مقایسه کال آف دیوتی موبایل و پابجی موبایل؛ کدام بهتر است؟

بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile) برای مدت‌ها پرطرفدارترین بازی گوشی‌های هوشمند بوده اما حالا یک رقیب جدی دارد. در ادامه به مقایسه کال آف دیوتی موبایل و پابجی موبایل خواهیم پرداخت تا ببینیم کدام بهترین است.

مقایسه کال آف دیوتی موبایل و پابجی موبایل کار سختی نیست، هر دو عنوان دارای عناصر واقع‌گرایی هستند و حالت‌های مختلف مبارزه را در بخش آنلاین چند نفره، تلفیق کرده‌اند اما کدام یک این کار را بهتر انجام داده است؟

مقایسه کال آف دیوتی موبایل و پابجی موبایل

مقایسه کال آف دیوتی موبایل و پابجی

گرافیک: آنریل انجین 4 در مقابل یونیتی انجین

بازی پابجی موبایل از موتور آنریل انجین 4 بهره می‌برد و در مقابل، بازی کال آف دیوتی موبایل شرکت اکتیویژن از موتور یونیتی استفاده می‌کند. این دو موتور شاید در نگاه اولیه چندان متفاوت به نظر نرسند اما موتور آنریل معمولا تصاویر فوتو رئالیستیک (طبیعی) بهتری تولید می‌کند اما برای رسیدن به کیفیت مشابه در بازی‌های ساخته شده با موتور یونیتی، نیازمند انجام کارهای بیشتری هستید تا به همان اندازه خوب از کار در آید.

این اولین چیزی است که در این دو بازی توجه شما را جلب می‌کند. از نظر گرافیکی، آن‌ها دارای شخصیت‌های متفاوتی هستند. بازی پابجی موبایل دارای جزئیات بیشتری است، در حالی که کال آف دیوتی با اینکه گاهی زیبا جلوه می‌کند اما آن وضوح را ندارد.

اجزای محیط در پابجی موبایل گویی حالت روان‌تر و آزادانه‌تری دارند و فضاهای باز، حس بهتری به شما می‌دهند. در مقابل، کال آف دیوتی آن لطافت را ندارد و مشخص است که سازندگان در این بخش، زمان کافی را صرف نکرده‌اند. برای مثال به زمانی توجه کنید که مهمات روی زمین در کال آف دیوتی، همانند پابجی واضح نیست و ممکن است شما را به اشتباه بیندازد.

مقایسه کال آف دیوتی موبایل و پابجی

این‌ها بدین معنا نیست که بازی CoD: Mobile از نظر گرافیکی بد است. مثلا یکی از عناصر دوست داشتنی آن، وجود محیط‌های قابل تخریب است. همانند پنجره‌هایی که می‌توانید بشکنید، چیزی که در پابجی موبایل چندان دیده نمی‌شود (در پابجی عملا پنجره‌ای وجود ندارد و فقط می‌توانید درها را از بین ببرید). این یعنی کال آف، در بعضی از بخش‌ها از دینامیک بهتری برخوردار است و به هر حال این هم یک نکته مثبت محسوب می‌شود. کال آف همچنین دارای انفجارهای بیشتر و جذاب‌تری است که در بازی پابجی، مشابه آن دیده نمی‌شود.

سازندگان تلاش کرده‌اند تا با نسخه موبایل کال آف دیوتی، دنیای متفاوتی بسازند و بازی به شکلی طراحی شده که یادآور همان تجربه کال آف دیوتی از پلتفرم‌های دیگر باشد، این یعنی وجود مزایایی در بعضی از قسمت‌ها. اما در این بخش از مقایسه کال آف دیوتی موبایل و پابجی موبایل می‌توان اذعان داشت که پابجی در مجموع عملکرد بهتری داشته است.

 

مقایسه کال آف دیوتی موبایل و پابجی

حالات مختلف گیم پلی

پابجی در ژانر بتل رویال ساخته شده است. و یا اصلا بهتر است بگوییم، یک بازی جریان ساز و انقلابی است که این ژانر را به محبوبیت رساند و در طول این سال‌ها، بسیاری از شرکت‌ها تلاش کرده‌اند تا مدل بتل رویال آن را در بازی‌های خود پیاده‌سازی کنند. از آنجایی که شرکت تنسنت (Tencent) در ساخت هر دو بازی دخیل بوده است، وجود شباهت‌های زیاد بین دو بازی، غافل گیر کننده نیست، خصوصا در زمینه کنترل که دارای المان‌های یکسان هستند.

