دوربین گلکسی S11 سامسونگ

دوربین گلکسی S11 سامسونگ یادآور تلسکوپ فضایی هابل!

ظاهرا یکی از نقاط قوت سامسونگ گلکسی اس ۱۱ (Galaxy S11) توانایی آن در بزرگ‌نمایی تصاویر خواهد بود. انتخاب اسم رمز هابل برای دوربین گلکسی S11 و ثبت «زوم فضایی» به عنوان یک نام تجاری، گواه این ادعا هستند.

انتظار نمی‌رود طراحی سامسونگ گلکسی اس 11 خیلی متفاوت از گلکسی نوت 10 باشد؛ اما احتمالا با دوربین بسیار ارتقا یافته‌ای مواجه خواهیم شد.  رزولوشن بالاتر، دریچه دیافراگم متغیر با آزادی عمل بیشتر، سنسورهای ToF اضافه و بزرگ‌نمایی بیشتر، از ویژگی‌‌های منتسب به دوربین گلکسی S11 سامسونگ هستند.

صحبت از سنسورهای 64MP و 108MP است که با تکنولوژی pixel-binning (تجمیع پیکسلی)، خروجی 16 و 27 مگاپیکسلی می‌دهند. در این حالت، داده‌های نور و رنگ چهار پیکسل با هم ترکیب و یک پیکسل مجازی ایجاد می‌شود. نتیجه اینکه هم سایز عکس‌های گرفته شده کاهش خواهد یافت و هم با ترفندهای الگوریتمی، مشکل کوچک بودن سایز پیکسل‌ها حل خواهد شد.

چند روز قبل، شیائومی گوشی می نوت 10 را با تجهیز به سنسور 108 مگاپیکسلی سامسونگ معرفی کرد. ظاهرا همان سنسور با بهینه‌سازی‌های سخت افزاری و نرم افزاری، در ماژول دوربین گلکسی S11 نیز به‌کارگیری می‌شود.

همچنین گزارش شده که یکی از تامین کنندگان سامسونگ، در حال تاسیس یک کارخانه اختصاصی برای سنسورهای ToF است. وجود چنین سنسوری در دوربین‌ها باعث شناسایی دقیق‌تر چهره، درک بهتر عمق محیط و ثبت تصاویر پرتره باکیفیت‌تر می‌شود. انتظار می‌رود گوشی‌های میان رده سامسونگ نیز به ماژول ToF تجهیز شوند؛ پس بعید نیست که در گلکسی اس 11، حتی بیش از یک سنسور ToF وجود داشته باشد.

زوم فضایی

قطعا کمپانی کره‌ای برای قدرت زوم گوشی هم ایده‌هایی در سر دارد. پیش‌تر شاهد رونمایی از هواوی پی 30 پرو با دوربین پریسکوپی و بزرگ‌نمایی اپتیکال 5x بودیم. در آن مقطع، کمپانی چینی روی توانایی دوربین گوشی و زوم هیبرید 50 برابری آن برای عکس گرفتن از کره ماه، مانور زیادی داده بود. اخیرا گوگل نیز همین حربه را به کار بست و گوشی‌های خانواده پیکسل 4 را برای تصویربرداری از اجرام فضایی، مناسب توصیف کرد.

زوم فضایی، ارمغان دوربین گلکسی S11 برای کاربران

حالا زمزمه‌هایی از انتخاب اسم رمز هابل (Hubble) برای دوربین گلکسی S11 به گوش می‌رسد. حتی به تازگی مشخص شد که کمپانی کره‌ای، نام تجاری Space Zoom را در اداره مالکیت فکری اتحادیه اروپا ثبت کرده است. نشانه‌هایی از اینکه سامسونگ قصد کوتاه آمدن در مقابل رقبا را ندارد و احتمالا قابلیت زوم فضایی را همراه با خانواده گلکسی اس 11 معرفی خواهد کرد.

شاید با همین قدرت زوم، سامسونگ گلکسی اس 11 نقل محافل بشود؛ درست مانند تلسکوپ فضایی هابل که در سال 1990 در مدار قرار گرفت و به عنوان یک ابزار اکتشافی همه فن حریف، در یادها ماندگار شد.