سیتروئن سی 3

بررسی سیتروئن سی 3 ؛ مشخصات، امکانات، مزایا و معایب خودروی سایپا-سیتروئن

سیتروئن سی 3 یکی از خودروهای فرانسوی محبوب بازار خودرو ایران محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم امکانات، مشخصات، مزایا و معایب سیتروئن C3 را بررسی کنیم.

آندره سیتروئن در سال 1919 شرکت خود را با نام سیتروئن تاسیس کرد. این شرکت خودروسازی فرانسوی هم‌اکنون جزئی از گروه مشترک پژو سیتروئن محسوب می‌شود. با توجه به اینکه بازار خودرو ایران یکی از بازارهای محبوب خودروسازان فرانسوی پژو و سیتروئن است، این گروه خودروسازی جزو نخستین شرکت‌های خارجی بود که بعد از برجام در ایران سرمایه‌گذاری کرد و به واسطه آن شاهد عرضه خودرو سیتروئن سی 3 در ایران بوده‌ایم. در این مقاله قصد داریم سیتروئن سی 3 را به عنوان یکی از خودروهایی که طی همکاری مشترک سیتروئن و سایپا تولید شده است را بررسی کنیم.

طراحی ظاهری سیتروئن سی 3

سیتروئن سی 3

سیتروئن سی 3 به عنوان یکی از جدیدترین محصولات شرکت پژو سیتروئن محسوب می‌شود که به همین دلیل از زبان طراحی جدید این شرکت بهره می‌برد. شرکت سیتروئن این خودرو را بر روی پلتفرم PSA PF1 ساخته است که در گذشته از آن بر روی خودروهای کوچکی چون پژو 208 و DS3 استفاده کرده است. در نمای جلویی سیتروئن سی 3 شاهد طراحی تهاجمی هستیم که به طور کلی برای بیننده طراحی نیسان جوک را تداعی می‌کند. طراحان در جلوپنجره این خودرو از دو نوار باریک کرومی استفاده کرده‌اند که تا چراغ‌های زنون سه گانه موجود در بالای سپر امتداد دارد. این زنون‌های باریک چراغ‌های اصلی سیتروئن سی 3 محسوب می‌شوند و چراغ‌های بزرگی که در سپر نصب شده‌اند فقط وظیفه نور بالا را بر عهده دارند. البته در قسمت پایین سپر هم چراغ‌هایی با قاب قرمز رنگ به چشم می‌خورد که به عنوان مه شکن‌های سی 3 به شمار می‌روند.

سیتروئن سی 3

در نمای جانبی این خودرو شاهد رنگ سقف و آینه‌های جذاب هستیم، اما نوار ضخیم و سیاه‌رنگی که در پایین درها نصب شده بیش از پیش جذاب است. این نوار سیاه رنگ با نام AIRBUMP شناخته می‌شود که شامل 7 کپسول هوا بوده و وظیفه آن مراقبت از خراش و ساییدگی است. در بخش عقب سیتروئن سی 3 نیز ترکیب رنگ‌های مختلفی به چشم می‌خورد. سپر عقب این خودرو با سپر جلویی دارای هماهنگی مناسبی است. طراحی این خودرو در کنار ترکیب رنگ‌های مختلف باعث می‌شود شاهد ترکیب عجیبی باشیم، اما پس از مدتی بدون شک این ترکیب برای بیننده جذابیت زیادی به همراه خواهد داشت.

طراحی داخلی سیتروئن سی ۳

سیتروئن سی 3

طراحان برای کابین سیتروئن سی 3 از رنگ‌های خاکستری، قرمز، مشکی و سفید استفاده کردند که ترکیب آنها بسیار جذاب است و در هیچ‌یک از خودروهای داخل کشور شاهد آن نیستیم. داشبورد این خودرو دارای طراحی مسطح بوده و بخش میانی آن به کمک یک نوار قرمز رنگ به شکل مستطیل از سایر بخش‌ها جدا شده است. کنترل‌های روی فرمان، خروجی‌های هوا و سیستم مولتی مدیا در کنار سایر تجهیزات داخلی دارای طراحی به شکل مستطیل هستند که از هماهنگی ویژه‌ای برخوردار بوده و جذاب به نظر می‌رسند. گویا سازندگان این خودرو با هدف کاهش هزینه‌های تولید برای ساخت آن از چرم استفاده نکرده‌اند و به جز فرمان و دستگیره درهای جلو، سایر بخش‌های کابین از جنس پلاستیک خشک بوده که البته آنچنان هم بی‌کیفیت نیستند.

