برنامه جالب اسپیس ایکس

برنامه جالب اسپیس ایکس برای سوخت رسانی به استارشیپ ؛ پمپ بنزین فضایی !

ایلان ماسک به تازگی از برنامه جالب اسپیس ایکس (SpaceX) برای سوخت رسانی به فضاپیمای معروف استارشیپ خبر داد. یک فضاپیمای دیگر قرار است در مدار زمین به استارشیپ سوخت رسانی کند!

اگر اخبار دنیای نجوم را دنبال می‌کنید و یا صرفا علاقه‌مند به ایده‌های دیوانه‌وار و بلندپروازانه ایلان ماسک (Elon Musk) هستید، قطعا با پروژه مشهور و جاه‌طلبانه استارشیپ (Starship) آشنایی دارید. اما اگر با این پروژه آشنایی ندارید، باید بگوییم که ایلان ماسک و شرکت مشهور او اسپیس ایکس (SpaceX با تلفظ صحیح‌تر آن؛ اِسپِیس اِکس) قصد دارد در آینده نزدیک، برای اولین بار پای انسان را به سیاره مریخ باز کند. پروژه استارشیپ که مدت‌ها است آغاز شده و ما در گجت نیوز هم تمام اخبار آن را پوشش داده‌ایم، قرار است در نهایت به ساخته شدن فضاپیمای عظیمی با همین نام ختم شود. با اینکه هنوز تا ساخته شدن نسخه نهایی استارشیپ زمان نسبتا زیادی باقی مانده، اما به تازگی ایلان ماسک از برنامه جالب اسپیس ایکس برای سوخت رسانی به این فضاپیما رونمایی کرده است.

نحوه سوخت رسانی به استارشیپ

برنامه جالب اسپیس ایکس

استارشیپ و سوخت رسان آن در یک قاب!

به گفته ایلان ماسک، برنامه جالب اسپیس ایکس برای سوخت رسانی به استارشیپ این است که آن‌ها ابتدا این فضاپیما را به فضا پرتاب و آن را در مدار کره زمین مستقر می‌کنند. سپس قرار است یک فضاپیمای دیگر که بسیار شبیه همین استارشیپ است، در فضا و داخل مدار زمین، کار سوخت رسانی به استارشیپ را انجام دهد! این فضاپیمای دوم که بعضا بخاطر شباهتش از نظر ظاهر و ابعاد با خود استارشیپ، به آن استارشیپ 2 یا استارشیپ ثانویه هم گفته می‌شود، قرار است با تزریق چیزی حدود 1,200 تُن سوخت موشک به استارشیپ اصلی، این فضاپیمای عظیم را با یک ذخیره سوخت مناسب، راهی مریخ کند!

اگر به پروژه استارشیپ علاقه دارید، مطمئنا می‌دانید این پروژه که شاید در روزهای ابتدایی رونمایی، بیشتر به عنوان یک پروژه جاه‌طلبانه عنوان می‌شد تا یک پروژه واقع‌گرایانه، روز به روز درحال نزدیک‌تر شدن به واقعیت است. چندی پیش ایلان ماسک از لانچ آزمایشی قریب‌الوقوع موشک استارشیپ MK1 خبر داد که در صورت لانچ موفقیت آمیز آن، دیگر رسما می‌توانیم بگوییم که پروژه استارشیپ، وارد فاز نهایی خودش خواهد شد. پیش از استارشیپ MK1 هم که موشک استارهاپر (Starhopper) با سربلندی از آخرین لانچ آزمایشی خودش بیرون آمد.

موشک استارشیپ MK1

مقایسه ابعاد برخی موشک‌های اسپیس ایکس؛ در این تصویر به ترتیب از چپ به راست، قد متوسط یک شهروند مذکر در آمریکا (تقریبا 175سانتی‌متر) موشک استارهاپر (تقریبا 18متر)، موشک استارشیپ MK1 (تقریبا 55متر)، نسخه نهایی موشک استارشیپ (تقریبا 118متر) و دو موشک دیگر SpaceX را مشاهده می‌کنید.

درست است که هنوز برای قطعی دانستن موفقیت استارشیپ برای فرستادن انسان ها به مریخ زود است، ولی با شناختی که از شخص ایلان ماسک و البته شرکت عظیم اسپیس ایکس داریم، مطمئنا می‌توانیم امید زیادی به این پروژه داشته باشیم. اگر ایلان ماسک بتواند پای انسان را به سیاره سرخ باز کند، قطعا نامش را تا ابد در تاریخ بشریت ثبت می‌کند و شاید نسل‌های آینده ما، از او به عنوان یک اسطوره یاد کنند!

هرچند اگر هم شخص ایلان ماسک و شرکت اسپیس ایکس موفق به انجام اینکار نشوند، باز هم شاید بتوان با قطعیت گفت که بشر فاصله چندان زیادی با قدم گذاشتن روی خاک سرخ مریخ ندارد! حالا یا ایلان ماسک با استفاده از برنامه‌هایی مانند همین برنامه جالب اسپیس ایکس ما را به این مهم می‌رساند و یا سازمان‌های فضایی که مطمئنا در راس آن‌ها، ناسا قرار گرفته است. در هر صورت، ماجرای فرستادن انسان ها به مریخ مانند یک بازی است که شاید اشخاص و یا شرکت‌ها در آن شکست بخورند، اما درنهایت برنده این بازی، قطعا و بدون ذره‌ای شک، بشریت خواهد بود!