تراشه در مغز برای غلبه بر اعتیاد

کاشت موفقیت‌آمیز تراشه در مغز برای غلبه بر اعتیاد

انسان های بسیاری در سراسر کره زمین به مواد مخدر و افیونی معتادند و عوارض متعدد ناشی از سوء مصرف مواد آنها را واداشته تا به ترک اعتیاد فکر کنند، اما ترک اعتیاد مقوله ساده ای نیست و بسیار از آنها در تلاش خود برای دوری از مواد مخدر ناکام می مانند. پزشکان برای غلبه بر این چالش برای نخستین بار مبادرت به کاشتن یک تراشه رایانه ای در مغز فرد معتاد نموده اند.

کاشتن تراشه در مغز یک فرد معتاد، جدیدترین تلاش دنیای پزشکی برای کمک به بیماران معتاد است تا از این طریق بتوانند بر عظیم ترین چالش زندگی خود یعنی اعتیاد غلبه کنند. این کار برای نخستین بار صورت گرفته و باید منتظر نتایج آن بود.

یک فرد معتاد در ایالات متحده به پزشکان اجازه داده است تا تراشه ای را در مغزش کشت کنند.  این تراشه رایانه ای در مرکز اعتیاد مغز بیمار کاشته شده و با ارسال سیگنال هایی مانع از شکل گیری هوس های سرکش برای مصرف مواد می شود.

پس از این بیمار، سه فرد معتاد دیگر قصد دارند خود را به تیغ جراحان سپرده تا تراشه رایانه ای را در مغز خود کشت نمایند. در نهایت پزشکان پس از مطالعه تاثیرات تراشه بر روی مغز این چهار بیمار در خصوص استفاده گسترده از آن تصمیم گیری خواهند کرد.

برای سالیان متمادی استفاده از تراشه های رایانه ای در مغز تنها در داستانهای علمی-تخیلی نمود پیدا می کرد، اما در نهایت این ایده از دنیای تخیل خارج شده و پزشکان با قرار دادن تراشه در مغز در صدد بر آمده اند تا بیماری هایی مانند صرع و پارکینسون را درمان کنند.

دانشگاه ویرجینیای غربی برای نخستین بار با چنین اقدامی قصد غلبه بر اعتیاد را دارد. در این روش تراشه ها در قسمت های عمیق و مرتبط  مغز کاشته می شوند و با ایجاد پالس های الکتریکی مانع از شکل گیری سیگنال های مخرب مغزی خواهند شد.

با وجود آنکه تیم های مختلف جراحی به مهارت های بالایی در زمینه کاشت تراشه ها در مغز رسیده اند، اما همچنان چالش های مختلف وجود دارند که از آن جمله می توان به چالش تغییر مکان تراشه در مغز و یا عفونت های مغزی اشاره کرد.

کاشت تراشه فقط برای اعتیاد حاد انجام می‌شود

جراحان برای عمل جدید از بیماران معتادی استفاده می کنند که به دیگر شیوه های درمانی پاسخ منفی داده اند. اولین بیمار در این حوزه فردی ۳۳ ساله به نام «جراد بوخالتر» است که دارای بیش از یک دهه سابقه در زمینه سوء مصرف مواد است. او به «بنزو دیازپام» اعتیاد دارد و بارها دچار عوارض اوردوز شده است.

پزشکان می گویند روش های بسیاری را برای درمان اعتیاد در خصوص بیماران خود مورد استفاده قرار می دهند اما در اکثر موارد جوابی دریافت نمی شود و اعتیاد درمان نمی گردد. در برخی از موارد، معتادان یاد شده به قدری شرایط وخیمی دارند که احتمال مرگ آنها بسیار بالاست، بر این اساس از روش کاشت تراشه می توان برای درمان و زنده نگه داشتم این بیماران بهره برد.

تراشه

سال گذشته تیم پزشکان دانشگاه ویرجینیا از این روش برای درمان بیماری آلزایمر استفاده کردند هدف آنها شکستن پلاک ها در مغز بود که از نظر پزشکان نشانه و عامل اصلی بیماری آلزایمر هستند. با این وجود هنوز پزشکان در خصوص استفاده از این شیوه و تاثیر آن بر کاهش نشانه های فراموشی در آلزایمر نظری اعلام نکرده اند.

شاید نتوان به صراحت اعلام کرد که بیماری اعتیاد بوخالتر درمان شود، اما به احتمال زیاد این تراشه می تواند با ارسال پالس های مختلف، تاثیری چشمگیر بر تمایل این بیمار برای مصرف مجدد مواد داشته باشد.

در حال حاضر معتادان بسیاری  با این اهریمن بزرگ در جدال هستند. آنها روشهای بسیاری را برای ترک امتحان کرده اند، اما موفقیتی بدست نیامده است. شاید این روش بتواند به آنها برای غلبه بر میل به مصرف مواد کمک کند و آنها را برای همیشه به دنیای انسان های سالم باز گرداند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. چه علم پیشرفت کرده

  2. وای خدا به کجا رسیده انسان

  3. ترک اعتیاد تراشه مراشه نمیخواد
    درسته که ترک عادت موجب مرض است
    امّا نه عادت، مادرزادی بوده و نه اعتیاد، با تراشه ایجاد شده
    پس اگر کسی سر عقل آید و لجاجت بچگانه را کنار گذارد، اعتیادش باقی نمی‌ماند

  4. وااای خدا چ کارایی که اینا انجام نمیدن

    خوب نمیتونید ترک کنید همون اول سمتش نرید