مقاوم ترین نقره

مقاوم ترین نقره جهان توسط دانشمندان تولید شد

دانشمندان دانشگاه ورمونت موفق شدند مقاوم ترین نقره جهان را تولید کنند. آنان تاکید دارند که نقره ای با چنین سطحی از مقاومت تاکنون تولید نشده است.

دانشمندان دانشگاه ورمونت پس از تحقیقات بسیار موفق شدند نقره ای را تولید کنند که از دیدگاه آنان مقاوم ترین نقره جهان است و تاکنون نقرای با چنین ویژگی هایی تولید نشده است.

پژوهشگران یاد شده پس از تولید مقاوم ترین نقره جهان آن را با رکوردهای ثبت شده قبلی از نقره های مقاوم مقایسه کرده و به این نتیجه رسیدند که نقره تولید شده تا ۴۲ درصد مقاوم تر از نقره هایی است که قبلا تولید شده اند.

هر چند تولید مقاوم ترین نقره ساخته شده در دنیا خود به اندازه کافی شگفت انگیز است، اما تکنیک بکار رفته در تولید این نقره نیز خود جزء خبرهای مهم دنیای علم و فناوری می باشد.

تیم پژوهشگران دانشگاه ورمونت اعلام کرده که موفق به کشف سازوکار و تکنیک جدیدی شده که این تکنیک در مقیاس نانو صورت می گیرد و به آنها اجازه می دهد تا به ساخت فلزات بسیار مقاوم دست بزنند. فلزاتی که تاکنون سابقه نداشته و از هر فلز دیگری که تولید شده مقاوم تر هستند. این موضوع می تواند بسیار مهم باشد، زیرا مقاومت مواد در ساخت و توسعه فناوری های جدید از اهمیت بالایی برخوردار است.

مقاوم ترین نقره همچنان هادی برق است

جالب تر اینکه ساخت فلزات مقاوم و نیز تولید مقاوم ترین نقره در حالی صورت گرفته که همچنان دارای خاصیت هدایت کنندگی جریان الکتریسیته است و این خصیصه از آن جدا نشده است.

تیم یاد شده تاکید دارد که این موفقیت آغازی برای تولید مواد مقاومی است که می تواند موانع سنتی دنیای صنعت را پشت سر بگذارد و در عین مقاوم بودن، هادی جریان های الکتریکی نیز باشد. صنایع بزرگ همواره با شکنندگی و نرمی برخی از مواد مشکل داشته اند و این تولید جدید می تواند آنها را در غلبه بر این چالش یاری کند.

از سوی دیگر ترکیب آلیاژ های مختلف با هم و رسیدن به مواد مقاوم تر مشکلاتی را به همراه داشت. بطور مثال مواد جدید در موارد بسیاری قدرت هدایت جریان الکتریسیته را از دست می دادند و یا بیش از حد سنگین می شدند.

اما در ساخت این نقره مقاوم پژوهشگران مقادیر بسیار کمی از مس را با نقره ترکیب کردند که این موضوع باعث شد تا فضاهای خالی در سطح نانو در فلز نقره پر شود و ساختاری بسیار مقاوم و محکم ایجاد نماید. این در حالی بود که پس از شکل گیری ساختار جدید، نقره تولیدی همچنان هادی جریان برق بود.

در واقع دانشمندان با استفاده از این تکنیک باعث شدند تا اتم های مس جای خالی که در بافت اتمی نقره وجود داشت را پر کنند. این اتم ها کمی کوچکتر از اتم های نقره هستند و به راحتی در جای خالی اتم های نقره جای می گیرند.

میزان مقاومت فلز ترکیبی مس و نقره جدید بسیار بالاتری از آخرین حدی بود که قبلا ثبت شده بود. تیم یاد شده معتقد است با استفاده از این تکنیک می توان به ساخت فلزات مقاوم دیگری غیر از نقره نیز دست زد و به انبوهی از فلزات با مقاومت بی سابقه رسید.

مقاوم ترین نقره ساخته شده توسط تیم یاد شده کاربردهای مهمی خواهد داشت. این نقره می تواند به ساخت هواپیماهای سبک تر و مقاوم تر، سلول های خورشیدی بهینه تر و نیروگاه های هسته ای ایمن تر منتهی شود.