برندهای پایدار

اصول ششگانه ساختن برندهای پایدار

ساختن برندهای پایدار و خود پایداری به یک مقوله جدید و اضطراری تبدیل شده است. برند کسب کار شما باید پایداری را در خود جای داده باشد، زیرا در غیر این صورت موفق نخواهد شد.

مقوله برندهای پایدار سعی می کند با نگاهی جدید به توسعه، اشتباهات گذشته بشری را تکرار نکند و توسعه ای همه‌جانبه و متوازن را رقم بزند. پایداری در واقع فرایندی است که آینده‌ای مطلوب را برای جوامع بشری متصور می‌شود که در آن شرایط زندگی و استفاده از منابع، بدون آسیب رساندن به یکپارچگی، زیبایی و ثبات نظام‌های حیاتی، نیازهای انسان را برطرف می‌سازد.

برندهای پایدار اجازه نمی دهند تا توسعه کسب و کار به قیمت نابودی منابع طبیعی، تخریب سامانه‌های زیستی، آلودگی، تغییرات آب و هوایی، افزایش بی‌رویه جمعیت، بی عدالتی و پایین آمدن کیفیت زندگی انسان‌های حال و آینده و مقولاتی از این دست منتهی شود.

راه اندازی کسب و کارهای مختلف لازمه بهبود و پیشرفت است، اما این پیشرفت باید با توجه به جوانب مختلف از جمله تلفیق حفاظت و توسعه، تأمین نیازهای اولیه زیستی انسان، دست‌یابی به عدالت اجتماعی، خودمختاری و تنوع فرهنگی و حفظ یگانگی اکولوژیکی و نیازهای زیست محیطی صورت گیرد.

در طی چند سال گذشته، به خاطر  رشد مقوله محیط زیست گرایی تغییر در نگرش مصرف کننده ایجاد شده است. زمانی توجه به مسائل زیست محیطی تنها دل نگرانی چند “هیپی” بود، اما امروز بخشی از یک زبان طبیعی مشترک را تشکیل می دهد و مصرف کنندگان به اهمیت آن آگاه هستند و لذا مقوله پایداری و توسعه پایدار به یک ضرورت جمعی تبدیل شده است.

حفظ فاکتور پایداری در زمان تاسیس یک کسب و کار تبدیل به یک ضرورت مهم شده است و عینیت دارد. فاکتورهای پایداری دیگر موضوعاتی مربوط به بحث های آکادمیک نیستند، بلکه موضوعاتی هستند که به زندگی مردم ورود کرده اند.

تحقیقات نشان می دهد که برای نسل هزاره یا همان نسلی که هم اکنون بیشترین تعداد افراد بزرگسال را در خود جای داده است، تقاضای بالایی برای کسب و کارهای پایدار و اخلاقی و برندهای پایدار وجود دارد. کسب و کارهایی که همه جوانب زندگی بشر را مورد توجه قرار می دهند. این موضوع در خصوص «نسل زد» هم مصداق دارد و نسل پس از زد که از سال ۲۰۱۱ به جهان ورود کرده اند و به نسل آلفا موسومند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. لذا حفظ اصول پایداری به یک امر طبیعی و ضروری تبدیل شده است.

برندهای پایدار و تغییر زبان پایداری  

زبان پایداری دارد تغییر می کند. در گذشته به راحتی می شد از کنار پایداری گذشت، اما اکنون از حالت آکادمیک و منفعل خارج شده و تبدیل به یک موضوع جدی شده است. در واقع موضوعی به مانند تغییرات جوی دیگری یک موضوع تحقیقاتی نیست، بلکه ضرورتی مهم است که مردم آن را شناخته و با آن سر و کار دارند. اگر برندهای پایدار و ارزشمند بخواهند شکل بگیرند باید پایداری را از ملزومات خود قرار دهند. پایداری در واقع باید به بخش جدایی ناپذیر برند تبدیل شود.

