هواپیمای دومزدی

هواپیمایی که برای جنگ های هسته ای ساخته شده توسط یک پرنده کوچک سرنگون شد!

ارتش آمریکا به طور رسمی اعلام کرد که یک پرنده کوچک توانسته هواپیمای روز رستاخیر (Doomsday) را که برای استفاده در جنگ های هسته ای طراحی شده، زمین‌گیر کند!

با فرض اینکه ممکن است روزی یک جنگ هسته ای رخ دهد، تعداد معدودی از کشورها برنامه‌هایی برای مقابله با چنین شرایطی را درنظر گرفته‌اند. یکی از این کشورها، کشور آمریکا است که هواپیمای دومزدی (Doomsday به معنای آخرالزمان یا روز رستاخیز) را برای چنین شرایطی طراحی کرده است. آمریکا امیدوار است که این هواپیما بتواند در شرایط وحشتناکی که هنگام جنگ هسته ای رخ می‌دهد، دوام بیاورد و به جنگنده های این کشور در چنین شرایطی کمک کند. اما نکته طعنه آمیز اینجا است که یک پرنده کوچک، توانسته این هواپیما را زمین‌گیر کند!

هواپیمای روز رستاخیر (Doomsday)

هواپیمای ای 6 بی مِرکوری (E-6B Mercury) ارتش آمریکا که با لقب روز رستاخیر (Doomsday) شناخته می‌شود، قرار است در هنگام رخ دادن جنگ هسته‌ای، به عنوان یک مرکز فرمان سیار در آسمان انجام وظیفه کند. این هواپیما به نحوی طراحی شده که بتواند در شرایط بی‌نهایت سخت و طاقت‌فرسایی که جنگ هسته ای می‌تواند به ارمغان بیاورد، وظیفه همگام‌سازی نیروهای ارتش آمریکا را برعهده بگیرد.

این هواپیما از نوع بوئینگ 707 است و ظاهری مشابه دیگر هواپیماهای ارتشی آمریکا دارد. طراحی و تکنولوژی‌های بکار رفته در دومزدی به گونه‌ای هستند که این هواپیما را در برابر پالس‌های شدید الکترومغناطیسی که بمب های هسته ای آزاد می‌کنند، در امان نگه می‌دارد.

از آنجایی که هدف اصلی هواپیمای روز قیامت ایجاد یک سیستم ارتباطی برای ارتش آمریکا است، در نتیجه این هواپیما از امواجی فرکانس پایین برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند. ضمن اینکه Doomsday به یک سیستم لانچ پیشرفته هم مجهز شده که باعث می‌شود بتواند فرمان لانچ یا همان پرتاب را به موشک‌های بالستیک زمین‌پرتاب بین قاره‌ای آمریکا نیز بدهد.

تصادف دومزدی با یک پرنده!

 

حدودا 20 روز پیش و در تاریخ 10 مهر (2 اکتبر) یک پرنده با برخورد به هواپیمای دومزدی باعث اختلال یکی از 4 موتور آن و در نتیجه زمین‌گیر شدن آن شد. با وجود اینکه حدودا 20 روز از زمان رخ دادن این حادثه می‌گذرد، اما ارتش آمریکا همین چندی پیش به طور رسمی از این اتفاق پرده برداشت. میزان خسارت وارده به دومزدی به طور رسمی مشخص نشده اما در هر صورت ارتش آمریکا این حادثه را در کلاس سطح A حوادث هوایی خودش قرار داده است. این موضوع به این معنی است که یا خسارتی بالغ بر 2 میلیون دلار به این هواپیما وارد شده، یا این حادثه باعث مرگ یک انسان شده و یا اینکه هواپیمای دومزدی به طور کامل نابود شده است. از آنجایی که هیچ انسانی در این حادثه صدمه ندیده و دومزدی هم دچار نابودی کامل نشده، در نتیجه می‌توان نتیجه گرفت که خسارت وارده، همان 2 میلیون دلار بوده است.

به گفته سخنگوی ارتش، این اتفاق هنگامی رخ داده که هواپیما در حال انجام یک مانور ویژه بوده است. در این مانور ویژه، هواپیما به طور کامل فرود می‌آید و بعد بدون اینکه به طور کامل بایستد، دوباره تِیک آف و پرواز می‌کند. در همین حین بوده که یک پرنده، یکی از چهار موتور این هواپیما را از کار انداخته است. هنوز اطلاعاتی در رابطه با اینکه این پرنده بدشانس به چه خانواده و گونه‌ای از پرندگان تعلق داشته، منتشر نشده است.

باوجود اینکه تصادف هواپیمای ارتشی با یک پرنده ممکن است کمی به نظر عجیب بیاید، اما طبق آماری که بخش “همکاران پرواز” (Partners in Flight یا به اختصار PIF) از وزارت دفاع آمریکا منتشر کرده، هر سال چیزی حدود 3 هزار برخورد بین هواپیماهای ارتش آمریکا و حیوانات زنده، اعم از پرندگان، رخ می‌دهد. ضمن اینکه هواپیماهای غیرنظامی آمریکا هم سالانه بیش از 2,300 بار با حیوانات زنده برخورد می‌کنند.

یک مقام مسئول در PIF می‌گوید هم‌اکنون ارتش آمریکا در حال تلاش برای کاهش دادن آمار تصادف‌های هواپیماهایش با حیوانات زنده، علل خصوص پرندگان است. به گفته این مقام مسئول، آمریکا قصد دارد با افزودن سیستم‌هایی که می‌توانند پرندگان و دیگر حیوانات را فراری دهند، هم حیوانات کمتری را به کشتن بدهند و هم خودشان آسیب‌ها و خسارات کمتری را متحمل بشوند. همچنین به گفته او، ارتش آمریکا باید اطلاعات جامع‌تری در رابطه با رفتار و نوع حرکت پرندگان در مسیرهای هوایی و مخصوصا مناطقی که هواپیماهای نظامی، پروازهای تمرینی خودشان را انجام می‌دهند، کسب کند.

مسلما زمین‌گیر شدن هواپیمایی که قرار است در جنگ های هسته ای عصای دست آمریکا بشود، آن هم در اثر برخورد با یک پرنده کوچک، نمی‌تواند خبری امیدوارکننده برای ارتش آمریکا باشد. هرچند شاید ارتش آمریکا از یک زاویه دیگر به این موضوع نگاه می‌کند و معتقد است هنگام رخ دادن جنگ هسته‌ای، احتمالا دیگر پرنده‌ای وجود نخواهد داشت که بتواند باعث زمین‌گیر شدن هواپیمای دومزدی و دیگر هواپیماهای مشابه شود!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. میلیارد ها دلار ضرر به خاطر یک پرنده کوچک خخخخ

  2. فقط میتونم بخندم خخخخخ

  3. نقطه ضعف تمام موتورهای جت هواپیما اشیا خارجی مثل پرندگان هست و طبیعی هست این هواپیما هم موتورش چون از نوع جت هست اسیب پذیر هست
    انشا این نقطه ضعف که گریبانگیر موتورهای جت جنگی و مسافری هست برطرف بشه