالا در آینده جزئیات بیشتری در رابطه با آن‌ها منتشر خواهد شد. باید دید این جانداران هزار سلولی، چه اسرار و عجایب دیگری را در خود پنهان کرده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. 3 جنسیتی تعبیری نادرست است
    چون بیش از 2 جنسیت وجود ندارد

  2. به خودکفایی رسیده پس

  3. اینم یکی از موجودات عجیب و وفوقلاده پروردگار است

  4. واااا این چطور سه خنس😐😐😐سع تا جنس میشه نرو ماده و چی😐😐

  5. لوبیای شیشه ایی هم از را رسید