سایت

راهنمای کامل راه‌اندازی یک سایت حرفه‌ای و کسب درآمد از آن

داشتن یک وبسایت حرفه‌ای برای بسیاری از کسب‌و‌کارها امری ضروری و غیرقابل انکار است. اما شاید برای شما سئوال پیش آمده باشد که سایت حرفه‌ای دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد؟ و اصلا چه تفاوتی با سایت‌های معمولی دارد؟

در حالت کلی سایت حرفه‌ای به سایتی اطلاق می‌شود که به‌روز باشد و تمامی شیوه‌های بهبود رتبه و سئوی سایت، افزایش کاربران و… در آن به کار گرفته شده باشد و نکته مهم این است که کاربران در سایت بتوانند به سرعت به محتوای دلخواه خود دسترسی داشته باشند. در ادامه بیشتر به چگونگی ساخت سایت حرفه‌ای و کسب درآمد در آن، خواهیم پرداخت؟

مقدمات راه‌اندازی یک سایت

برای ساخت سایت اینترنتی به سه ابزار بسیار مهم و کارآمد احتیاج خواهیم داشت:

  • دامنه (domain) یا آدرس اینترنتی
  • هاست یا میزبانی سایت (محل نگهداری اطلاعات سایت در یک حافظه)
  • CMS مناسب (سیستم مدیریت محتوا سایت مثل وردپرس، جوملا، پرتال و …)

با خرید دامنه، هاست و همچنین تهیه سیستم مدیریت محتوای مناسب (CMS)، سایت ما آماده راه‌اندازی خواهد بود. البته برای اینکه سایت مناسبی را برای راه‌اندازی کسب‌و‌کارتان را انتخاب کنید، لازم است تا با انواع سایت‌های اینترنتی آشنا شوید و سپس بهترین تصمیم را بگیرید.

انواع سایت‌های اینترنتی

تمام سایت‌هایی که در اینترنت می‌بینیم به دو دسته ایستا (استاتیک) و پویا (داینامیک)، تقسیم می‌شوند:

سایت‌های استاتیک یا ایستا

سایت‌های استاتیک از اولین سایت‌هایی بودند که طراحی شدند. در این وب‌سایت‌‌ها، اطلاعات و محتویات وب‌سایت یک بار جمع‌آوری و سایت طراحی می‌شود. طراحی این سایت‌ها کم هزینه و برای کسب‌و‌کارهایی که نیاز چندانی به تغییرات در سایت ندارند، مناسب است.

سایت‌ها ایستا معایبی نیز دارند؛ به طور مثال تغییر در آن‌ها باید توسط طراح و برنامه‌نویس وب‌سایت انجام گیرد و برای ویرایش و به‌روزرسانی آن‌ها باید از متخصصان برنامه‌نویسی کمک گرفت که البته هزینه بسیار بالایی دارد و حتی نمی‌توان و یرایش زیادی روی آنها اعمال کرد. از معایب دیگر سایت‌های ایستا می‌توان به سئو ضعیف، راکد، غیر منعطف و کم کاربرد برای کاربر و نداشتن پنل مدیریتی اشاره کرد.

سایت‌های داینامیک یا پویا

وب‌سایت‌های پویا بر خلاف وب‌سایت‌های استاتیک دارای محتوای قابل تغییر می‌باشد. در طراحی سایت پویا، طراح یک پنل مدیریتی را برای ویرایش و تغییر محتوا توسط مدیر وب‌سایت ایجاد می‌کند تا او بدون نیاز به طراح و برنامه‌نویس، تغییرات مورد نظر خود را در وب‌سایت اعمال کند.

البته با توجه به اینکه سایت‌های داینامیک یا پویا، قابلیت‌ و امکانات بیشتری نسبت به سایت‌های ایستا دارند، هزینه طراحی آن‌ها هم بیشتر است ولی در عوض هزینه به‌روزرسانی سایت‌های پویا بسیار کمتر از سایت‌های ایستا است.

در سایت‌های پویا از طریق سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) می‌توان اطلاعات وب‌سایت را در هر زمان و مکان ممکن به راحتی تغییر داد و نیاز به پرداخت هزینه مجدد به طراحان و برنامه‌نویسان وب نخواهد بود.

