توقف تولید پراید

با توقف تولید پراید چه خودرویی جایگزین می‌شود؟

این روزها بسیاری از مشتریان، کارشناسان، پلیس و وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار توقف تولید پراید هستند، اما با توقف تولید پرتیراژترین خودرو کشور چه خودروهایی جایگزین آن خواهند بود؟

توقف تولید پراید و حذف این محصول پرتیراژ گروه خودروسازی سایپا خبر جدیدی نیست و طی سال های اخیر چندین بار از حذف آن سخن گفته شد که البته هیچگاه این امر تحقق پیدا نکرد، اما حالا بسیاری از مشتریان، کارشناسان، پلیس و وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار توقف تولید پراید هستند و بر این باورند که عمر این خودروی ناایمن و بی‌کیفیت به پایان رسیده است. سوالی که با حذف این خودرو مطرح می‌شود این است که آیا سایپا برای حذف این خودرو آن هم در شرایط فعلی صنعت خودرو جایگزینی را در نظر گرفته است؟

جانشین پراید کدام خودرو خواهد بود؟

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن در 9 مهر سال جاری عنوان کرد تلفیقی از پراید و تیبا به عنوان جایگزین پراید خواهند بود که این خبر در زمان کوتاهی در فضای مجازی منتشر شد و حواشی زیادی را به همراه داشت، اما گروه خودروسازی سایپا این خبر را تکذیب کرد و طبق اعلام سایپا محصولات جدید این شرکت خودروسازی بر اساس چند پلتفرم مشابه تولید خواهند شد، ولی پلتفرم پراید در تولید محصولات جدید نقشی ندارد؛ چراکه از لحاظ فنی تولید خودرو از تلفیق دو محصول با دو پلتفرم متفاوت ممکن نیست. همچنین شرکت سایپا اعلام کرد با توجه به تغییرات مدیریتی و طبق اهداف جدید از ابتدای سال 98 طراحی و تولید محصولات جدید در دستور کار این شرکت خودروسازی داخلی قرار گرفته که این محصولات به زودی معرفی خواهند شد. به طور کلی شواهد حاکی از آن است که شرکت سایپا نیز با وداع پراید موافق است و باید منتظر تصمیم نهایی و انتخاب جانشین برای آن باشیم.

نگاهی به تاریخچه پراید

خودرو پراید پس از حذف پیکان در اردیبهشت سال 1384 به عنوان ارزان‌ترین خودرو داخلی به بازار عرضه شد و به دلیل ارزان بودن توانست به محبوبیت زیادی برسد، اما طی سال‌های گذشته قیمت پراید همانند سایر خودروها به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد. بدون شک محبوبیت پراید به قیمت آن مربوط می‌شد و حالا پس از اینکه این ویژگی خود را از دست داد، علیه آن به دلیل کیفیت پایین و ناایمن بود اعتراض‌های زیادی صورت گرفت و حالا بسیاری از مشتریان، کارشناسان، پلیس، سازمان ملی استاندارد و حتی نمایندگان مجلس خواهان توقف تولید پراید هستند.

در واقع مشتریان از کیفیت پایین قطعات، سازمان ملی استاندارد از قدیمی بودن تکنولوژی پراید، پلیس از سهم بالای این خودرو در تصادفات و ناایمن بودن آن انتقاد کرده‌اند. با تمام این انتقادات و اعتراض‌های بی‌شمار، اما همچنان سایپا به تولید این خودرو ادامه می‌دهد و لقب پرتیراژترین خودرو در کشور به پراید اختصاص دارد.

توقف تولید پراید عملی می‌شود؟

با توجه به اینکه چندین بار بحث توقف تولید پراید مطرح شد و هر بار به بهانه‌ای به نتیجه نرسید، باید این سوال را مطرح کرد آیا این خودرو سرانجام ساقط می‌شود یا خیر؟ وزارت صنعت، معدن و تجارت که همواره از تولیدکنندگان خودرو حمایت می‌کند، سرانجام به عنوان منتقد پراید ظاهر شده و در همین راستا اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد عمر پراید به انتها رسیده است. چنین جمله‌ای باعث شد بسیاری این سوال را بپرسند که جایگزین پراید کدام خودرو خواهد بود؟ در همین رابطه برخی از نمایندگان از تاخیر خودروسازان در تولید جایگزین پراید اعتراض خود را نشان دادند که حتی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در اوایل شهریورماه سال جاری اظهار کرد خودروسازان وظیفه دارند تا با تولید خودروی ایمن شرایط توقف تولید پراید را فراهم سازند. اخیرا رئیس پلیس راهور نیز در اظهار نظری بیان کرد شماره‌گذاری پراید از سال 99 متوقف می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. به قول امام موسی صدر( اینها تراوشات یک ذهن بیمار است)پراید50 ملیونی چه جایگزینی میتونه داشته باشه؟؟هر اشغال دیگری که جایگزین بشه هم قیمتش نجومیه و هم ایمنی اون در حد گاریه اینا همش نتیجه مدیریت غلط .سودجویی.بی مبالاتی نسبت به خواسته های مردم وخ.. فرض کردن مردمه البته واسه ما که اقب خوبیه جسارت به کسی نشه

  2. از ملا نصرالدین پرسیدن: چن سالته؟ گف: 40 سال
    گفتن: 40 ساله همینو میگی ملا!!! گف: حرف مرد یکیه
    از شوخی بزگریم، همین پراید هم واسه خیلیا رؤیاست
    و تا وضع مالی ملّت درست نشه، بجاش پرایدِ 133، 134، 135 و… میاد
    و اصلاً چه لزومی داره عوضش کنن؟ هر کی نمی‌پسنده، گرونترشو بخره

  3. مگه چقدر قراره بمونن که مهم باشه؟ همینجوری بسازن کسی که نمیخره به امید خدا و با حمایت مردم از تحریم خرید خودرو، به زودی زود هرچی شرکت اشغال سازیه ورشکست میشه

  4. همش دروغه همون پرایدو میسازن

  5. به نظر من کوییک رو جایگزین بکنن خیلی بهتره