5 مشکل بازی های کامپیوتری

5 مشکل بازی های کامپیوتری و ارائه‌ی راه حل برای آن‌ها

در این مقاله قصد داریم به بررسی 5 مشکل بازی های کامپیوتری که می‌توانند اجرای آن‌ها را با غیرممکن یا ناخوشایند کنند٬ بپردازیم. این روش‌ها باعث اجرای بدون ایراد بازی‌های شما می‌شوند.

اجرای بازی‌های کامپیوتری آزادی عمل بیشتری نسبت به یک کنسول را به شما می‌دهند؛ اما از آنجایی که کامپیوترها پیچیده‌تر هستند و قطعات استاندارد مخصوص بازی را همانند کنسول‌ها ارائه نمی‌کنند٬ اشتباهات گرافیکی در بازی‌ها مرسوم است. اکثر مشکل بازی های کامپیوتری که شما تجربه خواهید کرد٬ در چند دسته‌ی کلی قرار می‌گیرند. در این مقاله به برخی از بزرگ‌ترین مشکلات این بازی‌ها که ممکن است برای شما هم اتفاق بی‌افتد نگاهی خواهیم انداخت و می‌گوییم که چگونه باید آن‌ها را برطرف کنید.

5 مشکل بازی های کامپیوتری

1- اشکالات بصری

در برخی صحنه‌ها٬ ممکن است بازی شما با اعوجاج شدید بصری مواجه شوید. در بازی‌های ویدیویی ممکن است شما با یک شکل هندسی تغییر شکل داده٬ بافت‌های سست٬ عناصر لرزان و مواردی از این دست روبرو شوید. از آنجایی که کارت گرافیک کامپیوتر شما قطعه‌ای است که از آن برای پردازش تصاویر و سپس ارسال آن‌ها به نمایشگر استفاده می‌شود٬ بنابراین ریشه‌ی این مشکلات می‌تواند در GPU داخل کیس کامپیوتر شما باشد. ابتدا مطمئن شوید که درایور کارت گرافیک شما به آخرین نسخه مجهز شده است. اگر این چنین نیست٬ آن را آپدیت کنید.

اگر پس از به‌روزرسانی درایور کارت گرافیک٬ همچنان مشکلات گرافیکی وجود داشت٬ این مشکل ممکن است به خاطر دمای بالای کامپیوتر شما باشد. کامپیوتر خود را تمیز کنید٬ گرد و خاک زیاد می‌تواند به گرم شدن بیش از حد آن کمک کند که گرمای زیاد نیز عملکرد کارت گرافیک و دیگر قطعات درون کیس را با اختلال مواجه می‌کند. مطمئن شوید کامپیوتر شما دارای تهویه‌ی کافی باشد. اگر هم GPU را اورکلاک کرده‌اید٬ آن را مجددا به حالت قبلی بازگردانید.

شما می‌توانید از ابزار HWMonitor برای مشاهده‌ی دمای کارت گرافیک خود استفاده کنید. هیچ استاندارد دقیقی برای دمای کارت گرافیک وجود ندارد٬ اما آن در حالت استراحت باید دارای دمایی بین 30 تا 40 درجه‌ی سلیسیوس داشته باشد. در هنگام اجرای بازی این دما به 60 تا 85 درجه نیز خواهد رسید٬ ولی دمای بیش از 90 درجه بیش از حد زیاد بوده و می‌تواند خطرناک باشد.

2- لگ زیاد در بازی‌های آنلاین

Lag به تاخیری بین حرکت شما در یک بازی آنلاین و واکنشی که سرور به آن می‌دهد اشاره دارد. اگر تا به حال در یک بازی آنلاین تیراندازی٬ این صحنه را تجربه کرده‌اید که هنگام تیر زدن٬ تیر با تاخیر به هدف خورده است و در حالی که شما زودتر از رقیب شلیک کرده‌اید٬ اما تیر آن زودتر به شما اصابت کرده٬ بنابراین لگ را تجربه کرده‌اید.