کسی که پابجی بازی می‌کند، اولویت‌اش بخش بتل رویال است و بخش‌های آرکید در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این بخش‌های آرکید هم در واقع همان بتل رویال هستند اما با تفاوت‌های کوچک، مثل بخش Sniper Training (که همه دارای اسلحه تک تیرانداز هستند) یا بخش مینی زون (که در واقع همان بتل رویال است اما در ابعاد کوچک‌تر).

مقایسه کال آف دیوتی موبایل و پابجی

در مقابل، بازی کال آف دیوتی موبایل چیزهای متفاوتی به مخاطب ارائه می‌دهد. مثلا مبارزه 5 به 5 در مناطق کوچک‌تر و آشنایی همچون crash ،killhouse ،crossfire ،Nuketown و hijacked آن هم در حالات مختلفی همانند دث مچ، فرانت‌لایت، دامنیشن و جستجو و نابودی. برای پابجی، یک سال طول کشید تا یک بخش چند نفره متفاوت در کنار بتل رویال ارائه دهد؛ این در حالی است که CoDM این بخش‌ها را از ابتدا داراست، مخاطب را بیشتر درگیر می‌کند و به عنوان یک بازیکن، حق انتخاب بیشتری دارید و نقشه‌ها و حالات بازی متفاوت و جذابی پیش روی شماست.

متقابلا، بخش بتل رویال کال آف دیوتی با اینکه تنها یک نقشه دارد اما خوشبختانه جذاب است و در یک اتفاق خوب، از پابجی هم تقلید نمی‌کند. عناصر گیم پلی متفاوتی در این بخش پیدا می‌کنید که در پابجی موبایل وجود ندارد، همانند هلیکوپتر و بازگردانی هم‌تیمی پس از کشته شدن او. همین ویژگی‌ها هستند که بخش بتل رویال کال آف دیوتی را به تجربه متفاوتی تبدیل می‌کنند.

کال آف دیوتی به شما این حس را می‌دهد که عضو یگان ماموریت ویژه هستید و ماموریت مهمی دارید و پابجی به شما این حس را می‌دهد که یک آدم معمولی هستید که باید برای بقا تلاش کنید. این تفاوت بزرگ بخش بتل رویال دو بازی است.

مقایسه کال آف دیوتی موبایل و پابجی

رویکرد متفاوت در ارتقا

کال آف دیوتی موبایل و پابجی موبایل در بخش ارتقا هم تفاوت‌های ویژه‌ای دارند. تمرکز پابجی موبایل بر روی لباس‌ها، تم‌ها و اسکین سلاح‌هاست، شما می‌توانید بازی را با لباس مرغ یا دلقک آغاز کنید. اما کال آف دیوتی محدودتر است و قوانین خاص خود را دارد که منطقی است، شما یک مامور هستید و قرار است به جنگ بروید!

برخلاف پابجی، در کال شما نمی‌توانید همه بخش‌های لباس لباس و ویژگی‌های خود را انتخاب کنید و در این زمینه محدودتر هستید.

در پابجی، بازی را بدون هیچ سلاحی آغاز می‌کنید اما کال آف دیوتی به شما یک چاقو و تعدادی مهارت می‌دهد تا در ابتدای مسیر، بتوانید کارهای بیشتری انجام دهید. در بخش آرکید، کال به شما آزادی‌های بیشتری می‌دهد و می‌توانید چند ست مختلف اسلحه انتخاب کرده و در طول مبارزه، آن چیزی که برای شما مناسب‌تر است را انتخاب کنید. با پیشروی در بازی و رسیدن به مراحل بالاتر، شما سلاح‌های بیشتری باز می‌کنید که می‌توانید از آن‌ها به عنوان سلاح اصلی یا ثانویه استفاده کنید. هنوز مشخص نیست، کسانی که در بازی پول خرج می‌کنند تا چه اندازه نسبت به شما برتری دارند اما ارتقای اسلحه در بازی آسان است و می‌توان این کار را به راحتی و با صرف وقت انجام داد.

در حالی که هر دو بازی رایگان و فری تو پلی عرضه شده‌اند اما دارای بخش خرید درون برنامه‌ای هستند و این یعنی تماشای کسانی که با خرج کردن پول، چیزهای جذابی دریافت کرده‌اند. تا اینجا در هیچ کدام از این دو بازی، مشاهده نشده که کسی با خرج کردن پول، برتری خاصی نسبت به دیگران داشته باشد و این اتفاق خوبی است.

حتما تا اینجا متوجه شده‌اید که کال آف دیوتی نگاه جدی‌تری به همه چیز دارد و در مقابل، پابجی سرگرم‌کننده‌تر جلوه می‌کند و حداقل در ظاهر، خود را جدی نمی‌گیرد.

