گلکسی ای 30 و گلکسی ای 50

مقایسه کامل سامسونگ گلکسی ای 30 و گلکسی ای 50

سامسونگ گلکسی ای 30 و گلکسی ای 50 در حال حاضر جزو پرطرفدارترین میان‌رد‌ه‌های بازار به شمار می‌روند. در این مطلب قصد داریم به مقایسه Galaxy A30 و Galaxy A50 شرکت Samsung بپردازیم.

سامسونگ وقتی رتبه نخست خود در جدول پرفروش‌ترین گوشی‌سازان دنیا را در خطر دید، استراتژی‌های جدیدی اتخاذ کرد. به عنوان نمونه این شرکت بعد از حذف محصولات سری J که جزو میان‌رده‌ها و پایین‌رده‌های ضعیف بازار بودند، گوشی‌های هوشمند جذاب‌تری با قیمت‌های اقتصادی، تحت سری A رونمایی و سری جدید M را نیز معرفی کرد.

در حال حاضر محصولات جدید سری A، از A10 الی A80، جزو برترین میان‌رده‌های بازار محسوب شده و مخصوصا در کشور ایران فروش بسیار خوبی را تجربه کرده‌اند. همه آن‌ها به نمایشگری بزرگ مجهز شده و به جز دو مدل، بقیه از دوربین دوگانه یا چندگانه بهره می‌برند. برای کاربران ایرانی، با توجه به قیمت‌ها، اکنون گلکسی ای 30 و گلکسی ای 50 جزو محبوب‌ترین‌ها است.

بیشتر گوشی‌های سری A سال 2019 سامسونگ دارای ویژگی‌های مشترکی هستند. داشتن بدنه‌ای گلاستیکی (ماده‌ای جدید)، نمایشگر بزرگ دارای پنل سوپر امولد و دوربین چندگانه مجهز به سنسور دارای لنز اولترا واید نمونه‌ای از این ویژگی‌ها است. همه آن‌ها را در دو مدل نام برده دریافت می‌کنیم.

در محصولات سری A بر اساس اعداد مدل‌ها نمی‌توان قضاوت صحیحی داشت، به همین دلیل پیش از خرید، نیازمند مطالعه بررسی‌ها و مقایسه‌های آن‌ها هستیم. به عنوان نمونه ابعاد صفحه نمایش و ظرفیت باتری سامسونگ گلکسی ای 30 از گلکسی ای 40 بیشتر است.

در آن سوی مقایسه با گلکسی ای 50 رو به رو هستیم که به لطف داشتن دوربین سه گانه و یک نمایشگر بسیار بزرگ و باکیفیت، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این گوشی، البته نه به اندازه گلکسی ای 70 و 80، فاصله بین محصولات میان‌رده و پرچمداران را به حداقل رسانده است.

مقایسه گلکسی ای 30 و گلکسی ای 50 سامسونگ

ابتدا در قالب یک جدول، مشخصات فنی این دو گوشی را خیلی سریع مقایسه می‌کنیم.

سامسونگ گلکسی ای 30
سامسونگ گلکسی ای 50
بدنهفریم و پنل پشتی پلاستیکی

استفاده از شیشه محافظ گوریلا گلس 3 در پنل جلویی

فریم و پنل پشتی پلاستیکی

استفاده از شیشه محافظ گوریلا گلس 3 در پنل جلویی

نمایشگرنمایشگر 6.4 اینچی با پنل سوپر امولد

نسبت ابعاد تصویر 19.5:9

رزولوشن فول اچ‌دی پلاس (1080 در 2340 پیکسل)

نمایشگر 6.4 اینچی با پنل سوپر امولد

نسبت ابعاد تصویر 19.5:9

رزولوشن فول اچ‌دی پلاس (1080 در 2340 پیکسل)

دوربین اصلیدوگانه

سنسور 16 مگاپیکسلی با لنز دارای گشودگی دریچه دیافراگم F1.7 / پشتیبانی از فوکوس خودکار تشخیص فاز

سنسور 5 مگاپیکسلی با لنز اولترا واید دارای گشودگی دریچه دیافراگم F2.2

فیلم برداری فول اچ‌دی با حداکثر نرخ 30 فریم بر ثانیه

سه گانه

سنسور 25 مگاپیکسلی با لنز دارای گشودگی دریچه دیافراگم F1.7 / پشتیبانی از فوکوس خودکار تشخیص فاز