پایداری در حال تبدیل شدن به زبان مشترک تمامی برندهای موفق است و سازمان های موفق آنهایی هستند که این مقوله را بر تارک فعالیت های خود جای داده اند. اهمیت دادن به ارزش های پایداری تبدیل به ضرورت برندهای موفق شده است. موفقیت تنها بر اساس توجه به بیزنس پلان صورت نمی گیرد، بلکه تصاویر بزرگتری باید مورد توجه قرار گیرند. برندهای پایدار باید مقولاتی مانند آلودگی زیست محیطی، انتشار کربن، آلودگی اقیانوس ها و زمین های کشاورزی و مقولاتی از این دست را در نظر داشته باشند.

  • به یک دیدگاه و هدف متحد نیاز دارید

برندهای موفق یک نکته مشترک دارند و آن داشتن هدف شفاف است. باید مسیر و هدف خود را به وضوح بیان کنید. تعریف مقصد مشخص و مسیر رسیدن به آن، پلتفورم بسیار مشخصی برای ساخت برند ارائه خواهد داد. مشتریان و سرمایه گذرانتان بسیار مایل هستند تا هدف و مقصد شما را احساس کنند. این موضوع شامل کارمندان شما هم می شود، آنها هم می خواهند هدف نهایی را احساس کنند و در نهایت رسانه ها هم مایل هستند هدف تعریف شده دقیق شما را در میان خود به بحث بگذارند. داشتن هدف مشخص معنای قدرتمندی را ایجاد می کند که همه را در ارتباط با برند قرار می هد.

  • سادگی مهم است

نخستین دلیلی که باعث می شود تا راهبردهای مختلف شکست بخورند به  پیچیدگی بیش از حد آنها باز می گردد. مقوله پایداری را خیلی پیچیده نکنید و بگذارید ساده باشد. مهم این است که این مقوله طنین انداز باشد و با مخاطب ارتباط بگیرد. اهمیتی ندارد که یک موضوع چقدر مهم باشد، زیرا در درجه اول باید بتواند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند و در غیر این صورت ناشناخته باقی خواهد ماند. مهم است که در مورد آنچه شما را ویژه می کند و آنچه را که می توانید به طور منحصر به فرد در آن سهیم شوید، کاملاً واضح و روشن باشید.

  • با خودتان صادق باشید

سعی نکنید از دیگران تقلید کنید. با صداقت آنچه که کسب و کار شما در صدد ارائه آن است و ارزشی که می خواهد خلق کند را بیان نمایید.

  • صداقت و اعتماد را انتقال دهید.

خواسته یا ناخواسته، پایداری همواره مقوله ای بوده که مورد سوء استفاده قرار گرفته است. سعی کنید برندی باشید که بر اساس رسالت خود پیش می رود و سعی دارد به جامعه اطراف خود کمک کند و راه سعادت بشر را هموارتر نماید. با بیان دائمی رسالت خود و بلندپروازی مبتنی بر اعتماد، می توانید اعتماد مشتریان را به خود جلب کنید.

  • جسور باشید و پشت واژه ها مخفی نشوید

شهامت آن را داشته باشید که اعتقادات خود را به وضوح بیان کنید و بگویید منظور شما چیست. دست از لفاظی های بی مورد که همه به آن پناه می برند بردارید.

  • تا می توانید از کلیشه ها پرهیز کنید

از کلیشه هایی مانند “ما متعهد به نجات سیاره هستیم” بپرهیزید. آنها تمامی بی اعتمادی ها را به سمت شما جلب می کنند. مشتریان به دنبال آن نیستند که شما چه چیزی را تولید می کنید، بلکه می خواهند بدانند چرا آن کالا را تولید می کنید. آنها خریدار چرایی و ارزش های پس پرده تولید کالا هستند نه چیستی آن.

با بهره گیری از این شش روش می تواند برندهای پایدار خود را شکل دهید و اعتماد کارکنان، مشتریان و سرمایه گذاران را جلب نمایید.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. اصلا کارایی نداشت مقاله

  2. مهم ترین عاملش ایجاد یک نواوری و کارامد بودنش و جلب رضایت مشتریان است

  3. ببین سازنده های برنده های ناپایدارم اینا رو خوندن مهم در عمل و اعتماد مشتری هاست