سیتروئن سی 3

صندلی‌های این خودرو دارای قابلیت تنظیم در 6 جهت است و از ارگونومی خوبی برخوردار هستند که در مسافرت‌های طولانی برای سرنشینان آرامش خوبی را به همراه دارند. شرکت سیتروئن برای افزایش رفاه سرنشینان امکانات متعددی را در کابین در نظر گرفته است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سیستم اتصال به تلفن هوشمند، تنظیم نور پشت آمپر، محدودکننده سرعت، کروز کنترل، سنسور باران جلو و عقب، آینه‌های تاشونده برقی و مجهز به گرم‌کن، تهویه مطبوع خودکار و نمایشگر لمسی 7 اینچ اشاره کرد.

مشخصات فنی سیتروئن سی ۳

سیتروئن سی 3

سیتروئن سی 3 با موتور 1.2 لیتری بنزینی یا موتور 1.6 لیتری دیزلی و در 5 تیپ مختلف در بازارهای اروپایی به فروش می‌رسد، اما این خودروساز اروپایی، سیتروئن سی 3 را با موتور قوی 1.6 لیتری توربوشارژ به بازار ایران عرضه می‌کند که قدرت آن 163 اسب بخار و گشتاور آن 243 نیوتن‌متر است. این خودرو ظرف مدت 8 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. قدرت تولید شده از این موتور توسط گیربکس 6 سرعت اتوماتیک EAT6 به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این گیربکس از قابلیت تیپ ترونیک بهره می‌برد که دارای عملکرد مناسبی است. توان این خودرو جز مهم‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 6.7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر اعلام شده است.

سیستم تعلیق

سیتروئن سی 3

این خودرو دارای سیستم تعلیق با عملکرد بسیار نرمی است که آن را برای رانندگی شهری به بهترین گزینه تبدیل می‌کند. فرمان این خودرو برقی بوده و از عملکرد بسیار دقیقی بهره می‌برد که در خیابان‌های پرتردد برای راننده بسیار مفید واقع خواهد شد. هرچند سیستم تعلیق این خودرو در کنار عملکرد مناسب در فضای شهری بسیار مناسب است، اما به دلیل اینکه در آن از اکسل یک تکه در کنار فنربندی نیمه‌مستقل در بخش عقبی استفاده شده است، سرنشینان عقب بیشتر از سرنشینان جلویی نوسان‌های جاده را احساس خواهند کرد. همچنین اکسل خشک در کنار عملکرد پیشرانه قدرتمند باعث شده است در جاده‌های پرپیچ‌وخم قسمت انتهایی این خودرو به انحراف تمایل بیشتری داشته باشد. به طور کلی سیستم تعلیق و فرمان‌پذیری سیتروئن سی 3 همانند سایر خودروهای فرانسوی در شرایط مناسبی است و برای راننده تجربه لذت‌بخشی را به همراه خواهد داشت.

ایمنی

سیتروئن سی 3

سیتروئن سی 3 از موسسه EURO NCAP توانست در سال 2019 چهار ستاره ایمنی را کسب کند که نسبت به رقیب اصلی خود یعنی هیوندای آی 20 که این خودرو نیز 4 ستاره ایمنی به دست آورده است، سطح ایمنی بسیار خوبی دارد. البته اینکه این خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی نشده است به دلیل کمبود برخی از سیستم‌های ایمنی و درصد پایین حفظ جان عابران پیاده است، از این رو در خصوص حفاظت از جان سرنشینان این خودرو نگران نباشید. از تجهیزات ایمنی این خودرو می‌توان به سنسور پارک، دوربین دید عقب، سیستم کمکی حرکت در شیب (HSA)، تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز زد قفل (ABS)، ترمز اضطراری خودکار (EBA)، سیستم کنترل پایداری ESC، ترمزهای دیسکی قدرتمند، 6 کیسه هوا، سیستم ورود و استارت بدون کلید اشاره کرد.

