شواهدی از وجود یک هرم مخفی و نیمه تمام در حوالی قدیمی ترین هرم مصر !

باستان شناسان اخیرا با اسکن محیط اطراف قدیمی ترین هرم مصر باستان، به شواهدی دست پیدا کردند که حاکی از وجود یک هرم مخفی و ناتمام در این منطقه است!

دکتر واسکو دوبرِف (Vasko Dobrev) که باستان شناسی با 30 سال تجربه است، عقیده دارد در حوالی هرم جوزر (Pyramid of Djoser) که قدیمی ترین هرم مصر هم محسوب می‌شود، یک هرم مخفی و ناتمام قرار گرفته که هنوز بشر موفق به کشف آن نشده است.

هرم های واقع در سقاره

هرم مخفی

تصویری از عظمت هرم جوزر

برخی از مهمترین هرم های مصر باستان، از جمله هرم جوزر در محوطه باستانی سقاره (Saqqara) واقع در جنوب مصر کنونی ساخته شده‌اند. سقاره در دوران باستان، حکم قبرستان، یا دقیق‌تر بگوییم، “شهر مردگان” (Necropolis) را برای اهالی شهر مَنف که البته به مِمفیس (Memphis) هم شناخته می‌شود، داشته است. اگر با مصر باستان آشنایی داشته باشید، قطعا می‌دانید که منف در روزگار باستان، پایتخت و مهمترین شهر مصر و همچنین یکی از مهمترین شهرهای دنیا بوده است. اما همانگونه که احتمالا می‌دانید، پایتخت کنونی کشور مصر، شهر قاهره است.

مهمترین اتفاقی که سقاره را به یکی از مهمترین مناطق باستانی جهان تبدیل کرده، وجود هرم جوزر در آن است. هرم جوزر که اولین و یکی از معروف‌ترین اهرام پلکانی (Step Pyramids) بزرگ مصر هم محسوب می‌شود، در سال 2,620 پیش از میلاد (حدودا 4,600 سال پیش) ساخته شده است. جوزر درواقع نام یکی از معروف‌ترین فرعون های مصر و مهمترین فرعون دودمان سوم پادشاهان مصر است. معروفیت این فرعون بیش از هرچیزی به دستور تاریخی‌ای که به ایمهوتِپ (Imhotep) مبنی بر ساخت هرم جوزر داد برمی‌گردد. ایمهوتب یکی از بزرگترین نوابغ تاریخ بشریت به حساب می‌رود. نام او در تمامی کتاب‌های تاریخی قابل استناد به عنوان اولین پزشک، اولین معمار و اولین مهندس تاریخ بشریت آورده شده است!

اما 4,600 سال بعد از تمام این اتفاقات، دکتر دوبرف را داریم که یک باستان شناس شیفته تمدن مصر باستان است. او چندی پیش تصمیم گرفت به همراهی تونی رابینسن (Tony Robinson) که یک مجری بریتانیایی است برای ساخت یک مستند به نام “بازگشایی مقبره عظیم مصر” (Opening Egypt’s Great Tomb) به سقاره سفر کند. او در این برنامه، اقدام به اسکن رادیویی این منطقه باستانی کرد و به شواهدی دست پیدا کرد که می‌تواند یک فرضیه قدیمی او را بالاخره ثابت کند؛ فرضیه وجود یک هرم مخفی در سقاره!

آقای دوبرف معتقد است در زیر شن‌های جنوب سقاره، یک هرم ناقص و کامل نشده وجود دارد. او با بررسی اسکن رادیویی سقاره به این نتیجه رسید که این هرم نیمه تمام در شمال غربی آرامگاه فرعون پِپی اول (Pepi I) که با نام پِپی مِریرَع هم شناخته می‌شود، واقع شده است. اما این هرم را کدام فرعون ساخته، یا حداقل قصد ساختنش را داشته است؟

فرعون پپی اول

مجسمه‌ای مشهور از فرعون پپی اول

هرم مخفی اوسرکارع

پروفسور دوبرف معتقد است که هرم مخفی واقع در سقاره، در واقع همان هرم گم شده فرعون اوسِرکارِع (Userkare) از دودمان ششم فراعنه مصر است. متنی که در ادامه مطالعه می‌کنید، توضیحات آقای دوبرف در همین رابطه است:

بسیاری از باستان شناسان اعتقاد دارند که که فرعون اوسرکارع آنقدر عمر نکرده که بخواهد هرم مخصوص به آرامگاه خودش را در سقاره بسازد. اما من معتقدم که اوسرکارع صرفا آنقدر عمر نکرده که بخواهد هرم خودش را کامل کند! به عقیده من او استارت ساخت هرم خودش را زده و بردگان و مهندسان او، سنگ بنای این هرم را نیز ساخته‌اند اما در نهایت بخاطر مرگ اوسرکارع، این هرم هرگز کامل نشده و در حد همان سنگ بنا باقی مانده است. گذر زمان هم باعث مدفون شدن این هرم یا بهتر بگوییم، این سنگ بنا در زیر شن های سقاره شده است.