مقایسه کال آف دیوتی موبایل و پابجی

کال آف دیوتی موبایل به شما اجازه انجام کارهای بیشتری را می‌دهد

یکی دیگر از تفاوت‌های کال آف دیوتی موبایل و پابجی موبایل در کارهایی است که به واسطه گیم پلی می‌توانید انجام دهید. پابجی در ذات خود، یک بازی بقا نسبتا ساده است که در آن این کارها را انجام می‌دهید: با چتر به نقشه می‌پرید، سلاح و ابزار بهتر به دست می‌آورید، تلاش می‌کنید که زنده بمانید و در نهایت پس از کشتن دشمنان، پیروز می‌شوید. اما کال آف شرایط متفاوتی دارد، شما با چیزهای کمی نقشه را آغاز می‌کنید، باید سریع‌تر خودتان را آماده کنید و مهارت‌های مختلفی هم دارید که در پابجی وجود ندارد. بسیاری چیزها هم مشابه هستند، همانند وسایل نقلیه زمینی و کوچک شدن محل مبارزه.

در کال آف دیوتی شما در کمترین زمان ممکن، اسلحه بزرگ و بهتری پیدا می‌کنید. از موشک انداز و نارنجک‌های چسبنده تا هواپیماها و پهپادهای بدون سرنشین. در نتیجه، گزینه‌های مبارزه بیشتری پیش روی شماست. این بازی گاهی یک حس و حال جالبی دارد که در پابجی پیدا نمی‌شود. گویی همه چیز جدی‌تر است و حالت نظامی دارد. شما در پابجی، ممکن است برای 20 دقیقه در آرامش کامل، به لوت کردن بپردازید و هیچ دشمنی را هم مشاهده نکنید.

مقایسه کال آف دیوتی موبایل و پابجی

نقشه دو بازی

حرکت در هر دو بازی یکسان است اما کال آف دیوتی حالت سُر خوردن را هم اضافه کرده که می‌تواند یک گزینه جالب در نوع حرکت شما باشد. حتی در رو به رو شدن با دشمن، می‌توانید با سُر خوردن، سبک متفاوتی از برخورد و مبارزه را تجربه کنید.

در سوی دیگر، تعلیق در بازی پابجی موبایل بیشتر است. شما نمی‌توانید آسیب زیادی ببینید. چند تیر کافی است تا شما را از پا در بیاورد یا وضعیت‌تان را بحرانی کند. اما در کال آف دیوتی ممکن است یک خشاب کامل را روی دشمن خالی کنید و او هنوز سر پا باشد. این البته اتفاق بدی نیست، زیرا در رویارویی‌های حساس، این فرصت را دارید تا جان سالم به در ببرید. و در ضمن اگر بمیرید، کافی است یک هم‌تیمی، پلاک شما را اسکن کند تا چند دقیقه بعد با یک پرواز به میدان جنگ بازگردید.

تنها استثنا، اسلحه‌های تک تیرانداز است. شاید اسلحه‌های کوچک به شما آسیب زیادی نرسانند اما اسنایپ‌ها می‌توانند کار شما را یک سره کنند. پابجی هم شرایط مشابه‌ای دارد اما معمولا با یک تیر کشته نمی‌شوید که شاید به این دلیل باشد که پابجی محیط‌های بزرگ و مناسب‌تری برای استفاده از اسلحه‌های تک تیرانداز دارد.

مقایسه کال آف دیوتی موبایل و پابجی

جمع بندی: کدام بهترین است؟

پابجی موبایل مدتی است که در جامعه بازی‌دوستان و موبایل دوستان حضور دارد، در حالی که کال آف دیوتی موبایل تازه آمده و فعلا بازارش داغ است. همه بازیکنان پابجی به راحتی می‌توانند کال آف را تجربه کنند، زیرا با این سبک بازی، آشنایی دقیقی دارند. در میان، شما پولی هم برای خرید این بازی‌ها پرداخت نمی‌کنید که نگران انتخاب یکی از آن‌ها باشید.

اما باید گفت که کال آف دیوتی در مجموع تجربه آرکید بهتری ارائه می‌دهد. مبارزه از سرعت بالایی برخوردار است، شما در حال سُر خوردن به اطراف هستید، هواپیماهای بدون سرنشین را به سوی دشمنان می‌فرستید و رویارویی نزدیکی با رقبا دارید. مکانیک‌های گیم پلی کال باعث شده تا هم شاهد تنوع بالایی در بازی باشیم و هم بازیکنان آزادی بیشتری داشته باشند. در مقابل، پابجی نمی‌تواند این کارها را درست انجام دهد.

