گیاهان خانگی

گیاهان خانگی تاثیری بر پاکسازی هوای منزل ندارند!

بسیاری از انسان های جوامع مدرن در داخل آپارتمان ها زندگی می کنند و با این تصور که گیاهان خانگی محیط خانه و هوای آن را پاکسازی می کنند مبادرت به کاشت و نگهداری از آنها می نمایند. این در حالی است که این گیاهان نقشی در پاکسازی هوای داخل منزل ندارند.

گیاهان خانگی نمی توانند تاثیری بر پاک بودن هوای داخل منزل داشته باشند و تلاش بسیاری برای نگهداری از این گیاهان به منظور پاک کردن هوای داخل خانه تلاشی بیهوده است.

هر چند نمی توان تاثیر روانی مثبت نگهداری از گیاهان خانگی را انکار کرد، اما آنها نمی توانند هوای محیط شما را تمیزتر کنند. برای این منظور می بایست تعداد به مراتب بیشتری از گیاه را در منزل نگهداری کرد که این موضوع هم می تواند محیط منزل را از حالت سکونی بودن خارج نماید.

پژوهشگران دریافتند برای اینکه گیاهان خانگی هوای محیط را تحت تاثیر قرار دهند، می بایست در هر متر مربع بین ۱۰ تا  ۱۰۰۰ گیاه کاشته شود. در واقع محققان پس از انجام تحقیقات متعدد به این نتیجه رسیده اند که برای پاک کردن هوای محیط  می بایست در یک خانه ۱۴۰ متری دست کم ۶۸۰ گیاه کاشته شود که در این صورت دیگر نمی توان از فضای داخل خانه استفاده نمود. حتی در صورتی که در هر متر مربع یک گیاه هم کاشته شود باز هم تاثیری بر تمیزی هوای اطراف ندارد. پژوهشگران تاکید دارند که بری مدت زمان طولانی این درک نادرست از گیاهان باعث شده بود تا بسیاری مبادرت به نگهداری از گلدان های بزرگ در خانه های خود نمایند.

ناسا و تصور غلط خاصیت پاک کنندگی گیاهان خانگی

این تصور غلط را در سال ۱۹۸۹ برای نخستین بار ناسا در ذهن مردم ایجاد کرد. در آن سال ناسا در صدد بود که دریابد آیا گیاهان می توانند ترکیبات شیمیایی در فضاهای داخلی ایستگاه فضای را فیلتر کنند یا خیر. در این آزمایش گیاهان را در داخل محفظه های یک متری قرار دادند و نتایج جالبی هم بدست آمد، زیرا مشخص شد در طول یک روز ۷۰ درصد آلاینده ها با استفاده از گیاهان از بین رفته اند. اما به یقین نتایج بدست آمده از این تحقیق قابلیت اعمال به داخل منزل را ندارد، زیرا فضای داخل منزل دارای شرایطی متفاوت از محفظه یک متری ناسا است. همچنین هوای داخل منزل بطور متناوب توسط هوای بیرون جایگزین می شود.

گیاهان خانگی

فقدان تاثیر گیاهان خانگی بر پاکسازی هوای منزل در واقع نتیجه دست کم ۱۹۶ تحقیق مختلف بود. در جمع بندی نهایی مشخص شد که تاثیر این گیاهان بر کاهش ترکیبات آلی فرار یا (VOCs) به قدری ناچیز است که نمی توان آن را به حساب آورد.

ترکیبات آلی فرار ترکیبات شیمیایی آلی هستند که در دمای داخل منزل دارای فشار بخار بالایی هستند. این فشار بخار بالا که به دلیل پایین بودن نقطه جوش این ترکیبات است موجب می شود تا تعداد مولکول های قابل توجهی از این مواد در اثر فرایند تبخیر یا تصعید به حالت گاز در آمده و در هوای اطراف پخش شوند. آنها بسیار متنوع بوده و در همه جا پراکنده می شوند. برخی از انواع این ترکیبات به صورت طبیعی در اطراف ما یافت می شوند و برخی دیگر نیز به دست انسان ایجاد خواهند شد. برخی از این ترکیبات برای سلامتی انسان یا محیط زیست ضرر دارند. این مواد آلی مضر ممکن است سمی نباشند ولی در طولانی مدت اثرات مخربی بر سلامتی انسان و محیط زیست خواهند داشت.

منازل مختلف جملگی دارای سیستم تهویه هستند و همین سیستم باعث می شود نتوان محیط داخل منزل را با یک محفظه بدون نفوذ مقایسه کرد. در یک محیط که متاثر از تهویه است به هیچ عنوان نمی توان به اندازه گیری میزان فیلتراسیون آلاینده ها پرداخت. در بهترین حالت و در زمانی که داخل منزل متاثر از کمترین حالت تهویه باشد، اگر در هر متر مربع یک گیاه کاشته شود شاید امیدوار بود که بتوان تا ۲۰ درصد بر روی پاکسازی هوا امیدوار بود. یقینا نگهداری از گیاهان خانگی شما را خوشحال تر می کند و هدف از ارائه این مطلب نیز منصرف کردن شما از نگهداری گیاهان خانگی نیست و یا اینکه قصد نداریم شما را وا دار کنیم تا گیاهان را از منزل خود خارج نمایید، بلکه تنها هدف تصحیح یک تصور غلط است.

شما می توانید با نگهداری گیاهان خانگی محیط داخلی را تبدیل به فضایی مفرح نمایید، اما این کار را به منظور پاک کردن هوای اطراف انجام ندهید. کما اینکه نباید فراموش کرد که برخی از گیاهان ترکیبات الی فرار و نیز ذرات زیستی و سمی تولید می کنند. بر همین اساس پژوهشگران یاد شده تاکید دارند که یافته های علمی گذشته باید هر از گاهی به آزمون گذاشته شوند تا مانع از تداوم تصورات غلط علمی در میان مردم شوند. تصورات غلط علمی می توانند منجر به هدر رفت منابع عظیم مالی و دیگر منابع شوند و لذا می طلبد که هر از آگاه صحت و اعتبار آنها مورد آزمون قرار گیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. یعنی فقط جنبه زینتی دارن ؟!

  2. میگه 196تا تخقیق انجام شده و تاثیر گیاهان خانگی خیلی نا چیزه پس چرا صدا و سیما میگه استفاده کنید

  3. فک کنم کاکتوس تاثیری نداره تو ایجاد اکسیژن

  4. ای کاش داخل مقالتون بیشتر توضیح میدادین

  5. فک کنم مقالتون از لحاظ بار علمی مورد داره

  6. واقعا یعنی من این همه گیاهو الکی خریدم

  7. مگه میشه نداشته باشه وقتی فتوسنتز میکنن یعنی دارند