5 مشکل بازی های کامپیوتری

کیفیت اتصال اینترنت شما می‌تواند روی لگی که تجربه می‌کنید٬ تاثیرگذار باشد. به همین دلیل٬ زمانی که لگ را تجربه می‌کنید٬ شما باید مطمئن شوید هیچ فعالیتی که از پهنای باند شبکه‌ی شما استفاده می‌کند٬ روی کامپیوتر در حال اجرا نیست. تمام دانلودها و ویدیوهای در حال پخش را متوقف کنید و مطمئن شوید که هیچ فایل تورنتی در حال دریافت نیست.

لگ بیشتر مسئله‌ای است که حاصل از اتصال اینترنت ناپایدار است. اگر با اتصال وای فای به اجرای بازی‌های آنلاین می‌پردازید٬ شما باید اتصال را به اترنت تغییر دهید و بین مودم و کامپیوتر خود با سیم ارتباط برقرار کنید.

پینگ شبکه

هنگام عیب یابی لگ٬ شما باید از پینگ خود آگاه باشید که با میلی‌ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. این میلی‌ثانیه٬ نشان می‌دهد٬ رفت و برگشت به سرور چقدر طول می‌کشد. بنابراین٬ پینگ بالاتر می‌تواند به تاخیر بیشتر در ورود به سرور منجر شود. بیشتر بازی‌ها این امکان را به شما می‌دهند تا پینگ خود را در لحظه ببینید؛ بنابراین می‌توانید از آن برای سنجش سلامت اتصال خود استفاده کنید. اگر پینگ شما 50 به پایین است٬ اتصال خوبی برقرار است و اگر این پینگ بیش از 100 باشد٬ لگ زیاد خواهد بود.

توجه داشته باشید که مکان در تعیین پینگ نقش به سزایی دارد. مهم است که به سروری متصل شوید که به کشور شما نزدیک‌تر است. اینگونه٬ پینگ پایین‌تری را تجربه خواهید کرد.

3- فریز شدن/ هنگ کردن

اجرا نشدن روان بازی‌ها٬ درد بزرگی برای گیمرها است. اگر در هنگام اجرای بازی‌های آفلاین٬ گاهی به فریز شدن صحنه دچار می‌شوید٬ حداقل یکی از قطعات کامپیوتر شما مشکلی دارد. شما می‌توانید در چند قدم سریع٬ این مشکل را برطرف کنید. در صورت امکان تنظیمات گرافیکی را پایین‌تر از آنچه که هست قرار دهید تا بازی بیش از حد از منابع انرژی استفاده نکند. برنامه‌های دیگری که روی کامپیوتر شما در حال اجرا هستند را ببندید تا بیش از حد از قدرت رم و پردازنده استفاده نشود. مطمئن شوید که فضای دیسک کافی آزاد است تا بازی شما جایی برای نفس کشیدن داشته باشد.

اگر این راه حل‌ها مشکل فریز را حل نکرد٬ شما باید سخت افزار کنونی کامپیوتر خود را بررسی کنید و مطمئن شوید بازی که انجام می‌دهید با مشخصات فنی کامپیوتر شما مطابقت داشته باشد. اگر کافی نبود٬ شما باید سخت افزارتان را ارتقاء دهید. به طور مثال سرعت بارگذاری یک حافظه‌ی SSD به مراتب بهتر از هاردهای قدیمی HDD است. علاوه بر این برای اجرای روان‌تر بازی‌ها٬ به ظرفیت رم بیشتری نیاز دارید.

4- پرش صفحه

ما پیشتر در مورد مشکلات بصری صحبت کردیم٬ اما پرش صفحه موضوعی مجزا از آن‌هاست. این مشکل بصری زمانی اتفاق می‌افتد که نمایشگر شما چند فریم از یک بازی را در یک زمان به نمایش می‌گذارد و فریم به دو یا چند بخش تبدیل می‌شود که جایگاه آن درست نیست. برخلاف سه مشکل بازی های کامپیوتری که در بالا به بررسی آن‌ها پرداختیم٬ این مشکل واقعا تقصیر هیچ یک از قطعات نیست.

