با 7 مورد از شگفت‌انگیزترین اسرار مصر باستان آشنا شوید!

با 7 مورد از شگفت‌انگیزترین اسرار مصر باستان آشنا شوید!

اسرار مصر باستان فهرستی از جالب‌توجه‌ترین نکاتی است که تاریخ‌دانان و باستان شناسان در طول دهه‌ها و قرن‌ها در مورد یکی از شناخته‌شده‌ترین تمدن‌های باستانی کشف کرده‌اند؛ در ادامه 7 مورد از این اسرار را با هم مرور می‌کنیم.


تمدن مصر باستان یکی از مهم‌ترین تمدن‌هایی بوده که در طول قرن‌های گذشته مورد توجه باستان شناسان و تاریخ‌دان‌ها قرار گرفته است؛ در همین رابطه قصد داریم تا 7 مورد از جالب‌توجه‌ترین اسرار مصر باستان که بسیاری از افراد اطلاعات غلطی در مورد آن‌ها دارند را مورد بررسی قرار دهیم. با گجت نیوز همراه باشید.

مهم‌ترین اسرار مصر باستان

1. اهرام مصر توسط چه کسانی ساخته شدند؟

وقتی صحبت از تاریخ مصر به میان می‌آید، بسیاری از ما بناهای تاریخی مهمی مانند اهرام مصر و مجسمه ابوالهول را در ذهن تصور می‌کنیم و به یاد شخصیت‌های مهمی مانند پادشاه توت و کلئوپاترا می‌افتیم. با این حال کمتر کسی پیدا می‌شود که اطلاعات دقیق‌تری در مورد این شخصیت‌ها و مکان‌های تاریخی داشته باشد.
یکی از مواردی که در بحث‌ها همیشه جنجال‌ زیادی را با خود همراه می‌کند، کارگرانی هستند که اهرام سه‌گانه مصر را بنا کرده‌اند؛ برخلاف تصور بسیاری از افراد، کسانی که این بناها را در طول بازه زمانی 20 ساله، با زحمت و دردسر فراوان ساختند، برده‌هایی از اسرائیل نبودند.

با 7 مورد از شگفت‌انگیزترین اسرار مصر باستان آشنا شوید!

بر اساس اطلاعاتی که مصر شناسان در اختیار ما گذاشته‌اند، اهرام مصر توسط کارگران مزدبگیر مصری به وجود آمده‌اند؛ تخمین زده می‌شود که حدودا بین 20 تا 30 هزار کارگر فقیر مصری از سراسر این کشور در ساخت اهرام مصر شرکت داشته‌اند.

2. پیشرفت‌های پزشکی

گفته شده که یکی دیگر از اسرار مصر باستان به توانایی‌های پزشکان این تمدن مربوط می‌شود. اینطور که به نظر می‌رسد در زمان فرعون‌های مصر پیشرفت‌های علم پزشکی در این کشور به قدری بوده است که فرمانروایان سرزمین‌های دیگر از پزشک فرعون‌ها برای درمان بیماری‌های خود و عزیزانشان درخواست کمک می‌کردند.

با 7 مورد از شگفت‌انگیزترین اسرار مصر باستان آشنا شوید!

اما نکته جالب اینجاست که با وجود اطلاعات گسترده متخصصان باستانی طب مصر در مورد خواص درمانی گیاهان و داروهای سنتی موجود در آن زمان، درمان بیمارها و تجویز داروهای مختلف به بیماران همیشه با انواع وِردها و طلسم‌های جادویی همراه بود و خواندن دعاهای سحرآمیز جزئی از پروسه درمان به حساب می‌آمد!

3. روایتی متفاوت از زندگی مسیح

در سال 2013 محققان نوشته‌هایی مربوط به مصر باستان را رمزگشایی کردند که در مورد به صلیب کشیده شدن مسیح بود؛ در این نوشته‌ها اطلاعاتی ارائه شده که ممکن است برای بسیاری از مسیحیان شوکه کننده باشد. به عنوان مثال بر اساس این متن مسیح شام آخر خود را به همراه 12 نفر از یارانش صرف نکرده و تنها کسی که او را همراهی می‌کرده، پونتیوس پیلاطس (Pontius Pilatus)، از مقامات حکومت روم باستان بوده است.

با 7 مورد از شگفت‌انگیزترین اسرار مصر باستان آشنا شوید!

گفته شده که پیلاطس حکم به صلیب کشیده شدن مسیح را برخلاف میلش صادر کرد و در این متن مربوط به مصر باستان نویسنده ادعا کرده است که پیلاطس قصد داشته تا فرزند خود را برای نجات جان مسیح قربانی کند. از طرف دیگر در نوشته‌های مربوط به این مورد از اسرار مصر باستان اشاره شده که مسیح قابلیت تغییر ظاهر را داشته و می‌توانسته پوست سفید خود را به رنگ قرمز درآورد و یا از جوانی به پیری تغییر حالت دهد!

4. زنی که فرعون شد

بله! برخلاف آنچه تصور می‌شود تمامی فرعون‌های مصر مرد نبودند و شواهد تاریخی نشان می‌دهند که در سال 1478 قبل از میلاد زنی به نام حتشپسوت (Hatshepsut)‌ به عنوان فرعون مصر حکومت می‌کرده و در دوران او مصر صلح و پیشرفت را تجربه کرده است.

با 7 مورد از شگفت‌انگیزترین اسرار مصر باستان آشنا شوید!