سنسور 8 مگاپیکسلی با لنز اولترا واید دارای گشودگی دریچه دیافراگم F2.2

سنسور 5 مگاپیکسلی با لنز عمق میدان دارای گشودگی دریچه دیافراگم F2.2

فیلم برداری فول اچ‌دی با حداکثر نرخ 30 فریم بر ثانیه

دوربین سلفیسنسور 16 مگاپیکسلی با لنز دارای گشودگی دریچه دیافراگم F2.0

فوکوس ثابت

فیلم برداری فول اچ‌دی

سنسور 25 مگاپیکسلی با لنز دارای گشودگی دریچه دیافراگم F2.0

فوکوس ثابت

فیلم برداری فول اچ‌دی

تراشهاگزینوس 7904 / دارای ساختار 10 نانومتری

پردازنده 8 هسته‌ای / 2 هسته Cortex-A73 با سرعت 1.8 گیگاهرتز / 6 هسته Cortex-A53 با سرعت 1.6 گیگاهرتز

پردازشگر گرافیکی Mali-G71MP2

اگزینوس 9610 / دارای ساختار 10 نانومتری

پردازنده 8 هسته‌ای / 4 هسته Cortex-A73 با سرعت نامشخص / 4 هسته Cortex-A53 با سرعت نامشخص

پردازشگر گرافیکی Mali-G72MP3

حافظه4 گیگابایت رم با 64 گیگابایت ظرفیت داخلی

3 گیگابایت رم با 32 گیگابایت ظرفیت داخلی

پشتیبانی از کارت حافظه جانبی تا سقف 512 گیگابایت

6 گیگابایت رم با 128 گیگابایت ظرفیت داخلی

4 گیگابایت رم با 64 گیگابایت ظرفیت داخلی

پشتیبانی از کارت حافظه جانبی تا سقف 512 گیگابایت

سیستم عاملاندروید 9 پای با رابط کاربری اختصاصی One UI سامسونگاندروید 9 پای با رابط کاربری اختصاصی One UI سامسونگ
باتری4 هزار میلی‌آمپر ساعتی

پشتیبانی از شارژ سریع 15 واتی

4 هزار میلی‌آمپر ساعتی

پشتیبانی از شارژ سریع 15 واتی

اتصالاتپشتیبانی از دو سیم کارت

درگاه یو اس بی 2.0 نسخه C

پشتیبانی از استانداردهای وای فای a/b/g/n/ac

پشتیبانی از سیستم‌های موقعیت‌یابی جی پی اس، گلوناس و بی دی اس

بلوتوث 5.0

رادیو اف ام

پشتیبانی از دو سیم کارت

درگاه یو اس بی 2.0 نسخه C

پشتیبانی از استانداردهای وای فای a/b/g/n/ac

پشتیبانی از سیستم‌های موقعیت‌یابی جی پی اس، گلوناس و بی دی اس

بلوتوث 5.0

رادیو اف ام

سایر ویژگی‌هااسپیکر تک گانه در لبه پایینی گوشی

اسکنر اثر انگشت روی پنل پشتی

اسپیکر تک گانه در لبه پایینی گوشی

اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر

طراحی و بدنه

سامسونگ ماده به کار رفته برای ساخت پنل پشتی اغلب میان‌رده‌های جدید سری A همچون Galaxy A30 و Galaxy A50 را Glasstic نامیده است. این نام ترکیبی از پلاستیک و شیشه (Glass + Plastic) است. بدنه هر سه مدل گلکسی ای 30، ای 40 و ای 50 با استفاده از دو ماده نام برده ساخته شده است، در نتیجه نمی‌توان آن‌‌ها را همچون میان‌رده‌های دارای بدنه‌های از جنس نامرغوب، تماما پلاستیکی دانست.

فریم و پشت هر دو از جنس پلاستیک است، اما ظاهر گوشی‌ها شبیه به مدل‌های ساخته شده با شیشه و پلاستیک به نظر می‌رسد. کافی است یک گوشی ساخته شده با Glasstic را در نظر بگیرید. در دست گرفتن همه آن‌ها حس یکسانی به کاربر منتقل خواهد کرد. اگر پیشتر چنین گوشی نداشته‌اید، تصور و ایده‌ای درباره جنس بدنه گلکسی ای 30 و سامسونگ گلکسی ای 50 نخواهید داشت.