در وب سایت‌های داینامیک، کار طراح سایت تنها این نیست که یک پوسته و ظاهر سایت برای شما طراحی کند، بلکه باید یک هسته هم برای شما طراحی کند. طراح برای هسته سایت شما می‌تواند از سیستم‌های مدیریت محتوای سایت مختلفی استفاده کند که یکی از آنها سایت‌ساز پرتال است.

کار سیستم‌‌های مدیریت محتوا این است که بخش‌های مختلف پوسته شما را به یکدیگر متصل می‌کند و ساختاری هماهنگ برای شما به وجود آورند. به این ترتیب، هر زمان که شما بخواهید بخشی از وب‌سایت خود را تغییر دهید، به راحتی باقی بخش‌های سایت نیز متناسب با آن، تغییر خواهند کرد.

بنابراین توصیه می‌کنیم برای راه‌اندازی سایت اینترنتی کسب‌و‌کار خود حتما از سایت‌های پویا استفاده کنید تا با رونق گرفتن کسب‌و‌کارتان در آینده بتوانید سایت خود را نیز تغییر و توسعه دهید.

برای ساخت یک سایت پویا، سایت‌ساز پرتال تمام امکانات لازم برای ایجاد یک سایت داینامیک قدرتمند را با هزینه‌ای مناسب در اختیار شما قرار می‌دهد. پس پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد ایجاد سایت دارید، حتما هزینه و قیمت طراحی سایت را مورد بررسی قرار دهید و برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 63404-021 داخلی 2، واحد سایت‌ساز پرتال، تماس بگیرید.

سایت

شروع ساخت یک سایت حرفه‌ای

تا اینجا که با انواع سایت آشنا شدید و تصمیم گرفتید برای کسب‌و‌کارتان از یک سایت پویا استفاده کنید، باید بدانید که سایت‌های حرفه‌ای همگی در دسته سایت‌های پویا قرار می‌گیرند، بنابراین برای راه‌اندازی یک سایت حرفه‌ای حتما از یک سیستم مدیریت محتوای قوی هم باید استفاده کنید. به این ترتیب در نتایج موتورهای جستجو زودتر دیده می‌شوید، سریع‌تر مشتریان خود را پیدا می‌کنید و در نتیجه درآمد بالایی خواهید داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا مراحل ساخت یک سایت حرفه‌ای را به شما بگوییم.

1. انتخاب نام دامنه مناسب برای سایت

دامنه یا دامِین سایت، اسمی است وب‌سایت شما را به دیگران معرفی می‌کند. نام دامنه هر سایت، حکم اسمی را دارد که بر سردر یک فروشگاه می‌بینید.

انتخاب یک نام دامنه خوب برای سایت، بسیار مهم است زیرا نشان‌دهنده‌ هویت سایت شما است و تاثیر مستقیمی در ماندگاری نام برندتان در ذهن کاربران دارد؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم قبل از انتخاب نام و ثبت دامنه وب‌سایتتان، به چند نکته توجه داشته باشید:

  • انتخاب نام دامنه آسان و کوتاه برای نام دامنه
  • استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه سایت
  • عدم استفاده از از اعداد و خط تیره در نام دامنه
  • تحقیق قبل از انتخاب نام دامنه
  • استفاده از پسوند مناسب برای دامنه

2. خرید هاست مناسب برای وبسایت

هاست یکی از پیش‌نیاز‌های اصلی برای راه‌اندازی سایت است و برای ذخیره اطلاعات سایت از قبیل متن، جدول، انواع تصاویر و غیره به یک فضای اینترنتی احتیاج خواهیم داشت که به آن هاست می‌گوییم. بنابراین برای راه‌اندازی یک سایت حرفه‌ای به هاست قوی نیاز داریم که دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • همیشه در دسترس باشد و قطعی نداشته باشد.
  • پرسرعت باشد تا به اصطلاح لود شدن سایت شما طول نکشد.
  • امنیت بالایی داشته باشد و در برابر حملات هکرها مقاوم باشد.
  • اقتصادی باشد.
  • پشتیبانی خوب و دائمی داشته باشد.
  • امکان پشتیبان‌گیری یا Backup داشته باشد.

برای خرید هاست حتما شرکتی را انتخاب کنید که خدمات و پشتیبانی مناسب داشته باشد، در ضمن فریب شرکت‌های ارائه دهنده هاست ارزان و حتی رایگان را نخورید. به یاد داشته باشید که یک انتخاب آگاهانه بسیار مهم‌تر از یک هاست رایگان با آینده‌ای نامعلوم است.

