هرم جیزه ،‌ بزرگ‌ترین سازه اهرام مصر کج ساخته شده است!

هرم جیزه ،‌ بزرگ‌ترین سازه اهرام مصر کج ساخته شده است!

هرم جیزه یکی از شناخته‌شده‌ترین بناهای ساخته‌ی دست بشر و بزرگ‌ترین هرم در میان اهرام مصر است؛ در همین رابطه تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این بنا کج ساخته شده است!

بسیاری معتقدند که هرم بزرگ جیزه یکی از شگفت‌انگیزترین سازه‌های دست بشر است که به عنوان بزرگ‌ترین هرم مصر باستان و تنها بازمانده عجایب هفتگانه شناخته می‌شود؛ با این حال پژوهشگران به تازگی اثبات کرده‌اند که هرم جیزه به واسطه رخ دادن یک خطای کوچک در زمان ساخت و ساز در 4500 سال پیش، کج ساخته شده است.

به بیان دقیق‌تر، مشاهده شده که ضلع غربی بنا به نسبت قسمت مقابل طول بیشتری دارد و برخلاف آنچه که از دور به نظر می‌رسد، پایه سازه یک زمین مربعی کامل نیست.

جزئیات کشف نقص ساختاری هرم جیزه

کج بودن هرم جیزه ابتدا در سال 2016 توسط محققان دو موسسه‌ی بنیاد تحقیقات گلن دش (GDRF) و همکاران پژوهشی مصر باستان (AERA) که مشغول بررسی ابعاد این سازه عظیم بودند، کشف شد.

این بنای شگفت‌انگیز که با نام هرم خوفو هم شناخته می‌شود،‌ در زمان پادشاهی یکی از معروف‌ترین فرعون‌های مصر باستان به نام خوفو (Khufu) در بیش از 4.5 هزار سال پیش ساخته شده و در ابتدا،‌ نمای بیرونی آن به وسیله سنگ‌های آهک، تزئین شده بود؛ با گذشت سال‌ها این لایه بیرونی در سر جای خود باقی نماند و مردم ساکن منطقه برای ساخت و ساز بناهای خود، از این سنگ‌ها استفاده کردند. گلن دش، مدیر سازمان GDRF می‌گوید که شکل هرم جیزه در حال حاضر، با آن چیزی که در زمان خوفو ساخته بود بسیار متفاوت است.

هرم جیزه ،‌ بزرگ‌ترین سازه اهرام مصر کج ساخته شده است!

تصویری قدیمی از هرم بزرگ جیزه

به همین خاطر و برای رسیدن به درک بهتری از ظاهر ابتدایی بنا، تیم دو موسسه تحقیقاتی تلاش کردند تا ابعاد هرم جیزه را با دقت محاسبه کنند؛ در قدم اول تمرکز بر این بود که محل دقیق قرار گرفتن سنگ‌های بیرونی مشخص شود و نقاط گوشه‌های اصلی سازه شناسایی شوند.

سپس نقاط به دست آمده به کمک تکنیکی که به نام رگرسیون خطی (Linear regression)‌ شناخته می‌شود،‌ در یک شبکه رسم شدند و مشخص شد که طول ضلع غربی هرم جیزه چیزی در حدود 14.1 سانتی‌متر از ضلع مقابل بیشتر است.

با توجه به اینکه عدد به دست آمده به نسبت ابعاد بنا، زمان ساخت و تکنولوژی موجود در هزاران سال پیش،‌ بسیار ناچیز است، دانشمندان همچنان در تعجب هستند که چگونه مهندسان آن زمان تا این حد به ساخت یک بنای بدون نقص نزدیک شده‌اند.

دش در این رابطه می‌گوید که بر اساس شواهد موجود، مصریان باستان مهارت‌های شگفت‌انگیزی را به نسبت زمان خود داشتند و درک این موضوع که چگونه پایه‌های بنا با این دقت بر روی زمین قرار گفته‌اند، هنوز بسیار مشکل است.

همکاران دش اعلام کرده‌اند که به احتمال قوی مصریان برای ساخت هرم بزرگ جیزه طرح اولیه را بر روی یک شبکه قرار داده و در طول فرآیند ساخت، تغییرات موردنظر را اعمال کرده‌اند؛‌ با این حال هنوز تحقیقات گستره تری برای مشخص کردن جزئیات ساخت این بنا موردنیاز است.

هرم جیزه ،‌ بزرگ‌ترین سازه اهرام مصر کج ساخته شده است!

دش اظهار کرده است که هدف تیم او مشخص کردن نحوه قرار دادن پایه‌های هرم جیزه با دقت اندازه‌گیری شده است در نهایت انتظار می‌رود که اطلاعات بیشتری در مورد تکنولوژی‌های مورداستفاده در دوران مصر باستان، در اختیار دانشمندان قرار بگیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. لامصب همه ش رمز و رازه گاها آدم یه چیزایی تو مستندها در موردش می بینه شاخ در میاره

    عشقه مصر باستان

  2. از جن ها کمک میگرفتن فراماسون های اولیه

  3. این نشون میده ساخته دست بشر بوده چون فرازمینی ها با اون نقشه قوی احتمال همچین خطایی خیلی ناچیزه

  4. پس نتیجه میگیرم ایرانی ها تو ساختش شرکت داشتن