اما وقتی به ژانر بتل رویال می‌رسیم، پابجی هنوز بهتر است، شاید چون از ابتدا برای چنین چیزی ساخته شده و آزمون و خطاهایش را انجام داده است.

اگر از آن‌ها هستید که وسط پوچینکی می‌پرید تا سریع وارد مبارزه شوید، قطعا بازی کال آف دیوتی موبایل برای شما مناسب خواهد بود. اما اگر از آن دسته بازیکنان پابجی هستید که علاقه‌ای به برخورد با دشمنان ندارد و از مخفی کاری استفاده می‌کند تا به جمع 10 نفر پایانی برسد، شاید بازی کال آف دیوتی موبایل مناسب شما نباشد. شما می‌توانید هم‌اکنون بازی کال آف دیوتی موبایل را از اینجا در سایت گجت نیوز دانلود و نصب کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

30 دیدگاه

  1. سلام خدمت دوستان عزیز پلیر های محترم مهم نیست که کالاف از پابجی اسکی رفته مهم اینه که کسای که تازه دارن هردو بازی رو تجربه می کنن مطمعنا کالاف انتخاب می کنن

  2. من جفتشو بازی کردم
    کالاف بهتره واقعا
    اگه تعصبی نگا نکنین متوجه میشین گیم پلی روان کالاف نسبت به گیم پلی خشک پابجی
    صدای پای بهتر و صداگذاری طبیعی تو کالاف و حرکت ها خیلی طبیعیتره تو کالاف ولی تو پابجی همه چی غیر منطقیه
    اونیم ک میگه کالاف از رو پابجی اسکی رفته چرت میگه چون هیچ کدوم از مکانیزمای کالاف و پابجی یکی نیست . کالاف اسکین هاش نظامیه و کلاس بندی داره و اسلحه ها اتچمنت های بهتری دارن ولی تو پابجی همه چی بچگونه اس
    حتی تو پابجی با شاتگان ک تبر میزنی لگد خیلی مصنوعی داره

    از نظر گرافیکم ک خب تابلوعه کالاف بهتره

    پابجی فقط چون مپ هاش بیشتره بهتره

  3. باز هم مثل همیشه یه عده حرص بیخودی میخوردن،بابا دوتا باری رو یه کمپانی ساخته چرا همچینید شما؟پابجی تو بتل بهتره وگرنه تو مولتی پلیر حرفی واسه گفتن نداره،پابجی ع لحاظ گیم پلی و گان پلی واقعا افتصاح و خشکه ولی کال او دیوتی خییییلی رووون و راحته چ بتل رویا چ مولتی پلیر،پابجی مپ بتل رویالش عالیه از کال بهتره در کل بخوام بگم ی ابراد کلی ک پابجی داره گیم پلی خشک و تخیلیشه و حرکات کاراکترا

  4. هم نقدتون و هم نظرات که خوندم اکثر از روی اینه که خیلی کلی به بازیا نگا میکنین
    کسی که هر دوتا بازی رو تجربه کرده میدونه که 90 درصد کالاف از روی پایجی اسکی رفته
    من هر دوتاش رو بازی کردم میتونم بگم که پابجی خیلی بیشتر حال میده
    مثل کالاف خشک نیست که فقط درگیری باشه
    البته پابجی برای این منظور هم مود های مختلف داره
    اوناییم که میگن کالاف تازه اومده و پابجی خیلی وقته اومده و شده رقیب پابجی باید عرض کنم که کالاف از رو خودت پابجی کپی شده
    اصلا خود تنسنت همکاری داشته باهاش
    پس نگید پابجی پیشرفت نداشته

  5. من خودم طرفدار پابجیم ولی خب کال آف از یه سری لحاظ بهتره
    ولی نقد شما خیلی بی ربطه از هلکوپتر بگیر تا سر خوردن تو پابجی هست.امیدوارم یه مقایسه خوب صورت بگیره

  6. چون از روی کال اف اسکی رفته
    کیفیت کال اف بهتری بعد اونی که میگه بات داره بات هاش مخصوص یک مرحله هستند مثل پابجی ایم بات نداره که اون ور دنیا رو بزنه بخوره به
    بازیکن کال آف هنوز جایپیشرفت داره
    اما یه سوال دارم پابجی اس که بعد اینهمی سال به اینجا رسیده بهتره یا کال آفی که تازه شروع کرده و الان اینجاست؟

  7. من بدون فیلتر میرم تو بازی نه فقط من همه ی کسایی که نیشناسم کال اف بازی میکنن

  8. پابجی پر از چیترو هکره واقعا گند زده شده تو بازی همینجوری پیش بره
    پلیرهاش کم میشه