سایت

3. انتخاب قالب سایت حرفه‌ای

قالب سایت اولین چیزی است که مخاطبان به محض ورود به سایت شما می‌بینند. رنگ‌آمیزی سایت، ستون‌ها، نوشته‌ها، ابعاد و اندازه بخش‌های مختلف سایت، همگی معرف قالب سایت شما هستند و در جذب مشتریان و جلب نظر آنها بسیار موثر.

در ضمن اگر قالب سایت شما مورد توجه کاربرانتان واقع نشود، رتبه سایت شما در گوگل افت خواهد کرد. بنابراین برای اینکه قالبی مناسب برای وبسایت خود انتخاب کنید، بهتر است ابتدا با انواع قالب سایت آشنا شوید.

انواع قالب‌های وبسایت

در کل سه نوع پوسته یا قالب وب‌سایت داریم:

  • قالب‌های رایگان
  • قالب‌های غیر رایگان
  • قالب‌های سفارشی ( طراحی شده به صورت انحصاری)
  • قالب‌های آماده

قالب‌های رایگان

این قالب‌ها، معمولا برای سیستم‌های مدیریت محتوا مثل جوملا و وردپرس می‌باشند. زمانی که از این قالب ها برای سایت خود استفاده می کنید، امکان دارد ظاهر وبسایت شما با بسیاری از وبسایت‌های دیگر مشابه باشد.

قالب‌های رایگان علی رغم اینکه معمولا سبک هستند و برای استفاده از آن‌ها لازم نیست هزینه‌ای پرداخت کنید، معایب زیادی دارند که یکی از اصلی‌ترین آنها نیاز به استخدام طراح و برنامه‌نویس برای انجام تغییرات در آنهاست که خود مستلزم صرف هزینه بالاست.

قالب‌های غیر رایگان

این پوسته‌ها، انحصاری نیستند؛ اما با توجه به هزینه‌ای که برای آن پرداخت می‌کنید، نسبت به قالب‌های رایگان عمومیت کمتری دارند و معمولا با انتخاب قالب غیر رایگان از پشتیبانی طراح نیز بهره‌مند می‌شوید.

این قالب‌ها زمانی به صرفه‌تر از قالب‌های رایگان و همچنین بهترین گزینه محسوب می‌شوند که شما اصراری برای طراحی سایت به صورت اختصاصی نداشته باشید و به دنبال به راه‌اندازی یک وبسایت حرفه‌ای نباشید.

قالب‌های سفارشی

این قالب‌ها، مخصوص به خود شماست و مطابق نیاز و سلیقه شما طراحی می‌شود و تمام حقوق آن متعلق به شماست. در این حالت شما برای برندتان، یک سایت اختصاصی دارید و هویت منحصر به فردی را برای تجارت خود ایجاد می‌کنید.

طراحی سایت اختصاصی هزینه‌ زیادی دارد چرا که شما دائما باید برای انجام تغییرات دلخواه در سایتتان از متخصص برنامه‌نویس سایت خود کمک بگیرید و علی رغم اینکه مطمئن هستید کاملا مطابق خواسته شما طراحی شده و هیچ سایت دیگری مشابه سایت شما وجود ندارد، اما مقرون به صرفه نیست.

سایت

قالب‌های آماده پرتال

پرتال برای سهولت راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای آنلاین و همچنین راه‌اندازی سایت‌های شخصی، قالب‌های آماده را طراحی و در اختیار مشتریان خود قرار داده است. قالب‌های آماده پرتال نسبت به سایر قالب‌های موجود در بازار مزایای بسیاری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها سهولت استفاده بدون هیچ دانش طراحی و برنامه‌نویسی است.

بنابراین برای تغییرات در قالب نیازی به استخدام یا کمک گرفتن از متخصص برنامه‌نویس و پرداخت هزینه نخواهید داشت و پرتال با پشتیبانی قوی در هر مرحله از کار به طور رایگان به شما کمک می‌کند تا سایتی حرفه‌ای داشته باشید و در میان سایر کسب‌و‌کارهای آنلاین بدرخشید.

