خدمات ارزش افزوده

اپراتورها و تیم‌های فوتبال ماهانه 2 میلیارد تومان از خدمات ارزش افزوده درآمد دارند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت از سرویس‌های خدمات ارزش افزوده که چند سال قبل غیر فعال شده همچنان ماهانه 2 میلیارد تومان از حساب مردم کسر و به حساب اپراتورها و تیم‌های فوتبال واریز می‌شود.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا در حاشیه بازدیدی که از شتاب‌دهنده کودک آنلاین انجام داده بود عنوان کرد برخی افراد اعلام می‌کنند من ایده ارزش افزوده را راه‌اندازی کردم، اما در این خصوص هیچ مدرکی ندارند. از این رو باید آنها مدرکی را برای ادعای خود مبنی بر اینکه من ایده‌پرداز خدمات ارزش افزوده هستم ارائه کنند. وی تاکید کرد من به دنبال پایان وس (خدمات ارزش افزوده) هستم و این وظیفه حق‌الناسی است که بر گردن من قرار دارد.

غیرقانونی بودن درآمد فعالان خدمات ارزش افزوده

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بیان کرد:

فعالان بخش ارزش افزوده از لحاظ‌های مختلف مجوز قانونی اخذ کردند. نه کسب درآمد آنها قانونی است و نه فعالیتی که انجام می‌دهند. از این رو در خصوص این موضوع نخستین چیزی که از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) درخواست کردم این بود که برای پایان دادن به ارزش افزوده شفاف‌سازی لازم را انجام دهند و لیست شرکت‌ها و بخش‌هایی که از راه نادرست درآمد کسب کردند را منتشر کنم.

آذری جهرمی در ادامه افزود عده‌ای فعالیت‌هایی که برخی شرکت‌ها برای پرداخت خدمات خود به واسطه اپراتورها انجام می‌دهند را ارزش افزوده محسوب می‌کنند، اما دسته‌بندی وزارت ارتباطات به این صورت نیست. چنین موضوعی می‌بایست به صورت کامل شفاف‌سازی شود؛ زیرا ما در فضای غبارآلود تصمیم‌گیری نخواهیم کرد. از سویی برای بستن این روش‌های درآمدزایی می‌بایست مراحل قانونی صورت بگیرد و ما هم‌اکنون در مرحله ارزیابی هستیم، اما بررسی این موضوع باعث می‌شود با عزم بیشتری سرویس‌های ارزش افزوده را تعطیل کنیم.

درآمد نجومی از خدمات ارزش افزوده

وزیر ارتباطات در ادامه تاکید کرد:

برای مثال همراه اول 3 سال پیش حامی مالی تیم‌های فوتبال پایتخت بود، اما همچنان به طور حدودی ماهانه 2 میلیارد تومان از حساب مردم کسر و به حساب اپراتورها و تیم‌های فوتبال واریز می‌شود. این در حالی است که سامانه‌های پیامکی برای حمایت از تیم‌های فوتبال چند سال قبل غیرفعال شده است. از سویی در مورد مسائل مربوط به مدیرعامل رایتل باید اعلام کنم که چیزی درباره این اظهارات نشنیده‌ام و اگر مطلبی وجود داشته باشد آن را پیگیری می‌کنیم.