پسورد چکاپ ابزار امنیتی جدید گوگل،‌ معرفی شد

گوگل ابزار جدید پسورد چکاپ (Password Checkup) را معرفی کرد. پسورد چکاپ را باید ابزاری در دل پسورد منیجر گوگل دانست که خود بخشی از اکانت گوگل هر کاربر به شمار می‌رود.

گوگل در راستای افزایش امنیت کاربران خود، ابزار جدیدی معرفی کرد. Password Checkup به وسیله کنترل کردن قدرت و میزان امنیت پسوردهای کاربران، امنیت حساب‌های کاربری آن‌ها را افزایش می‌دهد. بر اساس گفته‌های محققان، از هر چهار نفر آمریکایی، یک مورد از پسوردهای متداول، آسان و قابل حدس استفاده می‌کند. نمونه‌ای از این رمزهای عبور ABC123 و Password1111 است.

علاوه بر آن، تعداد زیادی از کاربران با وجود تعیین یک رمز پیچیده، از آن برای همه حساب‌های کاربری‌شان در سرتاسر اینترنت استفاده می‌کنند. به این ترتیب با فاش شده رمز عبور یکی از اکانت‌های آن‌ها، همه حساب‌های کاربری‌شان در معرض هک قرار خواهد گرفت. گوگل با هدف برطرف کردن این دسته مشکلات، پسورد چکاپ را توسعه داد.

پسورد چکاپ گوگل چگونه کار می‌کند؟

گوگل هدف خود از توسعه این ابزار را آموزش به کاربران استفاده‌کننده از پسوردهای ضعیف و اطلاع‌رسانی به قربانیان رخنه‌های امنیتی بیان کرده است. پسورد چکاپ در برخی شرایط به کاربر هشدار می‌دهد:

پسورد چکاپ

  • رمزهای عبور شما طی یک رخنه امنیتی به خطر افتاده باشد: گوگل فهرستی از چهار میلیون رمز عبور و پسورد که طی رخنه‌های امنیتی مختلف فاش شده‌اند را در اختیار دارد. اگر نام کاربری و پسورد شما جزو آن‌ها باشد، هشدار دریافت خواهید کرد.
  • از یک رمز عبور در چند سرویس یا وب سایت استفاده کنید: اگر گوگل تشخیص بدهد شما در حال استفاده از یک پسورد در چند سرویس اینترنتی هستید، هشداری در این رابطه صادر خواهد کرد. به این ترتیب هکرها قادر به سو استفاده از تنبلی شما نخواهند بود.
  • رمزهای عبور ساده‌ای برای حساب‌های کاربری‌تان تعیین کرده‌اید: اگر گوگل هر یک از رمزهای عبورتان را ساده، قابل حدس و قابل هک تشخیص بدهد، شما را به بهبود آن تشویق خواهد کرد.

از رمزهای عبور قوی‌تری استفاده کنید

به طور واضح، Password Checkup تنها قادر به ارزیابی پسوردهای ذخیره شده در حساب کاربری گوگل است. پس اگر تمایل دارید ابزار امنیتی جدید گوگل، قدرت و امنیت رمزهای عبورتان را بررسی کند، باید از Password Manager این شرکت بهره ببرید. مزیت مهم این کار عدم نیاز به یادداشت کردن پسوردهای حساب‌های کاربری مختلف و همچنین استفاده از نرم افزارهای مدیریت پسورد جانبی و کمک به تعیین رمزهای عبور پیچیده به لطف عدم نیاز به حفظ آن‌ها است.