نمایشگر هر دو گوشی با استفاده از شیشه‌های گوریلا گلس 3 محافظت می‌شود. به نظر می‌رسد پنل به کار رفته در هر دو مدل یکسان است. در بخش صفحه نمایش بیشتر در این رابطه بحث می‌کنیم.

سامسونگ برای کمک به بهبود طراحی بدون حاشیه میان‌رده‌های جدید، اسپیکر روگوشی را ظریف کرده است. به سختی می‌توان این اسپیکر، که در بالای ناچ قرار گرفته، را مشاهده کرد.

حاشیه‌های اطراف نمایشگر گلکسی ای 30 بسیار کم است، هر چند نمی‌توان آن را از نظر طراحی بدون حاشیه با پرچمداران مقایسه کرد. یکسان بودن ابعاد بدنه هر دو گوشی همچون صفحه نمایش آن‌ها (158.5 در 74.7 در 7.7 میلی‌متر) سبب می‌شود آن‌ها را از این نظر یکسان بدانیم. در پایین نمایشگر گلکسی ای 30 و گلکسی ای 50، خط جداکننده بدنه و پنل، به صورت منحنی طراحی شده است. این نحوه پیاده‌سازی مخصوص میان‌رده‌های جدید Galaxy A نبوده و امروز در بیشتر گوشی‌های اقتصادی دیده می‌شود.

فریم دو گوشی نازک، منحنی و صیقلی است. متاسفانه این موضوع سبب می‌شود بدنه خیلی سریع اثر انگشت را به خود جذب کرده و کثیف شود.

گالری تصاویر سامسونگ گلکسی ای 30

اسلات گوشی برای سه عنصر (دو سیم کارت و یک کارت حافظه جانبی) فضا دارد. علاوه بر آن، کلیدهای کنترل حجم صدا و کلید پاور نیز در سمت راست بدنه قرار دارند. در لبه پایینی شاهد قرارگیری درگاه یو اس بی C، درگاه جک صوتی 3.5 میلی‌متری و اسپیکر گوشی هستیم.

در گلکسی ای 50، برخلاف کلیدهای کنترل حجم صدا و پاور، اسلات در سمت چپ قرار دارد. درگاه یو اس بی C، درگاه جک صوتی و اسپیکر همچنان در لبه پایینی واقع شده‌اند.

گالری تصاویر سامسونگ گلکسی ای 50

ماده گلستیک، که پنل پشتی را پوشانده، به شدت منعکس‌کننده نور است. بدون توجه به نسخه‌ رنگی که خریداری کرده‌اید، زیر نور مستقیم، افکت تغییر رنگ را به وسیله تغییر زاویه گوشی نسبت به منبع نور مشاهده خواهید کرد. ماژول دوربین اصلی در هر دو مدل سامسونگ گلکسی ای 30 و گلکسی ای 50 در گوشه بالا و سمت چپ پنل پشتی قرار گرفته و دارای برآمدگی کمی است.

شاید کاربران، استفاده از استفاده اثر انگشت زیر نمایشگر در گلکسی ای 50 را راهکاری حرفه‌ای‌تر خطاب کنند، اما واقعیت این است که اسکنرهای عادی، که همچون نمونه به کار رفته در گلکسی ای 30 معمولا در پنل پشتی یا زیر دکمه هوم قرار می‌گیرند، از سرعت به مراتب بالاتری برخوردارند.

گلکسی ای 30 و گلکسی ای 50 فاقد استانداردهای محافظتی برای جلوگیری از ورود آب و گرد و غبار هستند. این در حالی است که سامسونگ از سال 2017، این استاندارد را در میان‌رده‌های سری A رعایت می‌کرد. کمک به کاهش هزینه‌های ساخت دستاورد این اقدام است.

روی همه رفته کیفیت بدنه هر دو مدل را کاملا قابل قبول می‌دانیم. با وجود عدم استفاده از شیشه خالص در پنل پشتی، حین در دست گرفتن گوشی‌ها، چنین حسی خواهید داشت. به نظر می‌رسد ماده گلستیک، آینده طراحی گوشی‌های ارزان قیمت است.

نمایشگر

نوع پنل صفحه نمایش گلکسی ای 30 و گلکسی ای 50 سامسونگ سوپر امولد است. از نظر نوع طراحی، این دو نمایشگر Infinity-U نام دارند. اندازه آ‌ن‌ها نیز 6.4 این است. یکسان بودن نسبت ابعاد تصویر و رزولوشن در کنار اندازه و نوع پنل سبب می‌شود نمایشگرها را کاملا یکسان تلقی کنیم.