تجربه رانندگی

سیتروئن سی 3

هنگام سفر با این خودرو، صندلی‌ها بسیار نرم و راحت به نظر می‌رسند، اما تنظیمات 6 جهت صندلی به صورت دستی صورت می‌پذیرد که برای یک خودرو با چنین قیمتی مناسب به نظر نمی‌رسد و می‌بایست برقی می‌بود. رویه درها و داشبورد از جنس پلاستیک خشک است، اما در بخش مرکزی شاهد پوشش نرم و پارچه‌ای هستیم که دارای طرح خاصی هستند. در قسمت داخلی خودرو برای قرار دادن وسایل ضروری چون کیف پول و موبایل فضای کمی در نظر گرفته شده است. گفتنی است پس از روشن کردن خودرو بر اساس عادت همیشگی در کنار دسته دنده به دنبال خطوط راهنمای تعویض دنده بودیم، اما به دلایل نامشخصی متاسفانه در کنار دسته‌دنده این خطوط قرار نداشت و طراحان آن را در پایین‌ترین قسمت کنسول میانی که دیدن آن کمی سخت است، قرار دادند.

سیتروئن سی 3

فرمان و ترمزها دارای عملکرد بسیار دقیقی هستند که این مورد در این رنج قیمتی بسیار عالی محسوب می‌شود. گیربکس نیز با تولید کمترین صدا و وقفه به خوبی دنده‌ها را تعویض می‌کند. در هنگام رانندگی تمامی موارد رضایت‌بخش بود، اما هنگامی که به جاده‌های پرپیچ‌وخم نزدیک شدیم، از فرصت استفاده کرده و قابلیت‌های حرکتی آن را مورد آزمایش قرار دادیم. شتاب بالای این خودرو به همراه عملکرد بدون عیب گیربکس و فرمان باعث شد تا سرعت را افزایش دهیم. بعد از افزایش سرعت و فعال کردن حالت S دریافتیم که موتور و گیربگس نیز دارای هماهنگی بسیار خوبی هستند، اما در یک رانندگی سریع متوجه شدیم که قسمت عقب خودرو به انحراف و خروج از پیج تمایل بیشتری دارد که به همین دلیل کنترل کردن آن به تجربه و سرعت عمل بالا نیازمند است.

سیتروئن سی 3

یکی دیگر از موارد عجیب در زمان رانندگی با سیتروئن سی 3 این بود که در طول سفر دمای آب 90 درجه برای این خودرو کمترین مقدار محسوب می‌شد؛ در واقع بعد از تحقیق بسیار دریافتیم که این دما برای موتور THP165 که سیتروئن C3 و پژو 2008 به صورت مشترک از آن بهره می‌برند، یک مورد طبیعی بوده و در اصطلاح به آن موتور داغ می‌گویند. در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود آیا سیتروئن سی 3 قادر است در گرمای فصل تابستان یا در شهرهای بسیار گرم ایران دارای عملکرد مطلوبی باشد؟

نتیجه‌گیری

سیتروئن سی 3

به طور کلی در مورد این هاچ بک فرانسوی می‌توانیم بگوییم این خودرو دارای موتور قدرتمند، مصرف سوخت اقتصادی و امکانات متعدد است که در بازار خودرو نیز در جایگاه خوبی قرار دارد. البته احتمال دارد برای برخی از مشتریان قیمت این خودرو غیرمنطقی باشد، اما باید توجه کنیم که بسیاری از خودروهای داخلی و وارداتی اخیرا با افزایش قیمت مواجه شده‌اند و سیتروئن سی 3 نیز از این قضیه مستثنی نیست. از مهم‌ترین رقبای این خودرو می‌توان به هیوندای آی 20 اشاره کرد که البته در برخی از قسمت‌ها از سیتروئن سی 3 ضعیف‌تر است. سیتروئن سی 3 جذاب و چابک بوده و در مقام مقایسه با خودروهای هم‌رده خود از قابلیت‌های بیشتر و ضعف‌های کمتری بهره می‌برد، از این رو این هاچ بک فرانسوی قادر است بسیاری از نیازهای مشتریان ایرانی را پاسخ دهد.