همچنین پرتال این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده تا بعد از انتخاب قالب مورد نظرشان، یک هفته تست رایگان داشته باشند و در صورتی که از کار با سایت رضایت داشتند آن را فعال کنند.

سایت‌ساز پرتال با پشتیبانی فنی رایگان، در هر ساعت از شبانه روز شما را به طور کامل راهنمایی خواهد کرد تا با توجه به نیاز و هدفتان، بهترین انتخاب را داشته باشید. پس حتما با واحد مشاوره پرتال تماس بگیرید و با راه‌اندازی سایتی حرفه‌ای، کسب درآمد کنید.

ویژگی‌های یک سایت حرفه‌ای

1. سایت واکنش‌گرا (ریسپانسیو)

اگر قصد راه‌اندازی سایتی حرفه‌ای دارید، حتما باید سایت ریسپانسیو داشته باشید، ولی چرا؟!

امروزه اکثر افراد با داشتن گوشی‌های هوشمند دیگر نیاز نیست برای استفاده از اینترنت حتما پای لپ تاپ یا سیستم کامپیوتر خود باشند. آن‌ها به راحتی با اینترنت گوشی خود سایت‌های مختلف را بررسی، مقایسه و حتی از آنها خرید می‌کنند.

سایتی حرفه‌ای است که بتواند علاوه بر اینکه نظر کاربرانی که با سیستم وارد سایتشان شده تامین کنند بتواند رضایت خاطر کاربرانی که با گوشی همراه خود وارد سایت شده اند را نیز جلب کند. اما چگونه؟!

اگر شما سایتی واکنش‌گرا داشته باشید، دیگر فرقی نمی‌کند که کاربر از طریق موبایل اقدام به باز کردن صفحه سایت شما کرده باشد یا از طریق تبلت، چرا که با هر دستگاهی که به سایت شما وارد شود، سایت ریسپانسیو متناسب با دستگاه کاربر نمایش داده خواهد شد. داشتن سایت ریسپانسیو در رتبه سایت شما بسیار موثر است، چراکه رضایت کاربران در سهولت استفاده آنان از هر سایتی مستقیما در رتبه سایت تاثیر‌گذار است.

2. سئوی سایت مناسب

اگر می‌خواهید وب‌سایتی حرفه‌ای را مدیریت کنید باید بدانید سایتی از نظر گوگل و سایر موتورهای جستجو حرفه‌ای است که دارای سئو مناسب باشد و بر اساس معیارهای روز بهینه‌سازی شده باشد.

با قدرت گرفتن موتورهای جستجوگری نظیر گوگل و استفاده روزافزون کاربران از اینترنت، همه سایت‌ها به دنبال این هستند که در نتایج و صفحات اول جستجو دیده شوند. این هدف زمانی محقق خواهد شد که سایتی بهینه‌سازی شده از نظر سئو داشته باشیم، یعنی تمام اصول تولید محتوا، لینک‌سازی، کدنویسی، قالب وبسایت و… که در ارزیابی و رتبه‌بندی سایت موثر است، در آن رعایت شده باشد.

هرچند سئوی سایت مبحثی تخصصی و برای سایت شما ضروری است ولی با استفاده از سیستم سایت‌ساز پرتال خیالتان راحت باشد که سایت شما از نظر سئو کاملا بهینه‌سازی شده است. پس کاملاً بر روی مباحث بازاریابی و فروش خود متمرکز شده و با راه اندازی سایتی حرفه ای به کمک تیم پرتال، کسب‌و‌کارتان را رونق دهید.

3. محتوای مناسب و حرفه‌ای

تولید محتوا یکی از اصول مهم در سئو (SEO) سایت است. محتوا همانطور که از نامش پیداست یعنی اطلاعاتی که می‌تواند در سایت ما قرار داده شود و البته قابل مدیریت باشد. محتوای سایت می‌تواند عکس، فیلم، انیمیشن و یا متن باشد.

هرچه محتوای با کیفیت داشته باشیم، آمار بازدید از سایت ما بالا رفته و در نتیجه رتبه سایت بهبود می‌یابد که همین مورد سبب افزایش مشتریان خواهد شد. چه چیزی بهتر از این؟! هدف ما هم از راه‌اندازی کسب‌و‌کار همین است.