بدون شک، برای میان‌رده ارزان قیمتی همچون گلکسی ای 30، وجود نمایشگری سوپر امولد با ابعاد 6.4 اینچ و رزولوشن فول اچ‌دی پلاس، مهم‌ترین ویژگی محسوب می‌شود. رزولوشن این صفحه نمایش به صورت 2340 در 1080 پیکسل بیان می‌شود که نشان‌دهنده نسبت ابعاد تصویر 19.5:9 است. تراکم پیکسلی 403 پی‌پی‌آی نشان می‌دهد با یک نمایشگر بسیار باکیفیت رو به رو هستیم. همه مشخصات نام برده درباره صفحه نمایش گلکسی ای 50 نیز صدق می‌کنند.

نمایشگر Galaxy A30

Galaxy A30

سامسونگ صفحه نمایش به کار رفته در گلکسی ای 30 و گلکسی ای 50 را Infinity-U نامیده است. دلیل این نام‌گذاری، شکل U بریدگی بالای آن‌ها است که دوربین سلفی را در خود جای می‌دهد. در زمان پیکربندی به صورت دستی، حداکثر میزان روشنایی صفحه نمایش 430 نیتس خواهد بود. در صورتی که تنظیم نور صفحه را روی حالت خودکار قرار بدهید، حین قرارگیری زیر نور شدید آفتاب، حداکثر میزان روشنایی به 550 نیتس افزایش پیدا خواهد کرد. حداقل روشنایی 1.9 نیتس است.

نمایشگر Galaxy A50

Galaxy A50

بسته به حالت نمایشگر انتخاب شده و نوع محتوا، دقت در تولید رنگ‌ها متفاوت خواهد بود، هر چند روی همه رفته، دقت صفحه نمایش در این زمینه بالا است. در حالت Basic از رنگ‌های sRGB استفاده می‌شود. حالت AMOLED Photo برای اپلیکیشن‌های Adobe RGB مناسب است. با فعال‌سازی حالت AMOLED Cinema وارد محدوده رنگ DCI-P3 خواهید شد. در سه حالت نام برده، DeltaE متوسط به ترتیب 1.6، 1.8 و 2.2 است. در حالت پیش‌فرض Adaptive، نمی‌توان درباره دقت در تولید رنگ‌ها قضاوت درستی داشت. مجددا تاکید می‌کنیم این بررسی درباره نمایشگر هر دو گوشی سامسونگ گلکسی ای 30 و گلکسی ای 50 صدق می‌کند.

باتری

همانند نمایشگر، ظرفیت باتری هر دو گوشی به همراه سیستم شارژ سریع آن نیز یکسان است. یک باتری 4 هزار میلی‌آمپر ساعتی داخل گلکسی ای 30 و گلکسی ای 50 قرار داشته و به لطف پشتیبانی از سیستم شارژ سریع 15 واتی، طی نیم ساعت 30 درصد شارژ خواهد شد.

طی آزمایش‌های ارزیابی میزان دوام باتری، گلکسی ای 30 نتایج خوبی به دست آورد. حین 100 درصد بودن شارژ باتری، در صورت اتصال به وای فای می‌توانید 11 ساعت در اینترنت گشت و گذار کنید. با قرار دادن گوشی در حالت پرواز (آفلاین)، باتری برای 14 ساعت و 30 دقیقه پخش فیلم جوابگوست. مدت زمان تماس بر بستر شبکه 3G یک روز کامل است.

گلکسی ای 50 به لطف استفاده از تراشه‌ای بهینه‌تر، دوام باتری بهتری دارد. مدت زمان وب‌گردی حین اتصال به وای فای یا تماشای فیلم در حالت پرواز، در Galaxy A50 به ترتیب به 12 ساعت و 16 ساعت افزایش پیدا می‌کند.

اسپیکر

اسپیکر گلکسی ای 30 و گلکسی ای 50 روی لبه پایینی بدنه آن‌ها قرار گرفته است. دو دستگاه تنها مجهز به همین اسپیکر هستند. متاسفانه اسپیکر گوشی Galaxy A30 از نظر حجم صدا، در برابر بهترین‌ها حرفی برای گفتن ندارد. سال‌ها است گوشی‌ هوشمندی با چنین اسپیکر ضعیفی ساخته نشده است! بر اساس سیستم امتیازدهی وب سایت Gsmarena، اسپیکر گوشی نام برده در وضعیت «پایین‌تر از متوسط» قرار می‌گیرد.