جدول مشخصات سیتروئن سی 3

مشخصات فنی
نام خودروسی 3 – C3
برندسیتروئن
حجم موتور1600 سی‌سی
نوع موتورTHP165
حداکثر قدرت163 اسب بخار در دور موتور 6000
حداکثر گشتاور243 نیوتن‌متر در دور موتور 4000-1400
تعداد سیلندر4
تعداد سوپاپ15
گیربکس6 سرعت اتوماتیک EAT6
مصرف سوخت ترکیبی6.7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
طول خودرو3996 میلی‌متر
سیستم فرمانبرقی (EPS)
عرض خودروجلو 1749 میلی‌متر – عقب 1829 میلی‌متر
ارتفاع خودرو1474 میلی‌متر
فاصله بین چرخ‌های جلو1471 میلی‌متر
فاصله بین چرخ‌های عقب1471 میلی‌متر
فاصله بین محور جلو و عقب2540 میلی‌متر
وزن خالص1300-1250 کیلوگرم
حجم مخزن سوخت45 لیتر
قطر رینگ16 اینچ
نوع رینگآلومینیوم مشکی
قطر لاستیک زاپاس15 اینچ
ترمز جلودیسکی خنک‌شونده
ترمز عقبدیسکی
امکانات و تجهیزات ایمنی
کمربند عقب سه ‌نقطه‌ای با قابلیت محدود کردن فشار وارده
سیستم پایداری الکترونیکی خودرو ESP
سیستم ضد لغزش خودرو در زمان شتاب‌گیری ASR
سیستم کمکی ترمز EBA
سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
کیسه هوای جانبی
کیسه هوای پرده ای
برف پاک‌کن اتوماتیک شیشه جلو
چراغ مه‌شکن عقب
چراغ عقب سه‌بعدی
چراغ جلو هالوژن
چراغ‌های روشنایی در روز LED
سنسور باران
برف پاک‌کن شیشه عقب خودرو با کارکرد اتومات در دنده عقب
قفل کودک
کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت محدود کردن فشار وارده و پیش‌کشنده دوگانه
سیستم ترمز ضدقفل ABS چهار کاناله
سیستم الکترونیکی تقسیم نیروی ترمز EBD
چراغ اخطار و هشدار صوتی نبستن کمربند راننده
قفل مرکزی اتوماتیک درها هنگام حرکت
سیستم ضد سرقت موتور (ایموبیلایزر)
محافظ جانبی مشکی روی بدنه Airbump
دزدگیر ضد سرقت پیشرفته
دوربین و سنسور پارک عقب خودرو با قابلیت نمایش فاصله
سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS)
چراغ راهنمای روی آینه بغل
پشت سری صندلی عقب
فرمان تلسکوپی
نمایشگر قفل بودن درهای خودرو
چراغ هشدار در صورت ترمز شدید
قفل مرکزی
حالت رانندگی برقی و اسپرت
امکانات خودرو
کروز کنترل و محدود کننده سرعت
سیستم ورود بودن کلید
سیستم روشن/خاموش بدون کلید
تهویه مطبوع خودکار
آینه‌های جانبی با تنظیم برقی
گرمکن آینه‌های جانبی
تنظیم ارتفاع دستی صندلی راننده
چراغ‌های اتوماتیک جلو
قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل خودرو
شیشه‌های برقی جلو و عقب خودرو ONE-Touch و ANTI-Pinch
روکش چرمی فرمان
چراغ خوشامدگویی و همراهی تا منزل
ISOFIX برای صندلی‌های جلو و عقب
گرمکن شیشه عقب
امکانات ارتباطی و سیستم صوتی و تصویری
کامپیوتر سفری
MP3,MP4
پورت USB
اتصال بلوتوث
پورت IPOD
ورودی صدای AUX-IN
خروجی 12 ولت
سیستم اتصال به تلفن هوشمند
کنترل سیستم صوتی  روی فرمان
نمایشگر لمسی 7 اینچی چند زبانه
بلندگو 6 عدد
قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه در نمایشگر لمسی خودرو
نمایش دمای محیط بیرون

تصاویر سیتروئن سی 3

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. مقاله خوبی بود با مارک سیترؤن اشنا شدم

  2. خخخخخخ سایپا کوییک ار رو از رو این طراحی کردن

  3. قیمت نوش 400میلیونه مه فکر کنم نمیارزه

  4. ماشین خیلی خوشگلیه و طراحی داخلش عالبه