قیمت خودرو

وزیر صنعت از کاهش قیمت خودرو با داخلی‌سازی قطعات خبر داد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت با داخلی‌سازی 12 قطعه حدود 20 هزار دستگاه خودروی ناقص تکمیل و به بازار عرضه شده است که نتیجه آن کاهش قیمت خودرو بوده و این فرایند ادامه‌دار خواهد بود.

مردم در شرایط فعلی با توجه به سال رونق تولید و تقویت داخلی‌سازی قطعات خودرو انتظار دارند قیمت ماشین نیز کاهش پیدا کند. در همین رابطه رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که افزایش داخلی‌سازی در صنعت خودرو چه تاثیری در قیمت خودرو دارد؟ بدون اینکه برنامه زمان‌بندی خاصی را برای کاهش قیمت اعلام کند اظهار کرد یکی از تاثیرات این طرح کاهش قیمت ماشین خواهد بود؛ چراکه هر چه ساخت داخل افزایش پیدا کند به همان میزان بر روی قیمت ماشین تاثیر خواهد داشت.

رضا رحمانی در ادامه بیان کرد قراردادهای داخلی‌سازی دارای زمان‌بندی یک ماهه، دو ماهه یا سه ماهه است که به مرور زمان عملی می‌شوند. داخلی‌سازی 12 قطعه در صنعت خودرو باعث شد تا 20 هزار دستگاه خودرو ناقص موجود در پارکینگ خودروسازان داخلی تکمیل و به بازار عرضه شوند. وی افزود شاهد روند کاهش قیمت‌ها هستیم و این روند ادامه‌دار خواهد بود.

برای کاهش قیمت خودرو برنامه‌ریزی وجود ندارد

طی ماه‌های گذشته وزارت صنعت برای داخلی‌سازی 12 قطعه خودروهای پرتیراژ دو میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو برگزار کرده است که این پروژه با موفقیت همراه بوده که نتیجه آن کاهش قیمت تمام شده خودروها در کارخانه خواهد بود، اما به دلیل عدم وجود برنامه مشخص تاکنون قیمت اتومبیل آنچنان کاهش پیدا نکرده است. مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت هم در این خصوص عنوان کرد:

نتیجه این اتفاقات، افزایش اشتغال برای مردم خواهد بود که افزون بر آن، کاهش وابستگی به واردات و افزایش میزان ساخت داخل هم رخ می‌دهد. افزایش داخلی‌سازی کاهش ارزبری خودرو را به همراه دارد و در نتیجه هزینه‌ای برای خرید دانش فنی پرداخت نخواهد شد. این موضوع باعث کاهش قیمت ماشین می‌شود. مهم‌ترین اتفاقی که رخ می‌دهد این است که تامین قطعات به صورت حداکثری صورت می‌پذیرد و افزایش تیراژ تولید نیز عملی خواهد شد.