خطای رانندگی

این 11 خطای رانندگی به خودرو شما آسیب می‌رساند

بسیاری از مالکان وسایل نقلیه سهوا و از روی عادت اشتباهاتی را انجام می دهند که سلامت خودرو را به خطر می‌اندازد. از این رو قصد داریم شما را با 11 خطای رانندگی آشنا کنیم تا با ترک آن سلامت وسیله نقلیه خود را افزایش دهید.

ممکن است مالکان خودرو در زمان توقف و رانندگی خطاهایی را انجام دهند که باعث آسیب رساندن به سلامت خودرو خواهد شد. از این رو در این مقاله قصد داریم شما را با این خطاها آشنا کنیم تا با ترک آنها بتوانید کیفیت سلامت خودرو خود را افزایش دهید.

11 خطای رانندگی رایج

1.‌ فشردن پدال ترمز در زمان عبور از روی دست‌اندازها

اگر شما هم جزو آن رانندگانی هستید که در زمان عبور از روی دست‌اندازها پدال ترمز را نگه می‌دارید، این اقدام شما به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز خودرو فشار زیادی را تحمیل می‌کند. برای اینکه به درستی از روی دست‌اندازها عبور کنید، بهتر است پیش از رسیدن به دست انداز به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که ابتدا سرعت را کاهش دهید تا در زمان عبور از روی دست انداز به فشردن پدال ترمز نیازی نداشته باشید.

2. کشیدن ترمز دستی به سمت بالا بدون فشردن کلید آن

اگر ترمز دستی خودرو را بدون اینکه کلید آن را فشار دهید به سمت بالا می‌کشید، باید بدانید چنین اقدامی باعث خرابی چرخ دنده‌های آن می‌شود و به سیم ترمز دستی نیز بیش از حد فشار وارد خواهد کرد.

3. تعویض نکردن به موقع روغن گیربکس خودرو

روغن گیربکس خودرو یا همان روغن واسکازین شبیه سایر روغن‌های خودرو بسیار مهم است که اگر آن را به موقع تعویض کنید، گیربکس روان‌تر کار کرده و سلامت گیربکس نیز حفظ می‌شود. مقدار کیلومتر تعویض روغن گیربکس به نوع روغن، گیربکس خودرو و همچنین وضعیت کارکرد آن بستگی دارد.

4. تعویض فیلتر روغن به صورت یک‌بار در میان

برخی از مالکان وسایل نقلیه فیلتر روغن را یک مرتبه در میان تعویض کرده و حتی بدتر آن فیلترهای روغن مرغوبی را خریداری نمی‌کنند. این دسته از افراد باید بدانند این اقدام آنها باعث خواهد شد تا فیلتر به درستی فرایند تصفیه را انجام ندهد و اگر این فرایند به درستی انجام نشود، به موتور آسیب‌های جدی وارد خواهد شد. به صورتی که پس از ایجاد مشکل جدی در موتور حتما می‌گویید ای کاش فیلتر روغن را به موقع و با یک جنس مرغوب تعویض می‌کردید.

5. گرم کردن ماشین به صورت درجا و به مدت زمان طولانی

گردم کردن ماشین به صورت درجا و به مدت زمان طولانی علاوه بر اینکه برای خودرو فایده‌ای ندارد، به موتور آسیب زیادی می‌رساند. در حقیقت در جا کار کردن به مدت زیاد باعث خواهد شد تا منبع اگزوز بیش از اندازه گرم شده و این گرما به موتور انتقال پیدا کند. در روزهای سرد مانند فصل زمستان بهتر است حداکثر خودرو یک دقیقه درجا کار کند و پس از آن با گذشت چند کیلومتر با سرعت پایین، خودرو گرم خواهد شد.

6. پایین آوردن شیشه خودرو به جای کولر گرفتن در اتوبان

گزارشی که در مجله Auto Crose انگلستان منتشر شده است، بیانگر این موضوع مهم است که اگر یک راننده در اتوبان کولر خودرو را بر روی درجه یک فن روشن کند، مصرف سوخت این خودرو از خودرویی که شیشه راننده آن 40 درصد باز باشد، کمتر است.

7. توقف پشت چراغ قرمز یا ترافیک بدون خلاص کردن دنده

اگر در پشت چراغ قرمز یا در زمان توقف در ترافیک دنده را خلاص نکنید، باعث خواهد شد تا به دوشاخه کلاچ و گیربکس فشار زیادی وارد شود.

8. فشردن پدال ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای توقف خودرو

اگر برای نگه داشتن خودرو به صورت همزمان پدال ترمز و کلاچ را فشار می‌دهید، با چنین کاری متراژ ترمز افزایش پیدا خواهد کرد؛ چراکه هنگامی که کلاچ را درگیر می‌کنید، از قدرت ترمز موتور نیز استفاده خواهد شد و هنگامی که کلاچ و ترمز را با یکدیگر فشار دهید، خودرو دیرتر متوقف می‌شود. از این رو بهترین روش این است که ترمز را فشار داده و پیش از اینکه خودرو دچار لرزش شد، کلاچ را نیز فشار دهید.

9. در لاین سرعت حرکت کردن با سرعت پایین و بالعکس

یکی دیگر از موارد لیست 11 خطای رانندگی این است که با سرعت‌های بسیار پایین در لاین سرعت حرکت کنید یا اینکه با سرعت‌های زیادی در لاین‌های کناری به رانندگی بپردازید که چنین مواردی باعث افزایش احتمال تصادف خواهند شد.

10. استفاده از آب لوله کشی برای رادیاتور

اگر جزو مالکانی هستید که از آب لوله کشی برای آب رادیاتور استفاده می‌کنید، در واقع با چنین اقدامی باعث خواهید شد تا در رادیاتور، واتر پمپ و موتور رسوبات فراوانی ایجاد شود که چنین موردی سوختن واشر سر سیلندر را به همراه خواهد داشت. از این رو به این مالکان خودرو توصیه می‌شود که ابتدا آب را بجوشانید و پس از سرد شدن آن را مجدد بجوشانید تا آب سالم‌تری را به رادیاتور انتقال دهید. مراقب باشید تا رسوبات مانده در ظرفی که آب را می‌جوشانید به درون رادیاتور وارد نشود. همچنین راه آسان‌تری نیز وجود دارد که آن هم از استفاده از مایع‌های آماده رادیاتور است.

11. استفاده از آب لوله‌کشی در منبع شیشه‌شور خودرو

استفاده از آب لوله‌کشی در منبع شیشه‌شور خودرو همانند خطای رانندگی بند 10 باعث می‌شود در منبع، شلنگ‌ها، نازل و پمپ آب رسوبات زیادی ایجاد شود. از این رو می‌توانید از روش جوشاندن آب که در بند قبلی اشاره شد، استفاده کنید یا مایع‌های آماده را تهیه نمایید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. ممنون از مقالتون خیلی کامل بود