در آن سو اسپیکر گوشی Galaxy A50 در سیستم امتیازدهی وب سایت Gsmarena امتیاز «خیلی خوب» را کسب کرد. متاسفانه کیفیت صدا، فدای حجم آن شده است. کیفیت صدای تولید شده توسط اسپیکر این گوشی طبق انتظار نیست و با افزایش حجم صدا، شفافیت آن کاهش پیدا می‌کند.

عملکرد سخت افزاری

مغز متفکر گوشی سامسونگ گلکسی ای 30 تراشه اگزینوس 7904 است. می‌توان آن را ورژن تضعیف شده اگزینوس 7885 دانست که در گوشی گلکسی ای 40 به کار رفته است. پردازنده این تراشه از 8 هسته تشکیل می‌شود. 2 هسته از نوع Cortex-A73 بوده و پردازش‌های پیچیده روی دوش آن‌ها قرار می‌گیرد. 6 هسته دیگر از نوع Cortex-A53 مسئول پردازش اعمال روتین هستند. سرعت دو سری هسته‌های نام برده به ترتیب 1.77 گیگاهرتز و 1.59 گیگاهرتز است. مسئولیت پردازش محتواهای گرافیکی روی پردازشگر گرافیکی Mali-G71 MP2 قرار دارد.

بسته به نسخه خریداری شده 3 گیگابایت یا 4 گیگابایت رم در اختیار خواهید داشت. فضای ذخیره‌سازی داخلی فایل در این نسخه‌ها به ترتیب 32 گیگابایت و 64 گیگابایت است. در این بررسی از نسخه 4 گیگابایت استفاده می‌شود.

گلکسی ای 50 اولین گوشی قدرت گرفته از تراشه اگزینوس 9610 محسوب می‌شود. با توجه به ویژگی‌های یکسان این گوشی با گلکسی ای 30، مخصوصا یکسان بودن کامل نمایشگرها و بدنه آن‌ها، از نظر مشخصات فنی، مجهز شدن به تراشه‌ای به مراتب قوی‌تر را باید یکی از برتری‌های Galaxy A50 نسبت به رقیبش دانست.

پردازنده 8 هسته‌ای این چیپست دارای 4 هسته Cortex-A73 با سرعت 2.3 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex-A53 با سرعت 1.7 گیگاهرتز است. یک هسته Cortex-A73 دارای قدرت به مراتب بیشتری از Cortex-A53 است. در چنین شرایطی، تراشه گلکسی ای 50 به جای 4 مورد، از 2 هسته این چنینی در پردازنده اصلی خود بهره می‌برد.

از طرفی سرعت این 4 هسته به مراتب از 2 هسته Cortex-A73 پردازنده تراشه گلکسی ای 30 بیشتر است (2.3 گیگاهرتز در برابر 1.77 گیگاهرتز). از بیشتر بودن سرعت هسته‌های Cortex-A53 در تراشه Galaxy A50 نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد (1.70 گیگاهرتز در برابر 1.59 گیگاهرتز). Mali-G72 MP3 پردازشگر گرافیکی اگزینوس 9610 است. دو نسخه، مجهز به 4 گیگابایت رم و 6 گیگابایت رم، برای سامسونگ Galaxy A50 وجود دارد.

بر اساس نحوه اجرای بازی‌های موبایل و مخصوصا برنامه‌های سنگین نمی‌توان خیلی خوب درباره قدرت پردازشی یک گوشی قضاوت کرد. بهترین کار به این منظور، تکیه بر امتیازهای بنچمارک‌ها است. به وسیله مقایسه امتیاز بنچمارک گلکسی ای 30 و گلکسی ای 50 با گوشی‌های دیگر، ایده خوبی درباره توان پردازشی آن‌ها پیدا خواهید کرد.

امتیازهای بنچمارک گلکسی ای 30

امتیازهای بنچمارک گلکسی ای 50

این اسکرین شات‌ها نشان می‌دهند از نظر توان پردازشی، فاصله قابل توجهی بین گلکسی ای 30 و گلکسی ای 50 وجود دارد. پس اگر قصد دارید با گوشی میان‌رده خود، بازی‌های موبایل سه بعدی اجرا کنید، بهتر است مدل گران‌تر را در اولویت قرار بدهید.