  9. تو نقدر نکن هههه
    چی داری میگی عقده سر خوردن داری؟ داداش گلم پابجی یک بازی قدیمی تره که هر روز به فکر ارتقا اونن همه بازیا از پابجی اصکی میرن سور خوردن توی تی دی امش هست و بازیه تخیلی نیست فقط میتونم بهتون تبریک بگم چون بدون اطلاع داشتن از بروزرسانی ها که چیا اضافه شده نقد میکنید و میتونم بگم بدتربن نقدی بود که دیدم

  10. بنظر من پابجی واقع گراتر هیجانی تر هست کالاف یکم مسخرست چون اکثرا بات هستن سلاح ها و آیتم هارو اصلن نمیشه تشخیص داد همه سگ جون هستن ولی پابجی یه چیز دیگست اونایی که مخالفن نوبن

  11. من هر دوتاشونو بازی کردم،از نظر من کال اف دیوتی بهتره چون شلوغ تره و بکش بکش تره ولی پابجی با اینکه 100 نفر تو بازین بازم خلوته و بازیه اروم تریه و جدی و کشت و کشتاری نیست واسه من که طرفدار بازی های شلوغ،جدی و بکش بکش هستم کالاف دیوتی موبایل بهتره.

  12. من هردو شو بازی کردم لذت پابجی بیشتره

  13. تو بروزرسانی جدید هلکوپتر و آر پی جی و نفربر خیلی چیز های جذاب اضافه شده که خیلی بازی رو دلپذیر تر کرده

  14. باشه، هم تو خوب هم کالاف من و پابچی هم بد
    راضی شدی حالا…..!!!!! ؟؟؟؟؟؟

  15. کالاف تو این زمینه هنوز تازه وارده ولی با همین شرایط رقیب سختی واسه پابجیه صد در صد در آینده بهتر میشه

  16. از نظر من پابجی خیلی بهتره دوتاشو بازی کردم

  17. ولی واقعا گرافیک کالاف بیشتره

  18. تمام مکانیزم هایی که باعث بهتر بودن کالاف میشن در اپدیت جدید پابجی بهش اضافه شدن

    • زیادی ضر تو پرت نکنین داداشیای شل مقر من

    • چون از روی کال اف دیوتی اسکی رفتن

      کیفیت کال اف بهتری بعد اونی که میگه بات داره بات هاش مخصوص یک مرحله هستند مثل پابجی ایم بات نداره که اون ور دنیا رو بزنه بخوره به
      بازیکن کال آف هنوز جایپیشرفت داره
      اما یه سوال دارم پابجی اس که بعد اینهمی سال به اینجا رسیده بهتره یا کال آفی که تازه شروع کرده و الان اینجاست؟

      • داداش الان سوالتو جواب میدم آقا اگه پابجی وجود نداشت شک نکن کال اف به این زودی بهتر نمیشه خود یارومیگه سازندش تنست دخیل بوده نشونه این بوده این شرکت تازه فهمیده این ایده هارو چجور تو کال اف پیاده سازی کنه ولی هردو رو مقایسه کنم جفتشون خوبه اما پابجی چون غدمت بالایی داره بهتره

  19. به نظر من پابجی موبایل از فیزیک بسیار بهتری برخورداره

  20. من دوتاش رو بازی میکنم ولی محبوبیت پابجی با اختلاف خیلی بیشتر
    اتفاقا پابجی جدی تر هست سبکش من خسته بشم میرم سمت کالاف
    و سرخوردنم هم اضافه کرده در اپدیت جدیدش پابجی
    و لباس وتم اینا هم خودش سرگرمی خودش رو دراه و کاربرا سر همین خرج میکنن و بازی میکنن و خیلی طرفدار داره
    کالاف مشکلات زیادی داره مثل اینکه با ای پی کشور ما وارد بازی نمیشه باید دی ان اس بزنی یا فیلتر شکن
    و تا به رده بالا نرسی نمیزاره وارد کلن یا گروهی بشی از اون بدتر اصلا به این راحتی مچ نمیشی با چندنفر بازی کنی

    ولی مشکل پابجی تقلب تو بازی یا همون چیترهاش هست و لک و گیر زیاد تو بازی ما پینک بالاتری داری نسبت به کشورهای دیگه مخصوصا اعراب مشکل داره تو درگیری راحت کشته میشیم

    الته هلیکوپترش بالا کالاف که احتمالا پابجی اضافه کنه ولی تنوع سلاح کالاف و پیداکردنشون راحته ولی تو پابجی تو اپدیت جدیدش سخت تر هم شد