5 مشکل بازی های کامپیوتری

پرش صحفه زمانی اتفاق می‌افتد که خوراک ارسالی از سوی کارت گرافیک با نرخ رفرش نمایشگر کامپیوتر شما همخوانی ندارد. در نتیجه٬ کارت گرافیک زودتر از آنکه تمام فریم‌ها روی صفحه به نمایش درآمده باشد٬ مجددا اقدام به ارسال یک فریم جدید می‌کند و همین باعث تکه تکه شدن صفحه می‌شود.

اغلب بازی‌ها دارای قابلیتی به نام V-sync برای مقابله با این مشکل هستند. فعال کردن این قابلیت٬ جلوی به‌روزرسانی نمایشگر تا زمان به اتمام رسیدن چرخه‌ی رفرش کنونی را می‌گیرد. هرچند این قابلیت از پرش صفحه جلوگیری می‌کند٬ اما باعث پدیدار شدن لگ ورودی نیز می‌شود. لگ ورودی متفاوت از لگ شبکه است و به تاخیر بین کنترل ورودی‌های شما و تشخیص بازی‌ها توسط آن‌ها اشاره دارد.

شما بسته به نوع بازی که اجرا می‌کنید می‌توانید تصمیم بگیرید از V-sync استفاده کنید یا نکنید. در یک بازی چند نفره٬ شما همیشه باید آن را خاموش نگه دارید٬ اما اگر یک بازی تک نفره انجام می‌دهید٬ فعال کردن آن اجرای بازی را به بهترین شکل ممکن در اختیار شما قرار می‌دهد.

5- کرش بازی‌ها

اشکالات بصری و عملکردی خسته کننده هستند٬ اما حداقل نمی‌توانند جلوی بازی کردن شما را بگیرند. اما وقتی یک بازی کرش می‌کند٬ دیگر نمی‌توان آن را اجرا کرد و هر مرحله‌ای از بازی که رسیده‌اید پریده و باید از اول تا آنجا طی کنید. حال تصور کنید این کرش شدن همیشگی باشد؛ دیگر بازی غیر ممکن است!

برخی از راه حل‌هایی که در بالا ارائه کردیم٬ در مورد کرش کردن بازی‌ها نیز صدق می‌کند. اطمینان حاصل کنید که آخرین درایور کارت گرافیک را نصب کرده‌اید و سیستم شما دارای تمام الزامات سخت افزاری برای اجرای آن بازی است. کامپیوتر خود را ریستارت کرده و مطمئن شوید که این مشکل موقتی نیست.

آنتی ویروس و سایر نرم افزارهایی که ممکن است در عملکرد بازی اخلال ایجاد کنند را غیرفعال کنید. همچنین اجرای بازی‌ها را به عنوان Administrator امتحان کنید. همین روش ساده می‌تواند گاهی اوقات مشکلات خرابی بازی‌ها را برطرف کند. اگر مشکل حل نشد٬‌ بازی را مجددا نصب کنید و مطمئن شوید تمام فایل‌ها به درستی نصب شده‌اند. گاهی اوقات می‌توانید نصب صحیح یک بازی را در گوگل جستجو کنید.

ما در این مقاله به برخی از اشکالات مرسوم بازی‌های کامپیوتری و نحوه‌ی حل آن‌ها اشاره کردیم. اگر مشکل شما به طور کامل حل شد٬ حالا می‌توانید با اجرای بدون ایراد بازی‌های مورد علاقه‌ی خود لذت ببرید. اما توجه داشته باشید که ما خیلی کلی به بررسی این اشکالات پرداختیم. گاهی اوقات هر عنوان می‌تواند مشکلات مختص به خودش را داشته باشد. گاهی نیز مشکل می‌تواند یک باگ باشد که با نصب پچ و به‌روزرسانی در آینده٬ آن رفع شود. به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم کامپیوتر خود را نیز بهینه‌سازی کنید.