بستر نرم افزاری

گوشی سامسونگ گلکسی ای 50 و گلکسی ای 30 به صورت پیش‌فرض مجهز به اندروید 9 پای و رابط کاربری One UI عرضه می‌شوند. رابط کاربری نام برده همراه با رونمایی گوشی‌های پرچمدار خانواده Galaxy S10 معرفی و جایگزین رابط کاربری قبلی سامسونگ یعنی Experience UX شد. همانند قبل، این رابط کاربری مملو از سفارشی‌سازی‌های مختلف بوده و با اندروید خام تفاوت بسیاری دارد.

اگر پیشتر یک گوشی سامسونگ داشته‌اید، خیلی سریع با رابط کاربری جدید خو می‌گیرید. با این حال، یک سری تغییر اساسی در اینجا صورت گرفته که ممکن است در نگاه اول عجیب به نظر برسند.

آیکون‌ها در One UI رنگارنگ طراحی شده‌اند. منوی کل سیستم، شامل منوی دراپ دان با همه سوئیچ‌های دسترسی سریع به تنظیمات، در نیمه پایینی صفحه نمایش قرار دارد. به این ترتیب دسترسی به آن در نمایشگرهای بزرگ کار دشواری نخواهد بود. عادت به استفاده از این منوها کمی زمان می‌برد.

با توجه به 6.4 اینچی بودن صفحه نمایش گلکسی ای 30، حالت یک دست رابط کاربری، کاربردی‌تر می‌شود. متاسفانه سامسونگ در این رابطه نکاتی را فراموش کرده است. به عنوان نمونه، فولدر اپلیکیشن‌ها همچنان بعد از لمس در حالت تمام صفحه باز شده و آیکون‌های قرار گرفته در نیمه بالا، دور از دسترس خواهند ماند. برای لمس آن‌ها مجبور به کمک گرفتن از انگشتان دست دیگر هستید.

همانند سایر گوشی‌سازانی که از اندروید به صورت سفارشی‌سازی شده استفاده می‌کنند، سامسونگ روش متفاوتی برای پیاده‌سازی سیستم ناوبری مبتنی بر ژست‌های حرکتی داشته است. این ویژگی همراه با رونمایی اندروید 9 پای معرفی و جایگزین سه کلید ناوبری همیشگی اندروید شد.

در رابط One UI، با کشیدن انگشت به بالا از پایین، آخرین نرم افزارهای اجرا شده را مشاهده خواهید کرد. کشیدن انگشت به راست از پایین، به معنی بازگشت به قبل است. البته این‌ها ژست‌های حرکتی پیش‌فرض بوده و قابل تغییر هستند. با این حال، ژست حرکتی مربوط به بازگشت به خانه غیر قابل تغییر است؛ برای رفتن به صفحه هوم باید از مرکز صفحه انگشتتان را حرکت بدهید. در صورت حرکت دادن انگشت و سپس نگه داشتن آن، دستیار صوتی گوگل اسیستنت را فراخوانی خواهید کرد.

گلکسی ای 30

یکی از کاستی‌های رابط One UI در سامسونگ گلکسی ای 30 و گلکسی ای 50، در مقایسه با رابط کاربری گلکسی اس 10، حالت نمایشگر همیشه روشن است. در میان‌رده‌های سامسونگ، قابلیت Always On Display حق انتخاب‌های زیادی در اختیارتان قرار نمی‌دهد. به عنوان نمونه نمی‌توانید نور نمایشگر در این حالت یا تصویر پس‌زمینه آن را تغییر بدهید. گزینه‌های قابل تغییر در صفحه نمایش همیشه روشن دو میان‌رده سری Galaxy A، انتخاب نوع ساعت، رنگ فونت، نوتیفیکیشن‌های قابل نمایش و زمان نمایش AOD است.

همراه با دیگر تغییرات رابط کاربری، اپلیکیشن تنظیمات نیز بازطراحی شده است. گزینه‌ها در این بخش فشرده بوده و برخی از تنظیمات در مقایسه با قبل، در زیر منوی دیگری قرار گرفته‌اند. به عنوان نمونه، زیرمنوی Device اکنون در بر دارنده تنظیمات باتری، اطلاعات گوشی، مدیریت حافظه و محل ذخیره‌سازی داده و همچنین ویژگی‌های امنیتی است.

با لمس آیکون باتری وارد منوی آشنای این قسمت می‌شوید. یک سری ویژگی‌ جدید به تنظیمات باتری اضافه شده و اکنون سه حالت بهینه (Optimized)، ذخیره‌سازی متعادل نیرو (Medium-Power Saving) و ذخیره‌سازی حداکثری نیرو (Maximum Power Saving) وجود دارد. حالت پیش‌فرض « بهینه» بوده و عملکرد پردازشی را در بالاترین سطح نگه می‌دارد.

