سامسونگ گلکسی بوک فلکس

لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک فلکس و گلکسی بوک Ion معرفی شد

سامسونگ گلکسی بوک فلکس (Samsung Galaxy Book Flex) و گلکسی بوک Ion جدیدترین لپ تاپ های این شرکت به شمار می‌روند. هر یک در دو مدل عرضه شده و دارای نمایشگری QLED و پردازنده‌ای قدرتمند است.

سامسونگ در جریان رویداد SDC سال جاری (کنفرانس توسعه‌دهندگان سامسونگ – Samsung Developer Conference)، دو سری جدید از لپ تاپ‌های خود را معرفی کرد؛ هر یک از دو لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک فلکس و سامسونگ گلکسی بوک Ion در دو مدل 13 اینجی و 15 اینچی عرضه شده و دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد تقریبا مشترکی هستند.

ابتدا باید به نمایشگر فول اچ‌دی کیو اولد آن‌ها اشاره کنیم. اگرچه به ادعای سامسونگ، این اولین صفحه نمایش QLED در بازار به شمار می‌رود، اما پیش از این، لپ تاپ‌هایی را مجهز به صفحه نمایشی با همین تکنولوژی مشاهده کردیم. شرکت تایوانی AU Optronics از مدت‌ها قبل در حال ساخت پنل‌های کوآنتوم دات بوده و آن‌ها را به شرکت ایسر به منظور استفاده در نمایشگر لپ تاپ‌های گیمینگ سری پریدیتور، می‌فروشد.

با این حال نمی‌توان از برتری و کیفیت بالای نمایشگر لپ تاپ‌های جدید سامسونگ چشم‌پوشی کرد. حداکثر میزان روشنایی در صفحه نمایش سامسونگ گلکسی بوک فلکس و گلکسی بوک Ion به 600 نیتس خواهد رسید. به همین دلیل می‌توان زیر نور مستقیم خورشید به راحتی محتویات را روی آن‌ها تماشا کرد. گفتنی است نمایشگر کیو اولد با رزولوشن 1980 در 1080 پیکسل مورد بحث، در هر دو مدل 13 اینچی و 15 اینچی دو لپ تاپ جدید به کار رفته است.

هر دو لپ تاپ از تکنولوژی شارژ وایرلس معکوس اختصاصی سامسونگ یعنی Wireless PowerShare پشتیبانی می‌کنند، به همین دلیل می‌توان گجت های پشتیبانی‌کننده از فناوری شارژ بی‌سیم را با قرار دادن روی تاچ پد شارژ کرد. البته، محل قرارگیری شارژر وایرلس لپ تاپ نشان می‌دهد در زمان شارژ کردن یک گوشی یا ساعت هوشمند با آن، قادر به استفاده از تاچ پد نخواهید بود! وجود اسپیکرهای استریوی توسعه یافته به دست AKG از کیفیت و حجم بالای صدای پخش شده توسط دو لپ تاپ جدید سامسونگ خبر می‌دهد.

لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک فلکس

سامسونگ گلکسی بوک فلکس

مدل 13 اینچی این لپ تاپ دارای وزن 1.15 کیلوگرم بوده و به دهمین نسل پردازنده اینتل (Ice Lake) مجهز شده است. پردازشگر گرافیکی آن با پردازنده اصلی یکپارچه بوده و خبری از کارت گرافیک اختصاصی نیست. حافظه رم از نوع LPDDR4X، تا سقف 16 گیگابایت افزایش پیدا خواهد کرد. برای ذخیره‌سازی داده می‌توان تا سقف 1 ترابایت از یک حافظه ثانویه PCIe NVMe SSD استفاده کرد. برای افزایش امنیت لپ تاپ، یک اسنکر اثر انگشت روی بدنه قرار گرفته است.

دلیل استفاده از کلمه Flex در نام سامسونگ گلکسی بوک فلکس قابلیت چرخش 360 درجه‌ای آن محسوب می‌شود. طبق انتظار، این صفحه نمایش لمسی بوده و از قلم SPen پشتیبانی می‌کند. در نتیجه اعمال بسیار خلاقانه‌ای را می‌توان با استفاده از قلم روی نمایشگر انجام داد.

سامسونگ گلکسی بوک فلکس

دو درگاه Thunderbolt 3 و یک درگاه میکرو اس دی وجود دارند. به لطف باتری 69.7 وات ساعتی لپ تاپ، می‌توان به دور برق برای چندین ساعت از آن استفاده کرد. سازنده دوام باتری را هنوز اعلام نکرده است. این مشخصه بعد از بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی بوک فلکس مشخص خواهد شد.

ظرفیت باتری مدل 15 اینچی لپ تاپ سامسونگ Galaxy Book Flex نیز همین میزان است. وزن نسخه بدون کارت گرافیک اختصاصی آن 1.52 کیلوگرم بوده و برای نسخه مجهز به پردازشگر گرافیکی مجزا به 1.57 کیلوگرم افزایش پیدا می‌کند. در نسخه دوم، یک کارت گرافیک انویدیا GeForce MX250 با 2 گیگابایت حافظه GDDR5 به کار می‌رود.

لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک Ion

لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک Ion

برای لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک Ion نیز دو مدل 13 اینچی و 15 اینچی وجود دارد. وزن آن از محصول قبلی کمتر است، به طوری که مدل 15 اینچی دارای کارت گرافیک اختصاصی، 1.26 کیلوگرم وزن دارد. پردازنده آن‌ها یکی از مدل‌های نسل دهم اینتل بوده و برای مدل 15 اینچی، نسخه‌ای مجهز به کارت گرافیک انویدیا GeForce MX250 با 2 گیگابایت حافظه GDDR5 ارائه می‌شود.

لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک Ion

از نظر پشتیبانی از حافظه رم و حافظه ثانویه تفاوتی با سامسونگ گلکسی بوک فلکس وجود نداشته و همچنان از رم DDR4 تا 16 گیگابایت و حافظه PCIe NVMe SSD تا 1 ترابایت پشتیبانی می‌شود. با این حال، برای مدل 15 اینچی لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک Ion یک درگاه SODIMM به منظور قرار دادن یک رم 16 گیگابایتی و یک حافظه SSD اضافی در نظر گرفته شده است.

لپ تاپ سامسونگ گلکسی بوک Ion

ظرفیت باتری 69.7 وات ساعت است. وجود یک درگاه اچ دی ام ای، اتصال گلکسی بوک Ion به نمایشگرهای ثانویه را راحت‌تر می‌کند. درباره قیمت چهار مدل لپ تاپ جدید سامسونگ و نسخه‌های مختلف آن‌ها اطلاعاتی در دسترس نیست. سازنده، زمان فروش آن‌ها را ماه دسامبر سال جاری (آذر – دی) اعلام کرده است.