رانندگی در باران

برای رانندگی در باران و برف به این نکات مهم توجه کنید

برای رانندگی در باران و برف می‌بایست نکات مهمی را رعایت کرد تا از هر نوع سانحه رانندگی دور بمانید و همچنین سلامت خودرو خود را حفظ کنید. در این مقاله با نکات مهم رانندگی در روزهای بارانی آشنا می‌شویم.

مدتی است که سامانه‌های بارشی در اکثر استان‌های کشور فعال شده است و پیش‌بینی هواشناسی نیز از ادامه‌دار بودن بارش باران و برف حکایت دارد. از این رو رانندگان می‌بایست در سفرهای درون شهری و برون شهری برخی از نکات مهم را برای کاهش سوانح رانندگی رعایت کنند. بسیاری از کارشناسان همواره اعلام می‌کنند که در روزهای بارانی و برفی میزان تصادفات رانندگی افزایش پیدا می‌کند که کاهش ضریب اصطکاک لاستیک‌ها با زمین و کاهش دید رانندگان از مهم‌ترین دلیل این تصادفات هستند.

نکات رانندگی در باران و برف

1.‌ در زمان بارندگی رانندگان می‌بایست بیش از پیش دقت کنند تا مناظر زیبا حواس رانندگان را از نگاه به مسیر پیش‌رو پرت نکند.

2. مالکان وسایل رانندگی می‌بایست پیش از رانندگی حتما از سلامت برف پاک‌کن‌های جلو و عقب خودرو اطمینان حاصل کنند و بر اساس میزان شدت بارندگی، سرعت برف‌پاکن نیز تنظیم شود.

3. مالکان باید به صورت مرتب منبع آب شیشه‌شوی را بررسی کنند تا از پر بودن آن مطمئن شوند؛ چراکه پس از باران، رانندگی در یک جاده گل‌آلود باعث گلی شدن شیشه‌ها و کاهش دید می‌شود.

4. برای رانندگی در باران و برف علاوه بر مراقب بودن از خود می‌بایست به فکر حال عابران پیاده نیز باشید، چرا که در خیابان چاله‌های متعددی وجود دارد که در زمان بارندگی با آب پر شده و حرکت شما از درون آنها باعث می‌شود این آب‌های مانده بر روی عابران پاشیده شود.

5. حداکثر سرعت‌های مجاز هر مسیر در زمان بارندگی می‌بایست کاهش پیدا کند و برای احتیاط بیشتر می‌بایست با سرعت کمتری از مسیر خود عبور کنید. حتی هنگامی که بارندگی تازه شروع شده باشد نیز باید این نکته را جدی بگیرید؛ چرا که خیس شدن زمین باعث کاهش اصطکاک لاستیک‌ها می‌شود. همچنین در اوایل بارندگی به دلیل اینکه آلودگی‌های سطحی چون روغن ماشین و گرد و خاک با آب باران مخلوط می‌شوند، خطر تصادف بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند.

6. اگر در زمان رانندگی در باران و برف مجبور شدید ترمز شدید بگیرید، بهتر است به صورت پیاپی پایتان را روی ترمز فشار دهید. این اقدام باعث می‌شود تا خودرو لیز نخورد. هرچند خودروهایی که از ترمز ABS بهره می‌برند، از این نظر خیالشان راحت‌تر خواهد بود؛ چراکه این ترمزها برای لیز نخوردن خودرو در این وضعیت‌ها ساخته شده‌اند.

7. برخی از رانندگان می‌پرسند در زمان سر خوردن خودرو می‌بایست به چه شکلی آن را متوقف کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم ابتدا می‌بایست به خود مسلط بوده و اعتماد به نفس داشته باشید. از ترمز کردن خودداری کنید؛ چراکه ضربه زدن به ترمز بر روی سطح لغزنده، چرخ‌ها را قفل کرده که همین موضوع لغزش و سر خوردن را افزایش می‌دهد. از این رو می‌بایست در جهتی حرکت کنید که بخش عقب خودرو سر می‌خورد (فرمان را به همان سمت بچرخانید) و هر زمان خودرو در حالت مستقیم قرار گرفت، در جهتی که مایل هستید حرکت کنید. بسیار آهسته بر روی ترمز فشار دهید تا سرعت خودرو کاهش پیدا کند و یا به آرامی روی پدال گاز فشار دهید تا خودرو در همان مسیر حرکت کند.

8. برای رانندگی در باران و برف می‌بایست از سبقت گرفتن خودداری کنید. چرخش فرمان به میزان زیاد به عقب خودرو ضربه‌ای خواهد زد که سر خوردن خودرو را به همراه دارد و خودرو در جهت عکس حرکت بر می‌گردد. همچنین خودرو را در دنده نگه دارید و از خلاص کردن آن خودداری کنید؛ چراکه در این حالت سرعت خودرو کاهش می‌باید و حداکثر کنترل را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

9. به صورت ناگهانی پای خود را از روی گاز برندارید و سعی کنید پدال گاز را به صورت متعادل نگه دارید تا از سر خوردن خودرو جلوگیری شود. در زمانی که خودرو بکسوات کرد از فشار دادن پدال گاز آن هم به صورت بی‌مورد و یا چرخاندن سریع چرخ‌ها جلوگیری کنید؛ زیرا چنین اقدامی ضمن اینکه نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت، باعث می‌شود خودرو به صورت کامل و عمیق‌تر در گل‌ولای فرو رود.

10.  در شرایط جوی عادی طبق استاندارد می‌بایست با خودروی جلوی خود 3 الی 4 ثانیه فاصله داشته باشید که در زمان رانندگی در بارندگی این فاصله به 5 ثانیه افزایش می‌یابد. چنین اقدامی باعث می‌شود تا در جاده لغزنده و در شرایطی که از سوی خودروی جلویی بر روی خودرو شما آب پاشیده می‌شود، زمان کافی برای عکس‌العمل نشان دادن داشته باشید تا از هر نوع حادثه‌ای جلوگیری شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. مورد بعدی
    تا جای ممکن
    در هوای بارانی و برفی رانندگی نکنیم
    تا مجبور نشیم
    با حرکات یوگا مانع از تصادفات شیم 😁😁😁
    چون یه بار با داییم که واقعا در رانندگی حرف اول رو میزد
    و اعتماد به نفسش واقعا در رانندگی مثال زدنی هست ،
    یه بار تو اتوبان جلومون ماشین پیچید
    داییم تعادل ماشینو به هم ریخت و ما دور پلیسی زدیم
    و اولین محبت داییم رو هیچ وقت از یاد نمیبرم
    چنان چهار دستو پا بغلم کرده بود هنگام دوره پلیسی زدن
    منم از کجا میدونستم
    عنوان های این چنینی داریم اخه
    وعلا بهش میگفتم
    دایی جان
    ببین عقب ماشین کدوم ور میره توام اونور برو
    گرچه شک داشتم قبول کنه
    چون اگه بغلم نبود
    الان فرمون رفته بود تو حلقش 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
    گجت نیوز ؟
    یک در هزارم ادما توانایی کنترل در حوادث دارن ، ولی در هر حال باید مردم اگاه شن …
    من که بیرون نمیرم با این وضع
    راننده رالی نیستم که …