ربات پرنده

محققان دانشگاه هاروارد ربات پرنده ضدضربه با عضلات مصنوعی تولید کردند

محققان دانشگاه هاروراد جدیدا توانستند ربات پرنده ضدضربه ای به اسم روبوبی (RoboBee) تولید کنند که قدرت خود را از موتور‌هایی نرم دریافت می‌کند و در صورت برخورد با سطحی سفت، آسیب نخواهند دید.

درگذشته، ربات‌های گوچکی مانند روبوبی در دانشگاه هاروارد توسعه داده شده بود اما به دلیل داشتن قطعات سخت و شکننده در اثر برخورد با دیوار یا ربات‌های دیگر به راحتی از بین می‌رفتند. حالا این دانشمندان نسخه‌ی جدید و انعطاف پذیر روبوبی را طراحی کردند که قدرت خود را از عضلات مصنوعی دریافت می‌کند.

محققان برای ساخت این ربات از الاستومرهای دی الکتریک که در دانشگاه هاروارد ساخته شده استفاده کرده‌اند. این الاستومرها عایق بوده و می‌توانند با دریافت جریان الکتریکی تغییر شکل دهد. محققان همچنین برای افزایش تولیدی این الاستومرها، خاصیت رسانایی الکترودهای آن را تقویت کرده‌اند.

ربات پرندهاین ربات پرنده، اولین میکرورباتی است که با استفاده از محرک‌های نرم، پرواز کنترل‌شده‌ای را انجام می‌دهد و گام بزرگی در این صنعنت به حساب می‌آید، چرا  که با وجود ضدضربه بودن آن‌ها، آسیبی به ربات وارد نمی‌شود. محققان اعلام کرده‌اند که شک و تردیدهای زیادی در مورد امکان استفاده از چنین محرک‌هایی برای ساخت ربات‌های پرنده وجود داشت و بسیاری از فعالان دچاز تردید بودند، زیرا گفته می‌شد که این نوع محرک‌ها توان کافی را برای به پرواز درآوردن ربات نخواهد داشت و کنترل‌ آن‌ها بسیار دشوار است.

مسئله‌ی تراکم نیرو با استفاده از تحقیق در مورد محرکات برقی نرم توسط دیوید کلارک در هاروراد حل شد. همانطور که گفتیم، محققان توانستند با بهبود الکترودها موفق به تحریک محرک در 500 هرتز شوند که تقریبا نیرویی برابر محرک‌های سفت و سخت موجود در سایر ربات‌ها تولید می‌کند.

روبوبی در  مدل دو بال موجود است که می‌تواند از زمین بلند شود اما کنترل پرواز آن‌چنانی ندارد. نمونه‌ی چهاربال این ربات می‌تواند با کنترل مناسبش در فضاهای شلوغ پرواز کند و از برخورد با اجرام سخت، جان سالم بدر ببرد. تیم تحقیقاتی تولیدکننده در تلاش است تا کارایی و بهره‌وری این نسل از ربات‌های نرم را افزایش دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. دیگه علم خیلی پیشرفت کرده ها

  2. مقاله عالی بود لذت بردیم

  3. عجب قابلیت مانور عالی ای داره حال کردم براشون

  4. اینو بهش میگن طراحی خارق العاده

  5. دانشمندای خودمون بهترش رو میسازیم