این بخش مقایسه نشان داد یکی دیگر از نقاط اشتراک دو میان‌رده مورد بحث، بستر و قابلیت‌های نرم افزاری است.

دوربین

علاوه بر عملکرد پردازشی، دوربین یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی دو گوشی به شمار می‌رود. سامسونگ گلکسی ای 30 دارای یک دوربین اصلی دوگانه است. سنسور رنگی اصلی 16 مگاپیکسلی بوده و دارای لنزی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.7 است. پشتیبانی از فوکوس خودکار تشخیص فاز یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. سنسور دوم دوربین 5 مگاپیکسلی بوده و دارای یک لنز از نوع اولترا واید با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 و میدان دید 120 درجه است. در کنار این مجموعه یک فلاش ال ای دی تک گانه وجود دارد.

اگرچه دوربین گوشی سامسونگ گلکسی ای 30 فاقد سنسوری با لنز محاسبه عمق میدان است، اما همچنان می‌تواند عکس‌های پرتره زیبایی ثبت کند. این حالت عکاسی در اپلیکیشن دوربین گوشی‌های سامسونگ، لایو فوکوس نام گرفته است.

سامسونگ گلکسی ای 30

سامسونگ گلکسی ای 50 مجهز به دوربینی سه گانه با قابلیت ثبت تصاویری با رزولوشن بیشتر است. رزولوشن سنسور اصلی آن، دارای لنزی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.7، برابر 25 مگاپیکسل است. همانند سنسور رنگی دوربین گوشی رقیب، همچنان از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌شود.

دومین سنسور با فوکوس ثابت، دارای رزولوشن 8 مگاپیکسلی بوده و لنزی از نوع اولترا واید با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 و پشتیبانی از میدان دید 120 درجه روی آن سوار است. سومین سنسور، با رزولوشن 5 مگاپیکسل، از لنز محاسبه عمق میدان با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 بهره می‌برد. فلاش ال ای دی همچنان تک گانه است. سنسور 5 مگاپیکسلی برخلاف دو مورد دیگر به صورت ماژولی جداگانه عمل نکرده و کاربرد آن در عکاسی پرتره است. به این ترتیب یکی از برتری‌های دوربین گلکسی ای 50 در مقایسه با دوربین گلکسی ای 30 را باید ثبت عکس‌های پرتره با کیفیت‌تر دانست.

سامسونگ گلکسی ای 50

اپلیکشن دوربین گلکسی ای 30 و گلکسی ای 50 سامسونگ شبیه نمونه آن در بیشتر گوشی‌های سامسونگ است، با این تفاوت که در منظره‌یاب، به منظور کنترل دوربین مورد استفاده، آیکون‌های بیشتری دیده می‌شود. آیکون متشکل از سه درخت نشان‌دهنده حالت عکاسی اولترا واید است. با انتخاب آیکون دارای دو درخت، به صورت عادی عکاسی خواهید کرد.

برای جابه‌جایی بین حالت‌های مختلف باید انگشتتان را روی صفحه به سمت چپ و راست بکشید. جابه‌جایی بین دوربین اصلی و دوربین سلفی به وسیله کشیده انگشت به بالا یا پایین صورت می‌گیرد. در دل اپلیکیشن دوربین هر دو مدل یک ابزار بهینه‌ساز صحنه مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد. این ابزار قادر است برخی از انواع صحنه‌ها را تشخیص داده و برخی پارامترهای دوربین همچون میزان دریافت نور و سرعت شاتر را بر اساس آن مشخص کند. از‌ آن جایی که این ابزار فاقد دقت کافی است، بهتر است آن را در حالت خاموش نگه دارید.

یک حالت پرو وجود دارد. انتظار داشتیم در این حالت کنترل همه پارامترها در اختیار کاربر قرار بگیرد، اما عکاس تنها می‌تواند ISO (بین محدوده 100-800)، میزان دریافت نور (قدم‌های -2/+2EV در 0.1EV) و وایت بالانس را مشخص کند.