گفته شده که حتشپسوت فرعون فوق‌العاده‌ای بوده، اما فرمانروایان بعد از او تقریبا تمامی آثار حکومت این فرعون زن را از بین برده‌اند

با این حال حدودا بیست سال پس از مرگ حتشپسوت، جانشینان این فرعون کمپینی را به راه انداختند تا او را به طور کلی از تاریخ حذف کنند؛ این افراد مجسمه‌های حتشپسوت را از بین بردند و نام او را از ساختمان‌هایی که در دوران حکومت این زن مصری ساخته شده بود،‌ پاک کردند.

5. آزمون اثبات شایستگی

آیا می‌دانستید که فرعون‌های مصر با وجود قدرت و نفوذ خود در سراسر سرزمین، باید هرچند وقت یک‌بار شایستگی خود را برای مقام فرعون بودن اثبات می‌کردند؟!
این آزمون شایستگی با نام هب سد (Heb-Sed) شناخته می‌شود و پس از اینکه یک فرعون 30 سال در حکومت بوده، اجرا می‌شده است. در مراسم مورد نظر که پس از شروع، هر سه سال یک‌بار تکرار می‌شد، فرعون یک دامن مردانه را به تن می‌کرد و در حالی دم گاوی را به پشت خود بسته بود، باید با حداکثر سرعت دور یک زمین مسابقه می‌دوید.

 

با 7 مورد از شگفت‌انگیزترین اسرار مصر باستان آشنا شوید!

گفته شده که اگر فرعونی از این آزمون شایستگی با موفقیت عبور نمی‌کرد، اطرافیان او را غربانی می‌کردند و فرعون دیگری را به جایش می‌گذاشتند!

6. اهرام سفید

یکی دیگر از اسرار مصر باستان به ظاهر اهرام سه‌گانه مربوط می‌شود؛ گفته شده که این سازه‌های عظیم در ابتدا سفید بودند و در زمان ساخت یک سطح از سنگ آهک سفید بر روی اهرام قرار گرفته بوده است. در آن زمان با تابیدن خورشید به اهرام درخشش خیره کننده‌ای از سطح صیقل‌خورده سنگ‌ها به وجود می‌آمده است.

با 7 مورد از شگفت‌انگیزترین اسرار مصر باستان آشنا شوید!

با این وجود گذر زمان و اتفاقات طبیعی به ضرر اهرام مصر تمام شد؛ در سال 1301 بعد از میلاد زلزله شدیدی اهرام سه‌گانه را لرزاند و باعث شل شدن لایه خارجی سنگ‌های آهکی شد. بروز این اتفاق در کنار بی‌تدبیری حاکمان آن زمان، باعث شد که از سنگ‌های ارزشمند این سازه‌ها برای ساخت مساجد در قاهره و ساختمان‌های شخصی و حکومتی دیگر استفاده شود.
با وجود ظاهر شگفت‌انگیز سازه‌ای مانند هرم بزرگ جیزه، چیزی که از این بنا می‌بینیم تنها هسته مرکزی سازه بوده و تصور درخشش سطح صیقلی هرم در زمانی که خورشید به آن می‌تابید، شگفت‌انگیز است!

7. شهر غرق‌شده

اما آخرین مورد از اسرار مصر باستان به شهر غرق‌شده مدینه هرقلیون (Thonis-Heracleion)‌ مربوط می‌شود. این محل به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای مصری شناخته می‌شود و تا پیش از کشف آن در چند دهه گذشته، مدینه هرقلیون برای هزار سال در زیر آب بوده است!

با 7 مورد از شگفت‌انگیزترین اسرار مصر باستان آشنا شوید!

متخصصان باستان‌ شناسی پس از حفاری در این منطقه ستون‌هایی پوشیده از نوشته‌های هیروگلیف و مجسمه‌هایی از خدایان یونانی را کشف کردند که به طرز شگفت‌انگیزی سالم مانده بودند. مجسمه‌های مورد نظر این خدایان را به شکل فرعون‌های مصری به نمایش گذاشته بودند و اینطور که به نظر می‌رسد، شهر گمشده مدینه هرقلیون اطلاعات شگفت‌انگیزی را در مورد تعامل فرهنگ‌ها و تمدن‌های باستانی در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

با 7 مورد از شگفت‌انگیزترین اسرار مصر باستان آشنا شوید!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. سلام،طبق هیروگلیف های بدست امده از هرم بزرگ که به نام فرعون سازنده ان خوفو یا خوئوپس نامیده میشود، این هرم با کمک حدود ۲۰ هزار کارگر ساده و استاد سنگ تراش و در طی بیست سال ساخته شده،نکته عجیب تر اینه که طبق محاسبات دانشمندان و مهندسان و بهره گیری از سیستم های پیشرفته ،کارگران مصری می بایست هر دونیم دقیقه یک بلوک سنگی با وزن متوسط پنج تن را در جای خود نصب کرده باشند،این در حالیست که امکانات و تکلولوژی امروز بسیار مشکل و سخت میباشد بدن جهت هنوز ساخت این اهرام خصوصا هرم بزرگ از معماهای بسیار پیچیده و مرموز دنیای مهندسی امروز میباشد.

  2. تاریخ ماهم خیلی جزو عجیب و غریب ترین تاریخ های جهان هست ، البته تاریخ مصر هم بسیار جالبه

  3. خوب چیکار کنیم به چه درد ما میخوره؟😕

  4. وای تعریف مصرو شنیده بودم بعضی از عکساشم دیده بودم تو کتابا نمسدونستم انقد قشنگه

  5. واقعا مصر یکی از شهر هایی اعجاب انگیزه و یه جورایی امریکا و کره ی امروز محسوب میشدن اون زمان

  6. مقاله های باستانی و UFO و فضاتون عالیه