تیبا 2 هاچ بک

نقد و بررسی تیبا 2 هاچ بک + مشخصات فنی ،‌ مزایا و معایب

تیبا 2 هاج بک پس از پراید 111 به عنوان ارزان‌ترین هاچ بک بازار خودرو کشور محسوب می‌شود. از این رو قصد داریم امکانات، مشخصات و ارزش خرید این خودرو را بررسی کنیم.

گروه خودروسازی سایپا برای نخستین بار در سال 1387 از خودرو تیبا پرده برداشت که در واقع می‌توان آن را یک پراید ارتقا پیدا کرده محسوب کرد. این خودرو در ابتدا با نام مینیاتور (miniature) معرفی شد که شرکت سایپا پس از مدتی نام تیبا به معنای آهو را برای آن در نظر گرفت. بر اساس اعلام مدیران سایپا، خودرو تیبا همانند خودروهای ساینا و کوییک طبق پلتفرم X200 طراحی شده است. این پلتفرم مدل ارتقا پیدا کرده پراید به شمار می‌رود که نسبت به مدل اولیه از توان و ایمنی بیشتر بهره می‌برد.

تیبا 2 هاچ بک

در این مقاله می‌خواهیم تیبا 2 را مورد نقد و بررسی قرار دهیم که پس از خودرو پراید 111 به عنوان ارزان‌ترین خودرو هاچ بک بازار ایران محسوب می‌شود. شرکت سایپا تیبا 2 را در دو تیپ SX و EX به فروش می‌رساند که تیپ EX از امکاناتی چون تنظیم آینه‌های جانبی برقی، شیشه بالابر برقی شیشه‌های عقب و رینگ آلومینیومی بهره می‌برد که به همین دلیل می‌توان آن را تیپ فول تیبا 2 دانست. البته اخیرا شرکت سایپا مدل دوگانه سوز تیبا 2 را نیز به بازار عرضه می‌کند.

بررسی همه‌جانبه تیبا 2

تیبا 2 هاچ بک

سایپا مدعی است تیبا توسط گروه طراحی ایتالیایی به نام آنجلینی دیزاین (IET) طراحی شده است، اما بر خلاف انتظار در این خودرو شاهد ظاهری ناهماهنگ و قدیمی هستیم. کلیه بخش‌های طراحی این خودرو از خطوط منحنی و ساده‌ای بهره می‌برند که در تیبا 2 بیش از پیش به چشم می‌خورد. نمای پشتی تیبا 2 نسبت به سایر بخش‌های این خودرو از ظاهر زیباتری برخوردار است. هرچند طراحی تیبا 2 نسبت به پراید بهتر است، اما فضای کابین تیبا 2 ترکیب ناهماهنگی میان دو خودرو پراید و ریو است که این ترکیب اشتباه اصلا جذابیتی را به همراه ندارد.

تیبا 2 هاچ بک

تیبا 2 از یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر بهره می‌برد که قادر به تولید 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن‌متر است. این موتور در حقیقت همان موتور قدیمی پراید است که حالا با بازبینی توسط شرکت FEV آلمان قدرت بیشتری را ارائه می‌دهد. هرچند تیبا 2 بر روی کاغذ از پراید قوی‌تر به نظر می‌رسد، اما در زمان رانندگی به این نتیجه می‌رسید که انتظارات شما را برآورده نخواهد کرد. بر اساس اعلام شرکت سایپا تیبا 2 هاچ بک دارای مصرف سوخت خوبی بوده و به ازای هر 100 کیلومتر مصرف سوخت ترکیبی 6.6 لیتری را به همراه خواهد داشت. شرکت سایپا بر خلاف ایران خودرو شتاب محصولات خود را اعلام نمی‌کند، اما کارشناسان با بررسی‌های خود اعلام کردند این خودرو ظرف مدت 13.5 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که نسبت به سایر خودروهای این رنج قیمتی رقم مناسبی است.

ارزش خرید تیبا 2 چقدر است؟

تیبا 2 هاچ بک

به طور کلی می‌توانیم بگوییم تیبا 2 یک خودرو هاچ بک شهری محسوب می‌شود که دارای طراحی قدیمی، موتور ضعیف و امکانات سطح پایین است که به نظر می‌رسد از پراید 111 ارزش خرید بیشتری داشته باشد، اما با توجه به تمامی این ضعف‌ها نمی‌توانیم برای آن ارزش خرید بالایی را در نظر بگیریم. اگر در رده قیمتی تیبا 2 خواهان خرید یک خودرو با ایمنی بالا، ظاهری جذاب و کم‌مصرف هستید پیشنهاد می‌شود به دنبال خرید پژو 206 باشید که از تیبا 2 بسیار بهتر خواهد بود.

آشنایی با رقبای تیبا 2

تیبا 2 را می‌توان پس از پراید 111 ارزان‌ترین خودرو هاچ بک بازار داخل کشور دانست. از این رو در رده قیمتی تیبا اگر به دنبال خرید یک هاچ بک صفر کیلومتر هستید جز پراید 111 انتخاب دیگری وجود ندارد، اما می‌توانید با هزینه بیشتر پژو 206 تیپ 2 را بخرید که در بسیاری از بخش‌ها برتری دارد.

جدول مشخصات تیبا 2 هاچ بک

مشخصات کلی
نام خودروتیبا 2- TIBA2
کلاس بدنههاچ بک
سگمنت بدنهB-هاچ بک شهری جمع و جور
کشور سازندهایران
سال طراحی1387
تعداد سرنشین5
شرکت عرضه کنندهسایپا
مشخصات فنی
حجم موتور1503 سی‌سی
محور محرکدیفرانسیل جلو
گیربکس5 سرعته دستی
تعداد سیلندر4
نوع سیلندرخطی
تعداد سوپاپ8
قدرت87 اسب بخار در دور موتور 5300
گشتاور128 نیوتن‌متر در دور موتور 4000
حداکثر سرعت190 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا 10013 ثانیه
نوع سوختبنزین
سیستم سوخت‌رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه‌ای
سیستم تعلیق جلومک فرسون
سیستم تعلیق عقبتیر پیچشی نیمه‌مستقل Semi-Independent
نوع فرمانهیدرولیکی
ابعاد، وزن و ظرفیت‌ها
طول3925 میلی‌متر
عرض1642 میلی‌متر
ارتفاع1484 میلی‌متر
فاصله محوری2410 میلی‌متر
وزن1040 کیلوگرم
رینگ و لاستیک جلو175/70R13
رینگ و لاستیک عقب175/70R13
مصرف سوخت، ایمنی و استانداردها
مصرف سوخت شهری9.6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی6.53 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده‌ای5.6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
حجم باک41 لیتر
پیمایش631 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 4
امکانات رفاهی و آپشن‌ها
سیستم تهویه مطبوعدستی
تجهیزات ایمنی
کیسه‌های هواکیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم‌های امنیتی و حفاظتیایموبلایزر و قفل مرکزی
ترمز‌های جلودیسکی
ترمزهای عقبکاسه‌ای
سیستم‌های ترمز و پایداریسیستم پیشرفته ترمز ABS