7 واقعیت امروز اپل که استیو جابز از آن متنفر بود

با وجود موفقیت های اپل (افزایش قابل توجه ارزش سهام، شکستن رکوردهای فروش پیاپی آیفون و زنجیره تولید جادویی محصولات) بعد از مرگ استیو جابز، می توان حدس زد اگر او زنده بود، در اپل امروز از چه چیزهایی متنفر بود. این 7 مورد، لیستی از سرپیچی های اپل بعد از اوست.

1- اپل محترم

هر چند اپل در زمان سیطره جابز، تصویر خاصی در ذهن همه داشت اما هر چه بود، کمتر کسی از این شرکت با عنوان «محترم» یاد می کرد. درگیری های لفظی جابز با رقبا (اندروید خاطرات زیادی در این باره دارد) و همچنین فضای فوق سری حاکم بر این شرکت، راه را برای ورود به آن، همکاری و کسب خبر بسته بود.

تیم کوک اما مهربان تر است و همین مهربانی، تاثیر خود را بر روابط اپل با سایرین نشان داده است. خبرنگاران، روزهای بهتری با اپل دارند و بسیاری از شرکت ها می توانند امیدوار باشند که با آن همکاری کنند. هر از گاهی، خبر از توافق پتنت اپل با رقبا شنیده می شود و البته بیش از هر چیز، توسعه دهندگان iOS و نرم افزارهای مک، از این فضا استفاده می کنند. این وضعیت برای همه بهتر است، اما قطعا راهی نیست که جابز آن را دوست داشته باشد.

2- iPhone 6 Plus

از روزی که جابز، آیفون را معرفی کرد تا همین اواخر، شعار اپل و چیزی که به آن افتخار می کرد (و تا حد زیادی نیز به آن اعتقاد داشت) استفاده یک دستی از گوشی بود. جابز همواره بر این موضوع تاکید می کرد که کاربران آیفون به راحتی می توانند با یک دست، از تمام امکانات گوشی استفاده کنند.

اما حالا، تیم کوک و دوستانش، پا به زمین فبلت ها گذاشته اند. ابعاد iPhone 6 Plus بدون شک، تمام نظریات جابز درباره سایز گوشی را زیر سوال می برد. البته هم کاربران و هم اپل، از تولید این محصول با این ابعاد راضیند. مشکلات و نقدهای این فبلت، هر چه باشد، ابعاد آن نیست. البته اپل هنوز هم برای اینکه بگوید به قانون یک دستی پایبند است، امکان سریع و ساده ای را بر این فبلت قرار داده و کاربر می تواند با دو بار ضربه زدن بر دکمه Home، منوها را به پایین صفحه بیاورد تا کار با یک دست برایش میسر باشد. اما ابعاد iPhone 6 Plus برای جابز، یک گناه نابخشودنی از سوی وارثان است.

3- خریدن نوآوری به جای تولید نوآوری

مشهور است که جابز به قدری سخت گیر بود که تا آخر عمر هم نتوانست مبلمان ایده آل خانه خود را بخرد. جابز اصولا اهل خرید نبود. او اعتقاد داشت نوآوری و فناوری های اصلی را باید در خود اپل آفرید و تولید کرد. تیم کوک اما به گونه ای دیگر فکر می کند. او بارها و بارها اعلام کرده تمایل دارد از توان شرکت های خلاق استفاده کند و با آنها برای پیشبرد اهداف اپل همکاری کند.

شاید بزرگترین نمونه این تغییر رویکرد، خرید 3 میلیارد دلاری بیتز الکترونیکس باشد. او ترجیح داد، به جای آفرینش و تولید محصولات در خود اپل، لقمه آماده بردارد و تمام کمپانی، فکر و کارکنان آن را در اختیار داشته باشد. جابز، دشمن این تفکر بود و تا روزهای آخر حیات خود نیز، تمایل داشت برای ارائه هر محصول و سرویسی، مستقیما وارد شود و آن را به وجود آورد.

4- ژنرال های زیاد

هر چند اپل در زمان جابز، در هیئت مدیره و مدیران خود، چهره های بزرگ و تاثیرگذاری داشت اما این اتفاق در زمان تیم کوک به گونه دیگری است. ما اپل را با جابز و جابز را با اپل می شناختیم و البته می دانستیم فرد الهام بخشی چون جانی آیو در اپل طراحی می کند. حالا اما آیو یکی از ستون های اپل است و چندین و چند چهره بسیار مهم و قدرتمند دنیای فناوری چون Dr. Dre، Jimmy Iovine، Marc Newson نیز، زیر سقف اپل فعالیت می کنند. جابز اصلا اهل این همه ژنرال نبود.

5- Siri

بله. Siri یکی از فرزندان تازه متولد شده جابز بود. در روزگاری که نه خبری از هیاهوی Google Now بود و نه هنوز سر و کله Cortana پیدا شده بود، Siri بهترین سرویس بود. اما به مرور، گوگل و مایکروسافت توانستند در رقابت با Siri آن را به زیر بکشند و دیگر از آن سرویس یگانه و بی رقیب که یک سر و گردن از همه بالاتر است خبری نیست. جابز قطعا از شرایطی که امروز برای Siri به وجود آمده و زیر سایه دو رقیب خود قرار گرفته، خشنود نیست.

6- به روز رسانی های iOS

به روز رسانی های بیش از حد سیستم عامل موبایلی اپل، کمی بعد از درگذشت جابز، شدت گرفت. کار البته جایی بالا گرفت که اپل رسما به خاطر مشکلات iOS 8 عذرخواهی کرد و به روز رسانی شرمسارانه ای را طی نسخه 8.0.1 ارائه داد. رسوایی خم شدن iPhone 6 Plus هم البته جزو تجربیاتی بود که در زمان جابز کمتر شبیه آن را سراغ داشتیم (بله مشکل آنتن دهی iPhone 4 هنوز بخشی از خاطرات ماست). به طور کلی، مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری، تاثیر نامناسبی بر محصولات جدید اپل گذاشته است و بعید به نظر می رسد جابز سخت گیر و ایده آل گرا، از این وضع راضی باشد.

7- نبودن یقه اسکی مشکی !

این یکی البته بیشتر شوخی است. جابز، در همه سال هایی که سکان اپل را در دست داشت، با تیپ و لباسی که می پوشید، شناخته می شد. یقه اسکی، شلوار و کفش جابز شاید یکی از نمادهای اپل بود. تیم کوک البته قانون خاصی در پوشیدن لباس ندارد و تیپ های مختلفی می پوشد. احساس ما این است که جابز دوست دارد کوک هم زودتر یونیفرم خود را پیدا کند.

منبع : cultofmac VIA gsm

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. عاشقتم استیو♥♥♥♥