انسان نئاندرتال

کشف چنگال عقاب تراش خورده توسط انسان نئاندرتال دانشمندان را بهت زده کرد

انسان های مدرن گاها برای تحقیر یکدیگر از واژه انسان نئاندرتال استفاده می کنند، اما کشف چنگال عقاب تراش خورده توسط انسان نئاندرتال نشان می دهد که آنها به دلیل تکامل فکری، دارای یک سیستم سمبلیک و معنایی پیچیده و غنی بوده اند.

کشف یک چنگال عقاب تراش خورده توسط انسان نئاندرتال نشان می دهد که این گونه انسانی از تکامل مغزی خاصی برخوردار بوده که وی را قادر به انجام کارهای هنری کرده و از اشیا اطراف خود برای نشان دادن معناهای سمبلیک استفاده کرده است.

دیرینه شناسان اسپانیایی موفق به کشف قطعه ای از زیورآلات انسان نئاندرتال شده اند. قدمت این کشف جدید به ۴۰ هزار سال پیش باز می گردد. کشف جدید در واقع چنگال تراش خورده یک عقاب است که با دست تراش خورده و به نظر می رسد از آن به عنوان گردن آویز استفاده می شده است. در این صورت این گردن آویز را می توان جزء آخرین زیورآلات ساخته شده توسط انسان نئاندرتال عنوان کرد.

به نظر می رسد این چنگال تزیینی دارای بار معنایی و سمبلیک خاصی بوده است. دیرینه شناسان هر روز به مدارک و شواهد بیشتری دست پیدا می کنند که تصور انسان مدرن از انسان نئاندرتال را تغییر می دهد.

انسان مدرن همواره نسل قبل از خود را انسانی بسیار بدوی می دانسته است که هیچ توانمندی در زمینه هنری نداشته است، اما کشفیات جدید نشان می دهد آنها قادر به انجام فعالیت های پیچیده ای به مانند فعالیت هنری بوده اند.

چنگال عقاب را آخرین نسل انسان نئاندرتال تراشیده است

کشف جدید در غاری موسوم به «کووا فورادادا» صورت گرفته که در واقع یک سایت باستانشناسی در سواحل مدیترانه ای کشور اسپانیا است. در این غار آنها موفق به کشف بقایای استخوانی چنگال پای چپ یک عقاب موسوم به عقاب سلطنتی اسپانیا شدند. بر روی چنگال یافت شده طرح هایی وجود داشت که نشان دهنده کار دست انسان بوده و از نظر پژوهشگران برای ساختن یک گردنبند خاص تراش خورده بود.

پنجه عقاب از نظر پژوهشگران قدیمی ترین وسیله تزیینی بشر در میان مردمان اروپا بوده است  و استفاده از آن بین ۱۳۰ هزار تا ۴۰ هزار سال پیش مرسوم بوده است. چنگال های مشابه تراش خورده دیگری نیز در این غار قبلا کشف شده بود، اما جذابیت چنگال جدید بدان خاطر است که همزمان با انقراض نسل انسان نئاندرتال ساخته شده و به نظر می رسد از آخرین دست ساخته های این گونه انسانی بوده است.

انسان نئاندرتال

این چنگال تراش خورده برای انسان نئاندرتال دارای کارکرد نمادین بوده است، همان کارکردی که بسیاری از وسایل تزیینی انسان مدرن دارد. با قطعیت نمی توان بار معنایی که چنین سمبلی به همراه داشته را تشخیص داد، اما به هر حال می توان مدعی بود که این چنگال دارای کارکرد سمبلیک بوده است و نئادرتال ها با انداختن آن بر گردن خود قصد ارسال پیام خاصی به دیگران را داشته اند.

محققان عقیده دارند که پرنده ها دارای شکل ها و رفتارهای متفاوتی هستند و انتخاب چنگال هر یک از آنها می تواند تداعی کننده معنای خاصی باشد. در واقع با انتخاب چنگال هر پرنده، فرد قصد دارد خود را دارای هویتی مشابه با آن پرنده نشان دهد.

البته با اطمینان کامل نمی توان گفت که انسان نئاندرتال با حمل این چنگال قصد داشته چه هویتی از خود بروز دهد، زیرا یافته های موجود در حال حاضر بسیار نادر است و امکان تعمیم نظریه را به کارشناسان نمی دهد. اما به هر حال پژوهشگران یقین دارند که استفاده از چنگال عقاب به عنوان یک سمبل و برای نشان دادن هویت خاصی بوده است که این کنش برای انسان مدرن که رفتار مشابهی دارد کاملا قابل درک است.

دیرینه شناسان به تحقیقات خود ادامه می دهند تا ارتباط بین چنین اشیایی با هویت فرد را تشخیص دهند و دریابند که فرد قصد نشان دادن چه هویتی را داشته است. انسان مدرن با ساخت و استفاده از آویزه های تزیینی قصد دارد پیامی را برای اطرافیان خود ارسال کند. هر وسیله تزیینی حامل پیامی است که افراد جامعه آن پیام را درک می کنند و می توانند به راحتی کارکرد سمبلیک وسایل تزیینی را تفسیر و تاویل کنند.

انسان نئاندرتال یا (Homo neanderthalensis) گونه‌ای از انسان باستانی است که در اروپا و قسمت هایی از آسیا سکونت داشته است. زندگی آنها در حدود ۲۳۰ هزار سال پیش آغاز شد و در ۴۰ هزار سال پیش برای همیشه منقرض شدند. این احتمال وجود دارد که انسان مدرن با آنها در ارتباط بوده است.