فرودگر Nova-C

همکاری اسپیس ایکس و Intuitive Machines برای رساندن فرودگر Nova-C به ماه

اسپیس ایکس قصد دارد به شرکت Intuitive Machines برای رساندن تجهیزات مورد نیاز ناسا به ماه، کمک کند. این تجهیزات قرار است از طریق فرودگر Nova-C به دست ناسا برسد.

درست است که شرکت عظیم اسپیس ایکس یا با تلفظ صحیح‌ترش، اِسپِیس اِکس (SpaceX) در دیدگاه عموم مردم، به عنوان اصلی‌ترین شرکت خصوصی طرف قرارداد با ناسا شناخته می‌شود اما شرکت‌های بزرگ و مهم دیگری هم وجود دارند که به این سازمان فضایی فوق پیشرفته در دستیابی به برنامه های جاه طلبانه خودش کمک می‌کنند. یکی از این شرکت‌های مهم، شرکت Intuitive Machines است که قرار است در سال 2021، تجهیزات مورد نیاز فضانوردان و محققان ناسا را با استفاده از فرودگر Nova-C به ماه بفرستند.

از آنجایی که شرکت Intuitive Machines توانایی لانچ فرودگر خودش که با نام نووا-سی (Nova-C) شناخته می‌شود را ندارد، به همین علت یک پیمان همکاری با دیگر شرکت طرف قرارداد ناسا یعنی همان اسپیس ایکس معروف امضا کرده است. طبق این قرارداد، شرکت اسپیس ایکس با استفاده از موشک های بسیار قدرتمند و البته مشهور خودش یعنی فالکون 9 (Falcon 9) فرودگر شرکت Intuitive Machines را برای استفاده ناسا به کره ماه می‌فرستد.

مدیر عملیاتی اسپیس ایکس یعنی خانم گوئن شاتول (Gwynne Shotwell) هم اظهارات جالبی در رابطه با همکاری این شرکت با Intuitive Machines مطرح کرده است:

همکاری ما با شرکت Intuitive Machines نمونه‌ای عالی از همکاری دو شرکت خصوصی با یکدیگر برای کمک به ناسا جهت پیشبرد اهداف خودش و کاوش بهتر فضا است.

با اسپیس ایکس که قطعا آشنایی دارید، این شرکت در کنار شرکت تسلا (Tesla) یکی از دو کمپانی عظیم و پیشگام میلیاردر مشهور و جاه طلب، یعنی ایلان ماسک است. اما احتمالا با شرکت Intuitive Machines آشنایی چندان خاصی ندارید. اگر بخواهیم خیلی ساده و کوتاه شما را با این شرکت جالب آشنا کنیم، باید بگوییم که Intuitive Machines در سال 2013 و توسط برخی از کارکنان ارشد و سابق ناسا (Nasa) ساخته شد. تخصص این شرکت در ساخت سیستم های خودمختار و مستقل داخلی برای تمامی تجهیزاتی که در کاوش فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند، است. به عنوان مثال، این تجهیزات شامل فضاپیماها، پهپادها، لباس های فضایی و غیره می‌شوند.

فرودگر Nova-C

از لَندِر (Lander) یا همان فرودگر Nova-C قرار است برای پیشبرد برنامه CLPS که از برنامه‌های مهم ناسا در ماه به شمار می‌رود، استفاده شود. همانطور که پیشتر هم اشاره شد، این فرودگر قرار است برخی تجهیزات مورد نیاز ناسا را به ماه برساند. اطلاعات دقیقی راجع به اقلامی که قرار است داخل این فرودگر گنجانده شود منتشر نشده است اما در هر صورت گفته می‌شود تجهیزات موجود در این فرودگر قرار است برای بررسی دقیق و پیشرفته سطح ماه استفاده شوند.

برنامه CLPS ناسا درواقع بخشی از یک برنامه بسیار مهمتر و جامع‌تر بنام آرتمیس (Artemis) است. در برنامه آرتمیس قرار است از لباس های فضایی جدید و فوق پیشرفته ناسا هم رونمایی شود.

در نهایت هم اینکه فرودگر Nova-C قرار است در سال 2021 به سطح ماه برسد. این فرودگر از مکانی واقع در فلوریدا، یعنی دقیقا همان مکانی که تمام لانچ‌های مهم شرکت اسپیس ایکس در آن انجام می‌گیرد، راهی کره ماه شود!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اصلا نفهمیدم که چ شد