بنابراین حتی اگر تمامی اصول و قواعدی که برای داشتن سایتی حرفه‌ای لازم است را در نظر می‌گیریم ولی محتوای سایت مناسبی نداشته باشیم که کاربر بتواند به درستی از آن استفاده کند، در اصل کاری نکرده‌ایم. زمانی تلاش‌های ما برای ساخت سایت خود را نشان خواهد داد که سایت دارای محتوای غنی برای کاربر باشد.

سایت

4. تجربه کاربری یا UX خوب

تجربه کاربری، UX) User Experience) نقش بسیار مهمی در جذب مشتری و سئوی سایتتان دارد؛ پس برای اینکه سایتی حرفه ای راه‌اندازی کنید از آن غافل نشوید.

تجربه، احساس و دیدی که کاربران بعد از بازدید وب‌سایت شما -یا خرید از فروشگاه اینترنتی- پیدا می‌کنند، تجربه کاربری سایت یا فروشگاه اینترنتی شما است. اگر کاربران به محض ورود به سایتتان آن را ببندند و بررسی نکنند، نشان می‌دهد که سایت شما UX مناسبی ندارد.

ولی اگر کاربران برای دیدن سایت شما وقت بگذارند و به گشت‌و‌گذار در بین صفحات مختلف سایتتان بپردازند، می‌توان گفت که تجربه کاربری خوبی دارید، در این صورت مشتریان دائم به سایت شما سر می‌زنند و خرید خواهند کرد.

سیستم سایت‌ساز و فروشگاه ساز پرتال به گونه‌ای طراحی شده که برای کاربر جذاب و کاربردی باشد تا کاربر به راحتی بتواند با سایت شما ارتباط برقرار کرده و صفحات آن بازدید کند.

5. مورد اعتماد کاربران

حتما شما هم در خریدهای اینترنتی خود مردد شده‌اید و فکر کرده‌اید مبادا سرتان کلاه برود! تمام مشتریان می‌خواهند کالایی با کیفیت بخرند و دوست ندارند پولشان هدر برود.

1. گرفتن ای نماد

تا به حال این سئوال برایتان پیش آمده که سایت‎های حرفه‌ای که طی سال‌های گذشته در کشورمان ایجاد شده‌اند، مانند دیجی کالا، چگونه اعتماد کاربران‌تان را به دست آورده‌اند؟! بله؛ با دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا لوگوی ای‌نماد.

اصلا نگران نباشید، گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی اصلا پیچیده نیست. بعد از این‌که سایت خود را در پرتال فعال کردید، مشاوران پرتال تمام مراحل چگونگی گرفتن ای نماد را به شما آموزش می‌دهند تا با داشتن آن اعتماد مشتریانتان را برای خریدی مطمئن، جلب نمایید.

سایت

2. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

استفاده از شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و… برای ارتباط موثر با مشتری و در نتیجه جلب اعتماد آن‌ها، بسیار توصیه می‌شود.

همچنین امروزه افراد زیادی در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند که از مشتریان بالقوه فروشگاه‌های اینترنتی محسوب می‌شوند، بنابراین با معرفی مناسب کسب‌و‌کار خود در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید جایگاهی حرفه‌ای برای خود رقم بزنید. بکارگیری بهترین روش‌های تبلیغات در موبایل و شبکه‌های اجتماعی، سایت شما را در شبکه‌های اجتماعی معرفی و افزایش فروش شما را تضمین خواهد کرد.

کلام آخر

تا اینجا که با آموزش ساخت سایت، با چگونگی راه‌اندازی یک وبسایت حرفه‌ای آشنا شدید، حتما به این موضوع هم پی برده‌اید که برای داشتن یک وبسایت قوی و منحصر به فرد، استفاده از سیستم‌های سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز مناسب، بسیار ضروری است.

در این مسیر، سیستم فروشگاه‌ ساز و سایت‌ساز پرتال به شما کمک خواهد کرد تا با راه‌اندازی یک سایت یا فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای، لذت کسب درآمد از آن را تجربه کنید. فقط کافیست به سایت پرتال به آدرس www.portal.ir مراجعه و یا با شماره 63404-021 داخلی 2، تماس بگیرید.

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. ما که از پس این کار یعنی برقراری یک سایت بر نمیا یم ولی اگر کسی بتونه این کار رو به انجام برسونه یه کار نون آب داری برای خودش و دیگران درست کرده

  2. این سایتا رو دیگه خمه بلدن والا