دوربین گلکسی ای 30 در زمان وجود نور طبیعی کافی عکس‌های بسیار خوبی ثبت می‌کند. آن‌ها دارای جزئیات فراوانی بوده و رنگ‌ها شبیه به نمونه واقعی هستند. کنتراست در وضعیتی عالی قرار دارد. محدوده دینامیکی بالاتر از حد متوسط بوده و حالت اچ دی آر خودکار به ندرت فعال می‌شود. بر اساس نمونه عکس‌های زیر، در قسمت‌هایی که رنگی به شکل یک دست در یک محدوده پراکنده شده است، کمی نویز دیده می‌شود. به عنوان نمونه می‌توان به چمن‌ها اشاره کرد.

نمونه عکس‌های 16 مگاپیکسلی و عادی دوربین گلکسی ای 30

دوربین گلکسی ای 50 به صورت پیش‌فرض، در رزولوشن 12 مگاپیکسل عکاسی می‌کند. در تنظیمات مربوط به وضوح تصویر، نسبت ابعاد تصویر 3:4 نشان‌گر رزولوشن 12 مگاپیکسل و نسبت 3:4H به معنی رزولوشن 25 مگاپیکسل است. حین عکاسی با بالاترین وضوح ممکن، قادر به استفاده از حالت اچ دی آر دستی و خودکار نخواهید بود.

عکس‌های دارای رزولوشن 25 مگاپیکسلی، به اندازه‌ای که انتظار داشتیم، پرجزئیات نیستند. از این اتفاق چندان متعجب نشدیم. در میان‌رده‌های قبلی سامسونگ مجهز به دوربین‌هایی با سنسورهای دارای رزولوشن بالا، همچون گلکسی ای 9، وضعیت مشابهی تکرار شده بود. عکس‌ها روی هم رفته نرم هستند، اما تلاش پردازشگر تصویر به منظور جبران آن به وسیله شارپ کردن تصاویر قابل مشاهده است. در برخی صحنه‌ها، گوشه‌هایی از عکس بیش از اندازه شارپ می‌شود.

یکی از نقاط قوت دوربین سامسونگ گلکسی ای 50، دقت آن در ثبت رنگ‌ها است. کنتراست در وضعیت بسیار خوبی قرار داشته و محدوده دینامیکی متوسط به بالا است. با در نظر گرفتن عدم فعال‌سازی حالت اچ دی آر در رزولوشن 26 مگاپیکسل، این نتایج دور از انتظار نبود.

نمونه عکس‌های 25 مگاپیکسلی و عادی دوربین گلکسی ای 50

نتیجه‌گیری

سامسونگ گلکسی ای 30 و گلکسی ای 50 میان‌رده‌هایی مجهز به نمایشگری بزرگ هستند. این ویژگی را باید مهم‌ترین نکته جذاب درباره همه میان‌رده‌های سری Galaxy A دانست. برتری دو گوشی نام برده در مقایسه با مدل‌های ارزان قیمت همین سری و همچنین سری M، بهره بردن از یک صفحه نمایش سوپر امولد با رزولوشن فول اچ‌دی و تراکم پیکسلی بالا است. این در حالی است که در گوشی‌های اقتصادی اخیر سامسونگ از پنل‌های ال سی دی، مجهز به رزولوشن اچ‌دی، استفاده شده است.

پنل به کار رفته در صفحه نمایش گلکسی ای 30 و گلکسی ای 50 کاملا یکسان است. در نتیجه صفحه نمایش معیاری برای انتخاب از میان این دو نیست. این پنل 6.4 اینچی بوده و هم‌اندازه جدیدترین پرچمداران سری S و Note سامسونگ محسوب‌ می‌شود.

اگر دوست دارید روی نمایشگر بزرگ گوشی خود، بازی‌های گرافیکی سه بعدی اجرا کنید، بهتر است مدل گران قیمت‌تر را انتخاب کنید، چرا که در کنار دوربین، اصلی‌ترین تفاوت آن با مدل پایین‌تر، مجهز شدن به تراشه‌ای قدرتمند به شمار می‌رود.

همچنین اگر در پی عکاسی با موبایل هستید، بهتر است با پرداخت پول بیشتر، گلکسی ای 50 را خریداری کنید. طبق این بررسی، دوربین گلکسی ای 30 توانمند و باکیفیت بوده و عکس‌های خوبی به ثبت می‌رساند، اما بیشتر بودن تعداد سنسورها و بالاتر بودن رزولوشن سنسور اصلی آن، یک ملاک برتری قطعی است. این موضوع با مقایسه نمونه عکس‌های دوربین گلکسی ای 30 و گلکسی ای 50 مشهود می‌شود.