داستان هرم مخفی اوسرکارع انقدر جذابیت دارد که عجیب نیست اگر بگوییم تئوری های توطئه فراوانی هم در رابطه با آن مطرح شده است. درواقع همانطور که در سخنان آقای دوبرف هم مشخص بود، باستان شناسان معتقدند که اوسرکارع، قصد ساخت هرم مخصوص به خودش را داشته اما به عقیده آن‌ها، او هرگز موفق به انجام اینکار نشده است. هرچند تئوری پردازان توطئه باور دارند که این هرم واقعا ساخته شده و بنا به دلایلی، از دیدرس ما خارج شده است. برخی از این نظریه پردازان هم که این واقعه را مانند بقیه اهرام مصر، به فرازمینی ها ربط می‌دهند!

اسکن های رادیویی انجام شده توسط دکتر دوبرف و همکاران او از یک سازه در زیر شن های سقاره پرده برداشت. از آنجایی که این سازه دارای گوشه‌های تیز است ابعادی حدودا به اندازه 80 متر در 80 متر هم دارد، آقای دوبرف دیگر به طور کامل متقاعد شده که این سازه، همان سنگ بنای هرم مخفی اوسرکارع است. نکته مهم اینجا است که تمام هرم‌های دیگری که در این منطقه ساخته شده‌اند هم دارای سنگ بنایی به اندازه 80 متر در 80 متر هستند!

هرم مخفی

تصویر اسکن شده از سقاره که نشان دهنده یک سازه در زیر شن های این ناحیه باستانی است. به گوشه های تیز این سازه دقت کنید

با وجود اینکه آقای دوبرو کاملا مطمئن است که این سازه متعلق به هرم مخفی اوسرکارع است و اتفاقا شواهد هم تا حد زیادی نشان دهنده همین موضوع هستند، اما جالب است بدانید که هنوز کشور مصر متقاعد به حفاری زمین و تلاش برای بیرون کشاندن این سازه نشده است! البته تا حدودی می‌توان به مقامات این کشور هم برای این تصمیمشان حق داد چرا که عملیات بیرون کشاندن چنین سازه عظیمی که دارای مساحتی حدودا 1600 متری است، نه تنها از نظر سخت‌افزاری کار بی‌نهایت سختی است بلکه انجام اینکار به بودجه هنگفتی هم نیاز دارد. مقامات مصری ادعا می‌کنند که اگر مدارکی پیدا کنند که به طور قطعی ثابت کند سنگ بنای هرم اوسرکارع در زیر شن های سقاره پنهان شده، عملیات حفاری را انجام می‌دهند اما ادعا می‌کنند که هنوز مدرک صددرصد قطعی در این رابطه به دست نیاورده‌اند.

در هر صورت آقای دوبرف به هیچ عنوان از موضع خودش کوتاه نیامده و اتفاقا معتقد است نه تنها سنگ بنای هرم مخفی اوسرکارع در این ناحیه پنهان شده، بلکه ممکن است اهرام مخفی بسیار بیشتری هم در زیر شن‌های سقاره پنهان شده باشند! درواقع از آنجایی که سقاره یک قبرستان یا “شهر مردگان” عظیم، آن هم در حوالی پایتخت باستانی مصر یعنی منف بوده، نه فقط آقای دوبرف بلکه برخی باستان شناسان دیگر هم معتقدند که احتمالا زیر شن‌های این ناحیه باستانی، سازه‌های دست‌ساز بسیار زیاد دیگری هم پنهان شده‌اند. سازه‌هایی که حتی ممکن است بر خلاف هرم اوسرکارع، حتی کامل هم شده باشند!

در نهایت هم اینکه باید ببینیم آیا آقای دوبرف بالاخره می‌تواند به مقامات مربوطه کشور مصر ثابت کند که هرم اوسرکارع زیر شن های سقاره پنهان شده یا خیر. او 30 سال از عمر خودش را صرف تحقیق روی مصر و اهرام آن کرده و به نظر نمی‌رسد به همین سادگی هرم مخفی این کشور را به فراموشی بسپارد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

14 دیدگاه

  1. عاشق مصر و جاذبه هاش و تاریخچه ی این کشور بینظیر هستم

  2. این مجسمه تی که گذاشتین چندان له فرعون اینا ربطی نداره

  3. دروغ میگن واسه شایعه سازی تا توریست جذب بکنن

  4. اووووخ حتما گنج های زیادی داخلش هست

  5. حیفه بخاطر پول اینکارو نکنن ؛ حالا مگه هزینش چقده ؟ اگه زیاد نباشه من میدم

  6. هرم حوزر خیلی وقته کشف شده شما چی میگید واسه خودتون