سیم کارت خارجی

فروش سیم کارت خارجی در داخل ایران غیرقانونی شد

مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات گفت به دلیل اتمام مجوز شرکت‌ها، فروش سیم کارت خارجی در داخل ایران غیرقانونی است، از این‌رو سیم کارت‌های خارجی که عرضه می‌شوند غیرقانونی هستند.

بر اساس مصوبه‌ای که از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال 92 به تصویب رسید و همچنین طبق مجوزی که رگولاتوری صادر کرد، شرایط فروش سیم کارت خارجی در ایران فراهم شد، اما مجوزهای فروش آن دارای اعتبار 2 ساله بوده و پس از آن فعالان این حوزه می‌بایست به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مراجعه می‌کردند تا مجوز آنها تمدید شود. مجوز و قرارداد مراکز فروش سیم کارت خارجی در حالی سال گذشته به اتمام رسید که همچنان مسافران عتبات عالیات و حج از سیم کارت‌های عراقی که در کشور عرضه می‌شود استفاده می‌کنند. از آنجایی که فروش این سیم کارت‌ها غیرقانونی محسوب می‌شود، رگولاتوری نیز در خصوص کیفیت ارائه سرویس سیم کارت و سوءاستفاده‌های احتمالی مسئولیتی را بر عهده نخواهد گرفت.

جزئیات فروش سیم کارت خارجی در ایران

سیدمحمد امامی، مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات در خصوص فروش سیم کارت‌های خارجی در ایران با توجه به اربعین و سفر زائران به عراق عنوان کرد پس از اینکه مصوبه 167 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال 92 به تصویب رسید، دو شرکت برای فعالیت در حوزه فروش سیم کارت خارجی متقاضی شده و برای دریافت مجوز اقدام کردند. پس از گذشت مدتی یکی از این دفاتر فعالیت خود را متوقف کرد و دفتر دیگر همچنان در حال ارائه خدمات به مردم بود، اما پس از اینکه مدت اعتبار مجوز این شرکت به اتمام رسید، هیچ فرد یا مجموعه‌ای برای تمدید یا دریافت مجوز جدید اقدام نکرده است.

سیدمحمد امامی در ادامه افزود اگر یک شرکت از رگولاتوری برای فروش چنین سیم کارت‌هایی مجوز فروش در داخل ایران را دریافت کند، هم فروش سیم کارت مجاز خواهد بود هم کسانی که این سیم کارت‌ها را خریداری می‌کنند نیز مجاز به استفاده هستند؛ زیرا احراز هویت می‌شوند و رگولاتوری طبق مصوبه‌ای که برای آن در نظر گرفته است اگر مشکل و شکایتی گزارش شود، این شکایت رسیدگی خواهد شد، اما هم‌اکنون به دلیل اینکه اعتبار مجوزهای ارائه شده به پایان رسیده است، سیم کارت خارجی غیرمجاز بود و اگر مشکلی به وجود آید، پاسخگو نخواهیم بود.

مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که آیا اپراتورهای داخلی اجازه فروش سیم کارت خارجی را دارند، عنوان کرد:

بر اساس مصوبه کمیسیون، هر شرکت و اپراتوری قادر است برای فروش سیم کارت‌های خارجی اقدام کند. ما نیز بررسی خواهیم کرد و ممکن است طی بازه زمانی 1 تا دو ماهه بتوانند مجوز مورد نیاز را اخذ کنند. با توجه به اینکه کمتر از 20 روز تا اربعین باقی مانده است، اگر اپراتورها قصد داشته باشند سیم کارت‌های عراقی بفروشند، رگولاتوری آماده است تا مجوزها را سریع‌تر از زمان مقرر به آنها اختصاص دهد. مشکلی که در حال حاضر در رگولاتوری مطرح است، وجود نداشتن متقاضی برای اخذ مجوز فروش سیم کارت خارجی است. از لحاظ منطقی هم، فردی که از کشور دیگری به ایران بیاید و قصد داشته باشد از اپراتورهای دیگر استفاده کند، باید هزینه بیشتری پرداخت کند. جز اینکه برای ایام پیش رو خرید و فروش این سیم کارت‌ها منطقی باشد.

خرید سیم کارت برای ایام اربعین

مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات در پایان در پاسخ به این سوال که افرادی که قصد سفر به عراق برای مراسم اربعین را دارند برای خرید سیم کارت باید چه کاری انجام دهند، عنوان کرد من به این افراد توصیه می‌کنم به دلیل اینکه هم‌اکنون برای فروش این سیم کارت‌ها دفاتر قانونی در ایران وجود ندارد، بهتر است زائران از دفاتر مجاز در کشور مقصد سیم کارت مورد نیاز خود را بخرند؛ زیرا در آن کشور هم افراد احراز هویت خواهند شد و هم مراجع ذی‌صلاح به مشکلات احتمالی آنها پاسخگو خواهند بود.